10. 7. 2008

Rozdeľuj a panuj


"I historicky je patrné, že Blizzard se třeskutě původních hratelností bojí. Žádná z jejich her nezaložila svůj žánr a žádná (s výjimkou World of Warcraft a Diablo) výrazně nemodifikovala stávající podobu her. Schválně si zkuste představit, kde by byly třeba strategie, kdyby nebylo Warcraft a Starcraft." hrej.cz


Prijimám túto výzvu mile deti, bude to "fuška", ale v závere zistíte, že blizzfuck je stále v pozíci učňa, nie majstra učiteľa. Hop-šup práškom sa teraz prenesieme na zdevastovanú matku Zem v hre Nether Earth / v preklade - podzemie, odkiaľ tie monštrá vyliezli, pozdravujem Gears of Joke/, kde hrozné stroje Insignianov ničia posledné zbytky našej civilizácie. Vy ako kapitán Fergus McCaffery, člen povstaleckej bunky sa pokúsite dobyť sektor N3. Pás rodnej hrudy veľký asi 800 na 30 kilákov. Na východ pred vami sú tri nepriateľské základne : Tarras, Faretra, a Diolkas. Po masivnom útoku štiepnymi bombami, je celé územie a jej továrne paralyzované vzniknutými elektromagnetickými pulzami. Je na vás, kto sa ich zmocní ako prvý. Nepriateľ už víri prach na obzore a obsadzuje prvú z nich. Táto kultová hra pre ZX Spectrum v roku 1987 skutočne ohromila recezentov. Dokonca natoľko, že až po rokoch pochopili, čo sa vlastne stalo, a čo vlastne hodnotili. Obrázky /vľavo originál, vpravo remake/.


Čistokrvná strategická hra bežiaca v reálnom čase s dnes už klasickým vizuálom - RTS ako bič. Vynechám technické blafy ako pekná viackanálová jedno bitová beeper hudba s bicími, prehľadná - skvelá izometrická "3D" grafika, skroling plochy a podobne. Ideme priamo na vec. Ako sa to vtedy hralo, a čím sa to líši od dnešných rutinérskych RTS. Špecifikom hry je, že nad bojovou pláňou lietate vo vlastnom mobilnom prostriedku /aka kurzor/, schopnom po dosadnutí na továreň, alebo aj bojové vehikle riadiť ich ďalšiu produkcie, alebo programovať AI bojových jednotiek. Nie je to teda to šialené superýchle poletovanie myšou, a mäsiarske používanie dvadsiatich klávesových skratiek, na spectre to má komótnejšie a reálnejšie tempo. Na druhý koniec mapy proste musíte DOLETIEŤ, za menej ako minútku ste tam, nebojte sa. Rozkošné je vyriešená variabilita bojových jednotiek. V závislosti od typu zajatej továrne /a množstva prachov/ si môžte dovoliť na robota namontovať lepší podvozok, alebo výkonnejšie zbrane, laserový zamieravač. Dokonca aj atomovku, čo zničí všetko v okruhu 10 kilometrov - továreň, základňu, aj robota čo ju nesie.

Terén hraje proti vám, a niektoré "typy" ako strmé pohoria, a trhliny proste s kolesovým šmejdom neprejdete. Rýchlo bežte zajať fabriku čo vyrába pásové, alebo antigravitačné podvozky. Samozrejme, čím lepší tým drahší. Skladanie robotov je zábavné, ich programovanie tiež. Choď synu a znič všetko čo vidíš, alebo stoj a bráň tento priesmyk. Hra samozrejme beží v reálnom čase, a každých 24 hodín, ktoré na bojisku vydržíte, vám na účet pristane pár megadžavlov energie. Tu rozumne investujete. V hre sa nič netaží. Vzhľadom na rok, kedy hra vznikla a hárdvér, na ktorom beži /základný 48 kilový gumák/ - engine zvládne kontrolovať 24 vaších robotov, plus veliteľské vznášadlo a pochopiteľne aj hafo enemákom. K víťazstvu v hre vedie niekoľko ciet, od rozvážnej /pomaly kontrolujete frontu a posúvate sa vpred/, po bláznivé. Vtedy s neozbrojeným anti-grav podvozkom a atomovkou na chrbte vyrazíte hurá systémom ku ich materskej základni na ďalekom východe. Jej zničením sa hra končí. Cestou však čakajte tuhý odpor, a želám vám veľa štastia.

Ešte stále sa vám zdá, že 21 rokov, ktoré nás od tejto 8 bitovej pecky delia, nám priniesli dych vyrážajuce zlepšenia základného konceptu ? Mimochodom, legendárni The Bitmap Brothers vo svojej RTS s prozaickým názvom Z, túto speccy vykopávku vlastne sakumprásk poctivo a dôsledne obšlahli. Ale aj na to sa dávno zabudlo. Takže naozaj mám byť vďačný blizzfucku za gyčovitú grafiku, a "vysokohrateľné" herné mechanizmy .. vyťaž-vyrob-pošli, a rehotať sa pritom z blbej AI ?? Mám na to čakať ešte jeden rok, a utešovať sa tým, že to mulťák zachráni a v Kórei to bude opäť hra storočia a všade budú pobehovať krpatí žluťáskovia v motocyklových bomber bundách ?! Prečo si nepriznáme, že na atari v 1982 /Legionnaire/, na spektre v 1983 /Stonkers/, na MEGADRIVE v 1989 /Herzog Zwei/, na amige v 1991 /Mega Lo Mania/ - dávno pred DUNE 2 bežali klasické RTS, aj keď nie v tej "čistej a peknej" podobe na akú sme dnes zvyknutí. Tož, teraz mi povedzte, kde by sme bez zjavne recyklovaného-prežutého-už sme to videli Warcraftu boli ??