14. 7. 2008

Pomaly ku dokonalosti

V tomto článku som si pred časom dovolil spochybniť GTA4, a to skôr ako tá hra vôbec vyšlo. Doteraz som ju nehral, a ani to nemienim v budúcnosti urobiť. Pre mňa z celkom pochopiteľných dôvodov. Dúfam, že dnes už rozumní hráči akceptujú fakt, že nás Rockstar pekne z výšky pokadil. Dostali sme totiž iba "HD" verziu prvého 3D GTA pre PS2. Nič viac. Samozrejme nás značne limituje hárdver Xboxu. Smiešne malá kapacita jeho DVD a nedostatočná rýchlosť streamingu dát. Aj tak som však bol presvedčený, že sa to dá urobiť lepšie. Dosť dlho tu tlačím do popredia iný sandbox projekt. Mercenaries 2: World In Flames /video 1, video 2, video 3/. A nie som zjavne sám. Gamesradar so mnou do poslednej bodky súhlasí:

  • vehikle - tušíte prečo z GTA4 zmizli tanky ? Ja tiež nie. V Merc2 si však užijete do sýtosti ich sily a odolnosti. A nezabudnite na letecké napalmové útoky a plošné bombardovanie. Mimochodom, avizujú cca 20 rôznych druhov leteckého útoku. Tie chirurgicky presné sú však fantastické drahé. K dispozícii máte aj desať ton vážiaceho drobčeka MOAB /v preklade matka všetkých bômb/ - existuje aj v skutočnosti, a má silu menšej taktickej atómovej bomby.
  • interakcia - ste frustrovaný z betónových stromov, a nulovej interakcie s neživým prostredím ala Rockstar ? Obmedzené taktické herné možnosti ? Merc2 vám dovolí spáliť hektáre lesa, alebo zrovnať so zemou úplne CELÉ most, alebo len jeden most.
  • priateľ na telefóne - v GTA4 je to mega otravný hnus, idiot čo vám zavolá zásadne v najmenej vhodnú chvíľu. Zástup ksichtov bez mozgu, ktorí vám lezú na nervy. Barlička, ktorá akože "socializuje" hru. V Merc2 však ide o najímanie žoldákov, a aktívne využívanie ich schopností.
  • minihry - využitie róbustného fyzikálneho engine. Čo tak laserom navádzaná bomba, a ropné pole s jednou tisíckou barelov. Plných. Cieľ - super bomberman. Dokážte jednou dobre umiestnenou trefou a následnou sériou výbuchov zničiť úplne všetko v testovacom polygóne. A to je iba začiatok. Veteráni z prvého dielu, vedia svoje.
  • zhadzovanie zásob - čokoľvek môže pristáť pri vaších nohách do pár sekúnd. Zásielková služba vám doručí tank, auto, rotačný guľomet - z vaších dopredu pripravených zásob. A ak na to nemáte, tak si to ukradnite.
  • vlastnenie nehnuteľností - ste určite sklamaný, že Nico Belič bol iba lúzer, čo si mohol dovoliť akurát tak zavšivený pajzel. V Merc2 začnete v plechovej búde na predmestí Caracasu a skončite v mramorovej vile s 28 hajzlami. Hlavný stan.
  • scenérie - kde sú lesy plné hmly, hory, a divočina tak dobre známa z GTA SA ? GTA4 je jedno smutné, nudné, ploché, sterotypné miesto plné pravoúhlych ulíc. Ani sa mu nesníva o štavnatej džungli, vodopádoch, malebných mestečkách s červenými strechami, horách a kopcoch, kaňonoch a kopách piesku v Merc2.
  • kooperatívna hra - sa mi zdá ako najväčší ťahák, ktorý by mohol zabodovať. Pamätáte sa na speccy hru Silkworm ? Geniálne hrateľný skrolujúci shooter pre 2 hráčov, jeden v džípe, druhý v bojovej koptére. V Merc2 sa vám tento sen do bodky naplní, v modernej grafike, v príbehovej kampani, s kopou ničenia. GTA4 nech si utrie sopeľ.


Pravdu povediac Merc2 spĺňa moje predstavy dobrej /sandbox / hry tak na 50%, pri GTA4 to bolo menej ako desať. Akceptujem, že to nie je jednoduché - vývojári musia odmakať kopu práce na základných herných fundamentoch: kvalitný engine /fyzika, streaming, dešatrukcia/, pohyb postavy /lozenie a šplhanie po všetkom, vystreľovací hák pre rýchle presuny/, narácia /príbeh, charaktery, dialógy/, herný design /je to čo sme tam dali - vôbec zábavné a neodolateľne herné príťažlivé, hm/, tajomstvo /niečo čo vás prinúti hru dohrať, aj keď ste to už "prekukli" a máte herné mechanizmy v malíčku/. Trvá to už však príliš dlho. A GTA4 bolo 5 drzých krokoch vzad vo zvyšovaní kvality tohto žánru. Mimochodom, dnes večer uvidíme prekvapujúco aj prvý oficiálny trailer ukazujúci samotné hranie z inej sandbox hry Infamous. Red Faction 3, Just Cause 2. Toľko šipiek lietiacich do cieľa. Jedna sa snáď konečne trafí.