9. 7. 2008

Hnitie

Definitívne sa potvrdilo to, čo tvrdím už dlhšiu dobu. Sme v recesii. Najnovšie šokujúce NPD US štatistiky len podčiarkujú tento fakt. Predaj hardcore hárdveru PS3/XBOX 360 výrazne medzimesačne POKLESOL napriek vypusteniu najlepšej hry v dejinách - GTA4. Táto vec, ktorá v rebríčku prekonala aj bájnu Ocarinu, nedokázala pritiahnuť nových hráčov, alebo tých stále pevne ukotvených ku PS2ke /môj prípad/. GTA totálne sklamala. Predala síce doteraz cca 8 miliónov kópii, ale NIE JE system sellerom. Toto je kríza, a Microsoft vyhodil 50 melónov von oknom.


Oficiálne NPD US čísla za mesiac apríl /ku dňu 16.5.08, druhé číslo je za minulý mesiac/ :

Nintendo Wii : 714,200 .. 721K
Xbox 360 : 188,000 .. 262k !!
PLAYSTATION 3 : 187,100 .. 257K !!


GTA4 si masívne kupujú iba vlastníci konzol, a predáva sa ďaleko lepšie práve na PS3 /attach ratio/, to je všetko. Vieme, že v amerike sú obrovské problémy s ekonomikou, kúpnou silou a splacaním hypoték a úverov. Bez ohľadu na to však tí šmejdi kupujú v obrovských množstvách kombo Wii + Wii fit v cene vyššej ako banálne lacný XBOX Arcade + kópia hry GTA 4. Takže, čo sa tu vlastne deje ? Poviem vám to. Skutočných hardcore hráčov to prestalo baviť, zostarli, sú prieberčiví a nároční. Nintendo veľmi dobre vedelo, čo robí, keď sa úplne vykašlalo na túto svoju vernú klientelu a "nehrami" zautočili na primitívnych kazuálov. Vyrobiť hru podľa mojej chuti by ich stalo 150 miliónov dolárov a hárdver za tisícku. Sme vážne v sračke. Dnešní "harcore" hráči sú pubertáci bez peňazí, ktorým stačí past gen sranda v trochu lepšej grafike. Ak však máš 25 a viac rokov, a mentálne tomu veku aj zodpovedáš - máš smolu, nemáš čo hrať. Kašleš na next gen hárdvér, nebudeš predsa strácať čas pri GTA4 s jej kozmetickým faceliftom. Blbých kazuálov je však niekoľkorát viac ako "hardcore" pubošov. Nintendo preto predáva 4 krát toľko železa a softu ako ostatní. Hry však už dnes nerobia.

Laurent Fischer, marketingový šéf pre nintendo v európe tvrdi: "Niečo také ako príležitostný hráč neexistuje. Je to mýtus. Buď hry hrajete, alebo nie. Sme tu pre všetkých." Toho blbca rýchlo opravím. Ak si heslo "casual gaming" otvoríte vo wikipedii, dočítate sa toto - jednoduchá hra, veľmi jednoduché ovládanie, nepotrebujete žiadne extra gamerské zručnosti, veľmi nízke náklady na vývoj, takmer 80% sú to ženy, a väčšinou aj seniori atakďalej atakďalej. JA som sa v tomto opise nenašiel. Nehľadám hry na desať minút, ktoré dokážem ovládať aj v kóme bez pravej ruky. Príležitostný hráč je moja žena, ktorá raz za pol roka prejde jeden level vo Flash máriovi, alebo iných jednoduchých autíčkach /šipka vľavo, vpravo a plyn/. Hovorím to naposledy. Máme tu šmejd "nehry" pre kazuálov, past gen hnoj pre pubošov, tretia početná a prachatá kategória s vkusom a vysokými nárokmi - NEMÁ čo hrať.

A prognóza analytika na záver. Joe tvrdí, že LittleBigPlanet nebude tou hrou, ktorá zachráni PS3 na trhu kazuálov. Podľa všetkých signálov pôjde o prekombinovaná srandu s premakanou onlajn podporou-sociálnou sieťou, ktorú tie Wii fit nuly nepotrebujú. SONY malo tri mesiace po štarte zobrať perifériu PS3 EYE, pribaliť ku nej 50 EYE hier : Kinetic sports+, EYE antrigrav, Fitness programy .. všetko v cene Wii Fit. A nintendo by sa mohlo isť opiť pod most.


Update: Jack Tretton, prezident Sony Computer Entertainment America : "Predaj herného sofvéru pre PS3ku za mesiac apríl-duben stúpol o astronomických 410%. Medziročne sme predali o 127% viac kusov PS3. Dualshock 3 nám zarobil 11 miliónov dolárov. A predali sme viac ako jeden milión kusov PSP, len za jeden jediný mesiac .. " - Jack, prezraď mi .. prečo však GTA4 neprilákala aspoň pol milióna nových majiteľov PS3 ??