22. 12. 2011

Kambrijská explózia

Pravdepodobne ku nej nikdy nedošlo a množstvo nových druhov sa vyvinulo postupne a nie z ničoho božským, alebo mimozemským zásahom. Dnes však evidentne stojíme na prahu podobného fenoménu v "našom" hernom biznise. Počnúc rokom 2012, začne nová a šokujúco plodná éra hrania /video/hier. Pred týždňom prestížny Wall Street Journal uverejnil článok o hernom svete po kauze Zynga. Pripomeniem vám, že ide o bublinu jednej pyšnej firmičky produkujúcej ten svoj herný šalát hlavne na sociálnych sieťach. To stádo blbcov išlo s kožou na trh /zmena na akciovú spoločnosť a vstup na burzu/. Toto divadlo skončilo obrovským a očakávaným fiaskom. Cena jej akcií bola nastavená nereálne vysoko, burza mala ako vždy veľké oči, málo relevantných informácii a príliš veľa voľného kapitálu, ktorý potrebovala niekde vraziť. A "dopočuli" sa, že tak veľká a nehroziteľná firma je proste terno. Idioti. To už ich mohli rovno poslať na účet tým vyšinutým nulám z Rovio /Angry Birds/. Dosť však technickým sračiek, lebo skončím až na najnižšej mikroekonomickej hladine. Wall Street Journal v tom článku došiel ku záveru, že budúcnosť hrania sú MMO hry. Priam detinsky sa mýlia.

V skutočnosti je budúcnosťou hrania - bezprecedentná diverzita zariadení na ktorých túto činnosť vykonávate a MMO je iba jej malička časť. Klasicky bol videoherný koláč rozdelený medzi tri platformy : herné PC, konzoly, handheldy. PC vždy generovalo najmenej peňazí, posledných desať rokov je klinicky mŕtve, vegetuje na nej jedno či dve MMO s maličkým počtom platiacich no-life lúzerov. Konzolám sa darí dobre, ide o hlavný herný stroj dneška. Počnúc rokom 2012 však bude aj to minulosťou a revolúcia, ktorá sa začala v japonsku /ignorácia konzol, nech žijú mobilné zariadenia/ sa bude šíriť aj ku nám skrze hyper výkonné mobily a tablety. Medzitým dôjde ku obrodenie herného PC vo forme browser hrania, v "okennej" plne akcelerovanej grafike. Vivat HTM5.

Alfou a omegou je však nepretržité spojenie všetkých týchto zariadení v jednej sieti /datasféra/. Práve komunitná socializácia hier /internetové spojenie/ je tou pravou revolúciou a budúcnosťou. Stovky miliónov ľudí stráca čas na facebooka, melú tam hubou a očumujú obrázky zo svadby a podobné kraviny. Značná časť z nich je už ale nenápadné lomená cez koleno, a aj v práci som bol na školeniach svedkom, ako si závisláci medzi vypísaním CT žiadanky a odberom arteriálneho astrupu dávajú aspoň 5 minút vo FarmVille /Zynga pre FB/. A podobne. Rozšírenie kvalitnej optickej siete nám spolu s OnLive streamovaním prinesie hry /1080p + 3D/ aj do našich LCD teliek a budúca 4G sieť, ktorá odstráni problémy aktuálnej 3G /malá rýchlosť a strašná latencia/ definitívne uvrhne svet do herného chaosu.



šedivák - člověk, který propadl supervizi a tráví život v transu. Jelikož supervize je návyková, šedivákem se člověk stává poté, co se dívá šest hodin v kuse; (Ondřej Neff, Jádro pudla)

Hry v každej mysliteľnej forme a podobe budu všadeprítomné, vždy online, vždy na virtuálny dosah kamoša. Každý z nás má predsa pri sebe aspoň ten mobil. A to, že Blizzfuck chce do svojej rubačky Diablo 3 integrovať použitie reálnych peňazí, tak pred tým dvíham varovný prst. Vypustia von neovladateľného demóna, so všetkými negatívami. Hry budú novým opióm ľudstva. Zotročujúce náboženstvo a stovky miliárd sa točiacich prachov. Dnešná doba vám bude pripadať o 10 rokov ako nedeľná škola baptistických metodistov. Radím vám preto vykopať dobre izolovanú a hlbokú pivnicu, stiahnúť dole posledné funkčné CRT, päť hlavných analógových konzol, nejaký arcade kabinet od Namca, Atari a SNK, nealkoholické pivo, odrezať sa od siete a prečkať tento armagedon.