8. 11. 2011

Jedenáste prikázanie

Resident Evil 5 vo vcelku kvalitnej grafike a na next gen systémoch neumožňuje hráčovi počas chôdze zároveň aj strieľať. Škandál. Máloktorí z dnešných hráčov generácie Generic Warfare si však uvedomujú o aké staré, priam historické dedičstvo tu vlastne ide. Tento "problém" má základ v obyčajných technologických /komplikácie pri simultánnom použití animácie pre pohyb a streľbu/, alebo úmyselne designerských rozhodnutiach. A týka sa obrovského množštva hlavne TPS, FPS strieľačiek, a dokonca aj archaických 2D hier. Ostatne nepriamo konkurenčná, a nie tak zúrivo akčná séria Silent Hill vám umožní v pohybe použiť zbraň. Vysoko trénované a špeciálne jednotky v Residente to dodnes nevedia.


Zábavne na tom je, že toto obmedzenie sa rovnako dobre môže týkať ako vás, tak aj NPC. A hlavne nich !! Aj keď je to tomu ťažké uveriť - zoberme si vychválený Half Life 1 s jeho prevratnou AI. Komando špičkových mariňákov strieľajúci, ale iba keď stoja, v pohybe sú dojemne bezbranní. Rovnako DOOM, alebo Duke Nukem 3D. Poznáte perfektných TimeSplitters pre PS2. NPC tam behajú po ploche ako opice, šmýkajú sa, strafujú, váľajú po zemi - ale nevystrelia. Half Life 2 a jej elitné jednotky sa to už naučili. TPS klasika Tomb Raider 1 to ešte pri animovaní Lary Croft nevedela, v druhom diely už áno.

Louis: "Run or shoot? Run or shoot!?!", Bill: "Both!"
- Left 4 Dead intro -

Vráťme sa ku Residentovi 5ke. Síce si pri chôdzi nevystrelíte, ale s vytaseným nožom sa hýbať môžte. Krajší paradox. V spin-off hre RE: Outbreak File No2 sa postava hráča môže počas mieranie a streľby pohybovať, aj keď výrazne pomalšie. A túto revolučnú fíčuru nájdete spomenutú aj na krabici hry. Česká hra Operation Flashpoint "to" vie a dokonca aj pre NPC. Streľba je však prísne logicky - príšerne nepresná. Rovnako to má ošetrené aj BF2142, ktorú už roky hrajem a hra vám to signalizuje zmenou tvarou nitkového zameriaveceho kríža. Rovnako aj Deus Ex alebo Stalker.

Dalo by sa pokračovať príšerne dlhším zoznamom. V Mass Defekte vám presnosť streľby v pohybe klesá, NPC si však podalo ruku s Tomb Raiderom 1. Podobne bláznivo sa správa oveľa starší Star Wars : Jedi Knight II - Jedi Outcast. So snajperkou musíte pevne stáť, AI toto obmedzenia nemá !! Dnes ide jednoznačne o nemoderný anachronizmus a existuje sto a jeden spôsob ako si poradiť s herným balancom a jadrovým designom hernej mechaniky bez toho, aby utrpela hrateľnosť. Ide jednoznačne o prehliadanú slabinu dnešných games. Chceme realistický pohyb AI po ploche, využívanie úkrytov, reakciu na deštrukciu prostredia, kopírovanie správanie hráča, vrátane jeho chýb a nepresností. Resident Evil 5 je definitívne prejavom zaspatej pohodlnosti vývojárov, a alibistických výhoriek.