09/07/08

Pyrhovo víťazstvo na západnej fronte

Medzi konzolami zúri neľútostná vojna. Je tomu tak už celé veky. Aspoň tak sa to bežnému hráčovi javí. Ak ho to vôbec zaujíma. Realita v skutočnosti až taká horúca nie je. Nintendo je v úplne inom segmente zábavy /pre klasických hráčov - mimo mísu/. A MS hladko prehráva svoj boj so SONY. Nie som však sám, kto vidí úplne iný problém. Tému "ako Bill s xboxom zabil celú jednu generáciu hier" som už rozobral - a je overeným faktom. GTA4 čo nepredáva konzoly je smutná realita, z ktorej sa snáď dokážeme vylízať. A nintendo odpísalo japonských vývojárov. Respektíve tomu výdatne napomáha, a ešte k tomu úmyselne. Japonci sa totiž strácajú z hernej mapy sveta, ako slina na horúcom plechu. Rozvediem túto myšlienku.



Behom posledného roka som zachytil znepokojené vyjadrenia aspoň piatich veľkých japonských herných stálic. Čoho sa boja ? Technologického úpadku, zaostávaniu v hernom designe , a v nových mechanizmoch hrateľnosti. Šef Square Enixu doslova povedal: "Zapad nam tvrdo šliape po krku, naša expanzia týmto smerom je na vážkach." Pozrite sa na súčasnú situáciu u asiatov. Na trhu máju záplavu Wii s jeho "nehrami", a ešte viac jeho rimejkov z NGS, N64 a PS2. NDS má 15 rokov starý hádver a ponúka to isté, čo Wii iba v ružovom odtieni. Tieto konzoly nevyžadujú od japonských vývojarov o nič lepší "skill" ako tomu bolu v 1997. Nedochádza ku vývoju nových technológii. Jedinou mne známou výnimkou si Crystal Tools /Square Enix/, moderný multiplatformový engine určený aj pre viacjadrové systémy a štandardný shader model 3.0+. Zatiaľ však pochopiteľne bez funkčného výsledku, o tom neskôr. Vašu námietku, že na grafike nezáleží, bez problémov odrazím tým, že sú to japonci, ktorí chcú ryžovať na ďaleko početnejších západných trhoch /pripomínam - WiiFit nie je hra/. S PS3 SRPG /kolová obdoba známych PC RTS/ v 2D izometrickej grafike sa im to vážne nepodarí. A tie naďalej vznikajú. Navyše ak nám na technickej stránke naozaj nezaleží, načo potom vôbec nový HW. Asi aby sme spadli do toho Wii bahna. Západ chce Oblivion klony, japonec sa prispôsobí - chce predsa svoj tovar predať aj tam, nemá to však na čom urobiť. Dávnejšie ma už nebaví počúvať nárek japonských vývojárov, že vlastné moderné vývojové nástroje nemajú, s tým "americkým" lokalizovaným sa pracuje ťažko, a 100 naozaj dobrých kóderov na moderné železo v Tokyu nedokážu zohnať. Chýba im totiž skill. Ako v rpgečku.

Na Silent Hill 5 už nepracuje pôvodný SH tím, ale čistokrvní američania - Foundation 9 Entertainment s vlastným enginom SLAYER. Bojíte sa o stratu japonskej identitity tejto série - nuž bojíte sa oprávnene !! Globalizuje sa nielen ekonomika, ale aj tvorba hier. Hľadáte na PS3ke klasický JRPG žáner ? Hľadáte ho zbytočne, ten je totiž vo svojej starobylej podobe ala Blu Dragon takmer nepredajný. A White Knight Story ako "Oblivion killer" z východu je stále v nedohľadne. Final Fantasy 13 ešte ďalej, kde ani ja nedovidím. A MGS4 je čistokrvnou PS2 hrou.

Kto teda za to môže ? Vkus japoncov je rovnako rigidný ako technická úroveň ich hier, sú konzervatívní, milujú jednoduchosť a herný stereotyp. Samozrejme aj kilometre pre hrateľnosť nepodstatnýchch animácii a kawai charakterov. Master Chief nie je kawai. Nehrajú 3D RTS s 50 tisíc jednotkami na ploche, nehrajú FPS - čo potrebujú NV8800GT, ani high end letecké simulátory. Dnes je to všetko umocnené aj generačnou výmenou. Veľka kopa nových veľmi nenáročných panenských hráčov, rovnaká fajta ako ti NAŠI lumíci hrajúci warez kópiu hry Crysis. Herné PC je v japonsku dlhodobo neznámy pojem, dtto nejaké upgrejdy hárdvéru. Japonský progiš si v blaženej nevedomosti vystači so znalosťou PSone architektúry do konca zvyšku svojho života. Japonec nechce mať svojho pokemóna na 128 fps, keď susedovi to beži iba na rovných 30. Nie je tu teda ten nám dobre známy tlak na výkon hárdveru, nekonečne preteky v zbrojení a uštvaní programátori, čo sa nestíhajú jednotlivé shader modely ani len učiť, nie to ich majstrovsky ovládať.



Počul som usmevný názor, že neúspech HALO3 v japonsku spôsobila ich nechuť, priam odpor ku použivaniu zbraní v hrách a vôbec. Tá hra je hnusne násilná. Mmo, v kultovej japonskej sérii Gundam padne viac výstrelov ako v vo všetkych PC qvakoch dokopy, a tie zbrane majú navyše veľkosť autobusa. Virtua cop, alebo House of Dead pozná každý, a olovom sa tam úbohé CPU obludky doslova polievajú. Povedzme, že je to skôr chýbajúcim návykom na FPS žáner. Takže, keď je dnes asiat-neplavec so solídnej roky fungujúcej hernej firmy hodený do ľadovej vody dnešného herného showbiznisu západného typu, s tichým bublaním a unikáním moča umiera. Prešaltovanie ku tak odlišnému poňatiu im dobre známych žanrov /na japonský spôsob/, na tak absurdne komplikovanom hárdveri - je pre nich kultúrnym šokom. Mojou osobou stále omieľaná MGS4 je technicky podla očakávania veľmi slabá, gameplay až priliš priemerná a nad vodou ju drži iba ten "pribeh"a tie "enginovky" /to ocenia iba tie "japonské" typy medzi nami/. Ide o typicky priklad hry vystresovanej z moderných technologii. Tak, a po dlhej okľuke sa vraciam naspäť ku nintendu. Do tejto mizerie tápajúcich a ambicioznych japončikov .. banzai Amerika .. tu vpadnú tie jej kvázi konzoly s hárdverom a hrami minulého tisicročia a definitívne zaklincujú japonských hráčov/vývojárov v hernom stredoveku. Predsa trh určuje čo sa bude v japonsku hrať, alebo nie. Nintendo je pre evolúciu hernej kultúry rovnakým morom, ako Bill s xšmejdom pre tie hry, ktorým sa chcú asiati aspoň vyrovnať. Kruh sa uzavrel. Scéna je definitívne pripravená na zničenie tohto status quo. Preč s nenažratými komunistami z BIG N. Je tu dokonalá PS3, ktorá vtĺčie japoncom do hlavy pojem ONLINE hier a služieb /vďaka Wii v japonsku - mŕtva vec/, a zrealizuje import demokracie a moderných technológií ku tým utláčaným ubožiakom.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****