17. 7. 2008

Konečne !!

Roky som ignoroval mulťák v nespočetných FPS hrách. Moja predstava akceptovateľnej online fps je živé veľké bojisko, epické momenty, stovky hráčov, frmol na vode, na zemi, vo vzduchu, padáky, núdzové pristátia lietadiel, horiace lesy. Proste autentická vojna na väčšej ploche ako šesť izieb a pár chudákov čo sa hraje na teroristov a policajtov v Counter Strajku. Unavné zberanie fragov, samé narcistické individuality. To isté Qvak, to isté UT III. Obyčajná malá podmnožina činností skutočne komplexnej akcie. Pritom zábavnejšej a prinášajúcej to skutočné chlapské potešenie.



Preto, keď som sledoval SONY konferenciu na E3ke, zabehol mi pigy čaj, keď na záver odpálili to prekvápko. MAG /Massive Action Game/. Prvá hra, ktorý by ma mohla rozhýbať ku kúpe PS3ky. Nebudem tu teraz rozoberať technickú stránky hry. Tvrdia, že tam ta horda hráčov bude, tak im verím. CELL je predsa monštrum. Tuším aj to, že náročnosť na kvalitu internetového pripojenia nebude práve najnižšia, ale do konca roku 2009 sme všetci na 60 Mbit/10 ms ping optike. Tak čo. Venovať sa budem strachu neinformovaných hráčov a osočovaniu zo strany PCmanov a XBotov. Vraj to bude nezvládnuteľný chaos, a nezmyselná akcia. Obyčajná závisť. Skúste totiž prinútiť 256 ľudí, aby naraz vyskočilo. Máte na to iba jeden pokus. Nemožné, však. Rovnako pravdepodobné je to, že sa MAG zmení na peklo s takmer 300 hráčmi na jednej kope. Chcete dôkaz ?? Pomôžem si PC hrou Battlefield 2142, ktorú dôverne poznám.

Štart, titán mód. Som v domovskej základni, sadám do tanku a na plný plyn letím ku najbližšiemu raketovému silu. Na bojisku ich je celkom päť. Ak je vo vašej moci, každé 2 minúty vystrelí smerom na nepriateľský titán /ozrutná vznášajúca sa materksá loď/ jednu raketu. A tá ničí jeho štít, neskôr aj samotnú loď. Nie som ani v polovici, a vidím, že súper už obsadil silo najbližšie ku ICH základni. Z toho dedukujem, že tam priletili na koptére, a asi pekne obsadenej. Dobitie to bolo veľmi rýchlo, a je priamo úmerné počtu vojakov. Dorazil som ku svojmu silu, v okamihu ako tam pristáva ich výsadkový čln, vidím ako z neho vyskakujú asi 2 panduľáci. Pilot stále sedí za kniplom. Nasledujúci brutálny boj preskočím. To isté sa totiž deje VŠADE na bojisku pri každom sile. Útok na kótu, jej dobitie, a pozor .. OBRANA. Silo streľa iba dovtedy, kým ho neobsadí súper. Rátajte so mnou. V titán móde hraje maximálne 48 hráčov. Máme tu 5 odpaľovacím síl, každe viaže asi 5 hráčov /útok-obrana/, to máme mínus 25 vojakov, ďalších 25 sa buď presúva po bojisku, žerie hotdog, alebo čaká na respawn /vlastný, alebo techniky/. To však nie je všetko, po páde štítov na titánoch sa otvoria 2 nové fronty. Ich paluby, chodby, a centrálne reaktory. Zničením ktorých hra automaticky konči. Počítajme teda znovu. Päť raketových stanovišt, "päť" prechodných pozícii /mrtvola, presun, čakáte na respawn vehiklu/, dva titány. Môžte sa teda nachádzať na cca 12 rôznych "miestach". Vydeľte to 48 hráčmi. To máme 4 /slovom: štyri/ kusy onlajn fanatika každých cca 100 metrov. A verte mi, realita to do bodky potvrdzuje, štatistiku neoklamte, hráči sú rovnomerne rozriedení po celej mape, po všetkých miestach. Samozrejme sa stretnete so situáciou, keď sa v lokálnej šarvátke stretne 15 hráčov, je to však vzácne. A končí to rýchlo. Aj keby 20 ľudí útočilo na titan, a 20 ho bránilo, tj. patová situácia. Ti zvyšní budú letieť na zem, aby obsadením sila, odpálili tú POSLEDNÚ raketu, ranu z milosti. Rozhodnite hru sám, doslova v poslednej sekunde. Vzrušujúce zvraty.

Ako veterán hry BF 2142 vám na rovinu poviem, že klasická mapa v titán móde BEZ PROBLÉMOV uživí aj 128 hráčov, ak treba a aj tak by ste ich viac ako 20-30 na jednej kope nikdy nevideli. Čo na skutočne exteriérovej mape o veľkosti menšieho mestečka je úplne OK. Nepoznám však bežný PC hárdver, čo to utiahne. Dtto "skvelé" EA servery. BF 2142 aj pri plnom obsadení /conquest mód: 64 hráčov/ je prehľadná, ľahko ovládateľná /pozícia vrchného komandéra/, a skúsení hráči /to jest každý po pár hodinách hrania/ vedia, čo majú robiť. Zvyšok čo na to nemá hraje napr. HALO 3 MP. MAG bude iné kafe, a jeho 256 hráčov mi robí radosť, žiadne vrásky. Konečne niečo pre takticky vyspelé 30 a viac ročné mozgy. Bude to fungovať úplne rovnako ako to BF 2142. Rovnomerná distribúcia hráčov medzi "záujmovými" bodmi. Je to ako vo futbale, jedenástka hráčov disciplinovane drži svoje určené pozície, útok, obrana, záloha, libero, nacvičené signály. V BF2142 sú tiež útočné, a obranné tímy. Joe ako libera, neb je najlepší hráč a hasí to tam kde to páli najviac.

A k námietke o ležiacom snajper kamperovi. Áno, môžte celú hru preležať na jednom mieste, nazbierate nejakých 30 bodov, tímu prakticky nepomáhate. Masírujete si svoje ego. Hra na to myslí, takže čím tímovejšie hrajete, a na nebezpečnejsom mieste tým viac bodom získate ako vy , tak tím. Asi tak 5 krát viac. Hráčom, pre ktorých je však MAG určený, asi len o skóre nepôjde. Filter na deti a dospelých.



MAG má ambície priam arogantným spôsobom dokázať o čom je nová "next gen" dimenzia vojnových hier, bezplatný online, róbustné dedikované servery, výkon PS3ky, a prekračovanie bariér možného. Pracuje na tom Zipper Interactive, a to sú borci, ktorí na PS2 zmákli veľké mapy, vehikle, 32 hráčov a mulťák. Ich SOCOM séria je pojem. A nie je na svete príliš veľa tímov na úrovni ich obrovských skúseností. Takže, xboti, PS3 si váš rešpekt získa aj násilím, a vlastnou PS3 only exkluzivitou. Teraz sa bežkajte hrať 5 na 5 versus súboje v Gears of Joke, kde sa pár chuligánov s motorovými pílami naháňa v priestore o veľkosti hajzlu v hre MAG. Plaťte LIVE výpalné, aby mal Bill dosť chechtákov na kúpu ďalšej hry.