25. 7. 2008

Shelby



Tento krátky odkaz bol v skutočnosti napísaný vo štvrtok večer, noc pred cestou. A ak to blogger nepokakal, objaví sa o deň neskôr. V piatok, o štvrtej popoludní. V tejto chvíli sedím v tej pekelnej káre a s huronským burácaním 330 koní uháňam domov. Prvých cca 450 kilometrov, plne naložené auto, 2 ďalší pasažieri. Naservírujem vám očité dojmy tejto panenskej jazdy z "každého sedadla". Naplnený sen, sráči.

Update 26.7.08, 09:10 - Aj keď som rok zbieral odrobinky informácii o tomto konkrétnom modele /Shelby GT 2008 - coupe s manuálom, vista blue metalická farba, strieborné pásy/. Bola to iba zúfala kopa protichodných informácii a zjavných bludov. Príliš sa tomu nečudujem, v tejto špecifikácii bolo vyrobených asi len 600-800 kusov, a tí ľudia sa na internet šíriť evanjelium pravej viery príliš nehrnú. Uvediem teraz na pravú mieru tu zmes neobjektívnych dojmov, dezinformácii a somarín.

Exteriér. Zabudnite na fotky a videa. To auto vyzerá DESIVO dobre. Ma brutálne maskulínne proporcie a krivky. Do zadku sa zamilujete. Na predok na nedokážete vynadívať. Je dlhé, široké, prilepené ku zemi. Z každého uhla vyzerá ako útočiaci grizly. Naživo, a v kontexte s prostredím, alebo inými autami /bez ohľadu na luxusnosť značky - BMW, Meďák, Porche/ je to rozdiel ako medzi niečím a ničím. Počas celých 450 kilometrov som bol svedkom stoviek šokovaných vodičoch, kývajúcich ľudí, fotografujúcich ľudí, zírajúcich polišov /prešiel som okolo pár haváriek/. Tankoval som dvakrát. Na benzínkach bolo neustále hrobové ticho, a po natankovaní kráčate zástupom čumilov - zaplatiť benzín. Zastavíte sa v motoreste, a cez okna vidíte rodinku, ktorá práve vyskočila z bavoráka za tri melóny, a jej taťka vašu káru zúrivo fotí. Je to absolútne terno. Neustále prejavovanie rešpektu na cestu, dokonca aj trolejbusy v meste. Šialené. Bol to víťazný pochod cézara mestom.

Interiér. Podstatné veci. Je jednoduchý, prehľadný. V retro štýle. Koža nevrže a neprdí. Sedadla držia dobre, sú elektricky polohovateľné a vyhrievateľné. Mám takmer 190 cm, bez akýchkoľvek priestorových problémov, nad hlavou kopa miesta. Vzadu som viezol dve ženy /162-172 cm/ bez sťažností. Sám som tam však ešte nesedel, hehe. Výhľad z auto je bez problémov smerom dopredu, kapota je "vyššie" položená, sedíte nižšie, ale po 100 kilometroch ste ako doma. Smerom dozadu je to horšie, čo je pochopiteľné pri charaktere karosérie. Baječné bočné spätná zrkadlá. Sú veľké ako taniere, vidím ešte aj lietadlá na oblohe. Ergonómia ovládačov, ich rozloženie bez namietok, všetky sú tam, kde majú byť. Rádio a CD menič funguje štandardne, hudobný vykon a kvalita zvuku - primeraná. Subwufer vám pohne bránicou. Nastavovanie podsvietenia palubovky /my color/, 128 farieb, vyberiete si podľa nalády, dtto ambient lighting - ledky roztrúsené vnútri po celom aute osvetľujúce popadané kľuče pod nohami, vzadu aj v predu. Odložiteľné priestory. Blbôstka. Opäť voliteĺné farby. Takže sa môžte utopiť v modrej neonovej žiare.

Podvozok-handling-šaltpáka. Pochovám mýtus o amerických autách schopných iba rovnej jazdy. Táta kára je diabol. Slovensko nie je rozhodne "stredozápad" ameriky, takže zatáčka strieda zatáčku, divé stúpania, klesania a rozbité cesty. V skratke. Auto bola po celý čas dokonale suverénne. Veľmi ostrý prevod volantu, dobre nastavený posilňovač, kára okamžite reaguje a ochotne točí, doslova sa vrhá do zatáčok. Podvozok /Eibach pro/ na nízkoprofilových širokých gumách je ADEKVÁTNE tvrdý, tie hrôzostrašné historky klamali. Nikto sa počas moje jazdy nesťažoval. Jazda je komfortná, vzadu to trasie na zlej ceste trochu viac, ale sedáky su kvalitné, utlmia to. Ženy boli spokojné. V zátačke je auto ako skala, karoséria sa ani nepohne, čitateľne správanie, pri nedotáčavosti stačí pustiť plyn. Vidieť vplyv dodatočnej inštálacie Ford racing performance sady - FRPP /prídavné stabilizéry, atď atď. /. Krásne kontrolované výjazdy /zapnutá trakčná kontrola/. Po jej vypnutí sa auto mení na mimoriadne zábavné moštrum. Takmer 500Nm ťahu zadných kolies si so shelby robí čo chce. Vyskúšal som na parkovisku, "príliš" efektné a detsky jednoduché. Viď tá reklama hore /naplnený sen/, ako keby ste mali videli. Nakazlivé ako horská dráha. Riadiaca páka je kapitola sama o sebe. Legendárny Hurst short throw shifter /biela biliardová guľa/. Amíci ma strašili, že nevedia dobre trafiť do trojky, pohyb je "clunky", mali s ňou proste problémy. Ako európan s 15 rokmi praxe šoférovania vám poviem toto, tá šaltpáka je satan. Dráha pohybu je neuveriteľne krátka, pohyb je zvláštny, a neviem ho prirovnať ku žiadnemu autu v ktorom som sedel /snáď iba podľa videa a zvuku, keď sledujem radenie rýchlostí v profi okruhových špeciáloch/. Je drsne priamočiary, nekompromisne tvrdý /žiadna mäkká huba ako napr. v Pežote 206/. Rýchlosť zapadne na miesto s uspokojivým "thud" zvukom. Na radenie potrebujete dosť SILNÚ a ráznu ruku. Ani len omylom nejaké problémy s chybným zaradením. Nebol by som to povedal, ale ten kus krátkej páky má na svedomí kus charakteru tohto auta. Je to zážitok.

Motor a zvuk. To najlepšie na koniec. Smerovali na mňa otázky, či bežný šofer tých 330 koní a takmer 500Nm zvládne. Poteším vás, auto je tak poslušné a dobre vyladené, že ho môžte zveriť aj svojej žene. Dávkovanie výkonu je ľahko kontrolovateľné. Keď doňho sadnete ako keby ste išiel do práce vo svojej honde 1.4 vtec. Ak budete rovnako intenzívne stláčať pedále, ani si nevšimnete, že sedíte v shelby. To je auto rafinované. Sledujte. Ukážem vám to na zvukovej kulise. Naozaj som nemal potuchu, ako hlučné to auto v skutočnosti je /4.6 liter, športové CAI nasávanie, FRPP high flow výfukový systém, vzadu diery výfuku, že tam strčíte päsť/. Takže vyhodíte rýchlosť, stlačíte spojku a otočite kľučom. Motor skoči s fenomenálnyn "jinglom", zmes bublavého, hlučného chrapľavého výbuchu, ktorý všetky hlavy v okolí 100 metrov otočí vaším smerom. Vyskúšané, overené. Nadherne sladký zvuk V8ky. Behom sekundy však stíchne a počujete iba decentný tichý basový mrmlot. A takto to aj môže ostať, ak neprekročíte hranice 2000 rpm. Shelby je pri 90-130kmh tiché ako pena. Prekvapujúce civilné a slušné. Des a hrôza nastane, keď sa "zabudnete", nad 2500rpm začne auto vydávať svoj typický zvuk, zmes hluku vrtule stihačky z druhej svetovej vojny /naozaj je to počuť/a doslova počujete detonácie piestov. Je to však iba varovanie pred tým čo nastane medzi hranicou 4500-6500. To je agresívny REV štartujúcej rakety, alebo postreleného tigra, fantastický HLUČNÁ plnokrvná kulisa. Vaše srdce naozaj zastane. Auto, ktoré obiehate je doslova PARALYZOVANÉ. Vyskúšal som to na svojej žene, šoférovala clio, nech mi potom poviem ake to bolo. Nie je autičkár, značky áut rozlišuje ako to "červené", alebo "také modré". Jej prvé slová však boli: neopísateľne nádherné, zmrazujúco násilné, mala inštinktívnu chuť schmatnúť kameru a nahrať to /žiadna v aute nebola, hehe/. Shelby je ako desivá prírodná katastrofa, odpor je zbytočný. A áno, auto je rýchle, pružné a akceleruje ako blázon /ženy hrozne kvičali/. Na stovku vás dostane za 4.9 sekundy. Neskúšal som, nechcem ešte trápiť nový motor.

Bodka na záver. Určite si myslíte, že táto hračka toho aj veľa popapá, a živiť to nebude žiadna sranda. Veľmi vás prekvapím ako to dopadlo. Priemerná spotreba na konci 450 kilometrov v hrozných podmienkach. Polovica cesty sa išla v nevýhodnom smädnom "mestskom" režime, zápchy, kolóny, kolaps na cestách, v aute tri osoby, plný kufor batožin, zapnutá klíma. Druhá časť v rôznych ustálených rýchlostiach 90-130-160-220 kmh. Tempomat. V daždi. Proste dokonalý test. Pripomínam - NOVÉ auto. A tá spotreba - 10.5 l/100km !!! V budúcnosti teda nebude žiaden problém dostať sa na "deviatku a nejaké drobné". Shelby urobil naozaj kus poctivého a dobrého auta.




Iba pár foto urobené z ruky od pása starým mobilom, značka je prevozná, už neplatí.