17. 11. 2011

Teraz, alebo nikdy

Ak chce herná firma prežiť aspoň tých desať rokov proste musí ovládať umenie čítanie medzi riadkami, žiada sa pochopiteľne aj kopa talentu, pracovitosti a štastia. Ale bez chápanie potrieb trhu si proste kopete vlastný hrob. Už asi tretí, či štvrtý rok tu opakovane žiadam SONY a jej first-second party vývojárov, aby sa spamätali a posunuli svoje existujúce herné franchise iným smerom. Zoberte si Evolution studios - jej Motorstorm séria je svojím posledným tretím dielom takmer technologickým zázrakom, trh však dôsledne serie na arcade autíčkové hry, ktoré hravo zvládne aj PS2 /spomeňte si na fiasko s Mario Kart killerom - hra BLUR/. Dobre sa predáva iba Gran Turismo, zbytok je vo vegetatívnom stave. Santa Monica a jej God Of War. Bože. Ak pôjdete na reddit, všetci tam hrajú Skyrim. Koľko krát som na tomto blogu povedal : prdnite God of War do nového univerza /keltské, severské, nartské ságy/ + sandbox + RPG vlastnosti + jednoduchý/prehľadný/viscerálny boj, veľkolepé scenére = profit !! Santa Monica na to má, a PS3 by snáď získala svoj prvý killer app. Mala ich PSone, PS2. PS3 po piatich rokov ani čiarka.

Insomniac zo seba márne súkajú jedno Resistance za druhým. Každé sa predáva horšie a horšie paradoxne pri rýchlo narástajúcej členskej PS3 základni. Určite si hovoria, čo do hajzlu robíme zle. Podobne ako Generic Warfare sa snažíme zničiť polovicu amerického kontinetu a náš mulťák sme degradovali presne na úroveň tej sračky. Odpoveď vám dáva dalšia FPS srágora Homefront. Hráč naozaj chce vidieť horieť americké mestá ale v "súčasnosti", a s existujúcimi-reálnymi zbraňami a vehiklami. V duchu spravodlivého boja s teroristami sa anglosaský idiot až trasie, aby si zahral FPS hru so scenárom - "čo ak al-kaida príde pomstiť popravu obamu bin ladína atď". Fenomén HALO je iba hysterický marketing a kult osobnosti master chiefa bez stopy po reálnej kvalite. Dôležitosť silnej hlavnej postvy som už preberal asi sto krát. Nemá ju Killzone, nemá ju Resistance.

Čítam vety ako - "Urobil snáď Skyrim pre WRPG tú istú medvediu služnu, ako FF7 pre JRPG ?" Určite nie. Anglosasi to majú pod kontrolou. Activision je židovská firma. Japonci to s príchodom next genu proste zabalili, konzoly nekupujú, Square úplne zošalel. A na handheldy zatiaľ nikto veľké hry robiť nechce. PSP hravo zvládne Poblivion, nikdy ho však nedostalo. Rozum sa do blbých hláv nalieva pomaly. Naughty Dog síce do svojho script tunela pridal kooperáciu a multák, ale nič zázračného to nie je a story kampaň je herne oproti ich PS2 Jak and Daxter sérii proste smiešne prvoplánovaná. Prísne kontrolované koridorové prostredie s násilnou snahou o script-wow efekt. Hráči chcú viscerálnejšiu akciu ako Gears of Joke, alebo Mass defekt. Skyrim. Naughty Dog to má na háku. Nathan sa pohybuje ako gay, strieľa ako gay, a rozpráva ako gay a nikdy túto metrosexuálnu sériu už len z toho dôvodu nebudem akceptovať.

SONY má plnú riť londýnských sráčov v ich zaspatých štúdiach, ktorí robia veľké hovno s potenciálom Move perifériou. Sledujem tú zúfalú snahu PS3 dev tímov, je to ako snažiť sa v roku 2012 presadiť s mrtvými-niche žánrami ako klikacia adventúra, alebo hardcore letecký simulátor, prípadne nejaká prihriato tupá RTS kravina. PS3 only hry proste nevedia zachytiť trend, maximálne sa snažia niečo dobehnúť. A som mimoriadne zvedavý, či sa to ďalším hrám od ND, GG, IG, EG podarí. Je to doslova posledný pokus v šiestom roku života PS3. Inak ich definitívne veľkí third party hráči ako EA, Activision, Ubisoft rozoserú po ceste. Infamous tím, napriek nespornej kvalite, asi nikdy /v dohľadnom čase/ nevrazí do hry 80-100 melónov USD, alebo nenechá na tom makať 400 ľudí /GTA, Assassin/. Ani jedno samozrejme negarantuje kvalitu, ale určite zvyšuje pravdepodobnosť, že sa tak tomu stane !! Už nechcem nejaké prevratné vylepšenia, dobrú AI. Proste na to dnes nie je politická vôľa. Stačí mi, aby konečne PS3 získala nejakú "killer-app" hru. To je niečo, čo si kúpi 20% PS3 hráčov bez váhania, hneď v prvý týždeň predaja.