1. 12. 2011

Zomrieť na krásu

"SONY nekomentuje nepodložené fámy a špekulácie." A tou šialenou správou je údajný odchod Fumito Ueda zo SONY, lepšie povedané z vývojarskej skupiny Team ICO a osud The Last Guardian /TLG/ vraj visí nad priepasťou, na tenkej niti. Team Ico dostal prezývku "olympijský tím" kvôli veľmi dlhej /4+ roky/ dobe vývoja jednej hry. A údajne to je aj dôvod jeho demisie a odchodu. The Last Guardian bol prvýkrat ohlásený v japonskom hernom časáku Famitsu vo februári /únor/ roku 2007. Na E3 2009 sme videli prvé video a náznak toho, o čo vlastne v hre ide. Na posledných herných výstavách E3 2011, alebo TGS 2011 už neprezentovali ani sekundu nového videa a celý projekt bol odložený niekde do roku 2012. Vývoj hry bežiaci minimálne päť rokov.



jeden z prvých obrazkov zo SoTC pre PS2, scéna tehotná tajomnou atmosférou

Povedzme si to na rovinu. Úspech hry stojí a padá na správne zvolenom žánri a tým je dnes bez výhradne TPS alebo FPS shooter pre US/UK debila v puberte. Nič iné sa dnes dobre nepredáva, ignorujem kazuálne sračky pre family nehráčov. Herné portofólio v súčasnosti v celom rozsahu spĺňa kritéria herného kolapsu z 1983. Niet tu čo hrať, okrem tých pubertálych blafov produkovaných na tony, trh pod ich váhov praská vo švíkoch. Ešte aj EA chce Dead Space v dalších dieloch ako Uncharted TPS shooter. Jasné !! Nikto od TLG nečakal komerčný úspech. Je/bola to kvetinka, ktorá mala predurčené zomrieť na krásu. A po piatich rokoch vývoja nemá SONY v rukách nič. Nintendo tvrdí, že je epicentrom invencie a kreativity. Kokoti žltí, ktorí v skutočnosti produkujú tri či štyri stále tie isté IP, bez stopy po invencii. Nekonečne recyklované DLC Maria, Karta, Zeldy. Hráči po tridsiatky od nich pritom žiadajú napríklad toto, tiež už celé veky. SONY tu snahu o nekomerčné a invenčné hry má na trhu doslova ako jediná. TLG však napriek všetkej ich trpezlivosti asi vyšumí do prázdna. Nikto z nás nevie, aké sú skutočné vzťahy, pracovná atmosféra, tlaky medzi SONY a Uedom. Možno naozaj vykypelo z hrnca.



PS3 + co-op + mini RPG elementy + mega bossáci = profit !!

Môj postoj ku hrám Ico a Shadow of the Colossus je dobre známy. Ico považujem za super štandardnú puzzle adventúru pre dva postavičky, nijako nevybočujúcu z mainstreamu. Slovenský Quadrax vlastne ponúka presne to isté /dokonca sa odohráva v akomsi hrade rovnako ako ICO/. Na jednej diskete alebo ako 30 kilový program pre 8 bit spektrum a v 2D. Ico boduju hlavne svojou estetikou a atmosférou, ambientom. SoTC je iné kafe. Práve pri ňom som však povedal, že ide o ideálny základ pre bombastickú hru storočia na PS3ke. Celú hru ponechať v sandboxe, gotické, temné fantasy. Krajina bičovaná skázou, temnotou a deštrukciou prekladána oázami pokoja, a krásy. Maličké dedinky prilepené ku skalám plné vystrašených peasantov. Zlo blúdiace po planinách. Proste z toho urobiť light akčnú RPG, kde hrdinsky aj kooperatívne čistíte ten chliev. Všetko s využítím PS3 hárdveru, pričom už na PS2 to vyzeralo famózne. Mohla vzniknúť skvelá hra "drakmi" minimálne rok pred Skyrim a Dragons Dogma zvratkami. SONY opäť nenabralo správny smer. A TLG ak sa ho vôbec dožijeme, môže skončiť ako esteticky vynimočný, niche projekt na dve poobedia. Puzzle adventúra v jednom hrade pre dvoch panduľákov.