26. 12. 2011

Killer app

Skratka pre killer application. Tento termín si privlastňuje hlavne gamebiz pre označenie hry predávajúcej herný systém. Neuveriteľne populárna, mega uspešná hra, o ktorej sa neustále hovorí. Práve kvôli nej si ten herný hárdvér musíte kúpiť. Nemusí byť nevyhnutne kvalitná, ak to dorovnáte strašne drahým marketingom a manipuláciou detí v puberte ako hlavnej klientely /viď weemote, kindryl "hry"/. Každá nová konzola, alebo handheld by vo svojom portfóliu mal mať aspoň jeden už pri štarte /vysokodporúčané, ale často nemožné/, alebo v tzv. launch window, typicky do troch-šiestich mesiacov od začiatku predaja v danej lokalite. V drvivej väčšine ide o exkluzívnu hru pre danú platformu, pochopiteľne občas sa nejaká výnimka vyskytne, ako si ukážeme neskôr.

Fenomén killer app je v súčasnosti tak životne dôležitý ako nikdy predtým. Svetová ekonomika je vo veľmi zlej kondícii a so silne nepriaznivým výhľadom, zákazník otočí každé euro trikrát kým ho minie. Nedá sa spoliehať na klasickú krivku predaja. PS3 napríklad predalo v minulom fiškálnom roku 14.7M konzol, v tomto pravdepodobne niečo cez 15M, a po ďalšej zľave a bomba hrách minimálne tých 15M. Šesť rokov rastu bez prerušenia, staršia PS2 však v špičke dosiahla až 22M+ konzol ročne. Ten rozdiel oproti PS3 je práve v tom, že PS3 nemá a pravdepodobne ani nebude mať jedinú killer app hru. A to je dosť unikátne a smutné konštatovanie. Hrubý a neúplný zoznam killer apps podľa jednotlivých firiem a herných platform /domáce konzoly/.

SONY - PSone : Battle Arena Toshinden /ešte aj wikipedia zaznamenala, že SONY túto hru masívne propagovalo ako jeden z prvých killer app pre debutujúcu Psone/. Hra to nebola zlá, dokonca sa pokračovalo ďalšími dielmi, ale bola bezo zbytku prevalcovaná fantastickou sériou Tekken, alebo viac na nože zameraným Soul Blade. Byť fanúšikom tohto žánru utekám po PSone ako o život. Ako autíčkár by som to skôr urobil pre hru Wipeout /úžasný sontrack/, Ridge Racer, alebo kultové Gran Turismo. Mimochodom sa PSone zviezlo na vtedy ešte životaschopných arcade kabinetoch a každý port hry z nich bol sledovaný so zatajeným dychom /Ridge Racer, Tekken/. Spomínať Metal Gear Solid 1 je nosením dreva do lesa. Svet dovtedy nevidel tak pekelnú kombináciu špičkovej 3D grafiky, stealth akcie, bombastických enginoviek. Final Fantasy 7 - historicky prvý, obrovský prienik JRPG na svetové trhy, hra ako taká vlastne pochovalo nintendo, ukázalo CD placku ako médium nadradené starým kátridžom. Crash a Spyro séria. Impozantný Resident Evil alebo Tomb Raider. Ľudia sa išli zabiť, aby si ich mohli na PSone zahrať. Psone je stále fenomén, a nebyť zbrklého nástupu PS2 ešte minimálne jeden rok mohla žiariť v plnej sile. Žiaden z jej výkonnejších následovníkov /PS2, PS3, aj PSP/ sa je už počtom killer-app titulov nevyrovnal.

PS2 : konzola mala veľmi neslaný, nemastný prvý rok života. Jeseň roku 2001 však priniesla štyroch jazdcov apokalypsy Gran Turismo 3 A-Spec, Final Fantasy X, Metal Gear Solid 2, and a nové revolučné IP - Grand Theft Auto III. S odstupom čase je zjavne, že nielen tieto killer aps pri už zabehanej PS2 pochovali Dreamcast od SEGY a Xcrap od MS. Wipeout alebo Ridge Racer už na PS2ke bohužiaľ hral druhe husle. Crash a Spyro bol nahradeným Jak and Daxterom, a Ratchet a Clankom. Evidentný status killer app sa nezískal ani jeden. V závere života však PS2 bodovala novými IP - Kingdom Hearts, Killzone a God of War. Excelentné hry, avšak pri gigantickej miere pirátenie už bez väčšieho dosahu na podporu značky. PS2 to však už v tých časoch nepotrebovala.

PS3: skutočne osobne neviem/nepoznám jedinú killer app pre tento systém. MGS4, GT5, Uncharted, FF13, GTA, God of War, Killzone sa predávajú slušne ale to je asi tak všetko. Ani jeden z týchto titulov nedefinuje tvár PS3 skrze slzy a hystériu nadržaného hráča. Možno to bude tým, že má suverénne najstaršiu /už vybúrenú/ klientelu. Zoberte si PSP - v japonsku to bol roky mŕtvy systém, kým neprišiel Monster Hunter a PSP vystrelilo predajmi na mesiac a Capcom so SONY iba nemo čumeli. A tento stav u nich trvá už roky, PSP vyslovene nabralo druhý dych. Ešte v čase začiatku predaja PSV tam PSP vrazilo vynikajúci "týždeň" s 65K predanými kusmi. Nič podobne sa pri PS3 nestalo. Myslím, že raz niekto na toto "zlyhanie" PS3 napíše peknú analytickú štúdiu. Mimochodom - vieme, že SquareEnix je banda kokotov /podobne ako Bugthesda/ preto sa nepýtam, kde kurva je 5 rokov od štartu PS3 tretí, veľký diel Kingdom Hearts v CG grafike pre konzoly. To len na ilustráciu toho, že to niekde hnije systémovo. Na adresu FF7 rimejku nepoviem ani slovo.

Microsoft - orientačne, a iba letom svetom. Xcrap 1: čo iné ako HALO. Prasatá z Edge - čo cmúľaju vysušené billove gule a zošúvereného ftáka ešte nedali žiadnej z HALO hier nižšie hodnotenie ako 9/10, s chuťou rozdávajú aj tie absolútne známky. MS rozpútalo pri prvom diele masívnu hype kampaň. A lži ako: "pred HALO sa na konzolách multiplayer hry, prepytujem, singel FPS hry - nikdy nehrali", boli bežné. Prvé HALO som hral, a hra to teda bola príšerná. Marketing nadradený skutočnej kvalite hry. Učel však splnil. HALO hystéria pokračuje aj na Xcrape 1.5. Pridalo sa Gears of Joke a Generic Warfare, GTA, Skyrim. Viac killer apps xrap nemá a nenechajte sa pomýliť, tým, že tam spomínam multiplat third party hry. Absolútna väčšina týchto hier je vyvíjana vyslovene ako DVD xcrap exkluzivita, kde na PS3 často pracuje pár dní nejaký B tím a hra často ani nie dohrateľná /Skyrim/. Vypustenie posledného dielu Generic Warfare, alebo samotného Skyrim dvihlo predaje xcrapu výrazne, PS3 sa ani nepohlo. Flopza nikdy výraznejšie neprerazila, napriek tomu, že z nej "renomované herne sajty" robia hru lepšiu ako akýkoľvek diel GT od Polyphony Digotal.

Nintendo - čo exkluzívna hra, to killer app. Hehehehe. Okrem nich však na ich platforme už nič viac nenájdete, nintendo totiž smrteľne nenávidí third party sektor a tento postoj sa chystá zásadne zmeniť práce s Wee urinalom. NES /8 bit/: Super Mario Bros nás vyviedol z temnoty globálneho herného kolapsu roku 1983 /obdoba obrovskej ekonomickej krízy z 1930/. SNES /16 bit/: dokázal to isté s Super Mario World, The Legend Of Zelda A Link To The Past. Port Street Fighter II v jednom balíku s konzolou. The Donkey Kong Country, ktorý neuveriteľnou grafikou v 2D konkuroval aj 32 bitom ako PSone. N64 : Super Mario 64, Mario Kart 64, GoldenEye 007, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Star Fox 64 , Super Smash Bros. Jedna pecka za druhou, ale ako som už povedal, okrem nich - nič viac /trošku prvý Turok/. Psone má desiatky JRPG hier, N64 možno jednu. Gamecube: jednoznačne Resident Evil 4, ktorého neskoršia konverzia na PS2 /napriek vcelku priemernej kvalite/ rozzúrila nintendo fanúšikov do biela. Mario Kart ušiel, ale žiaden zázrak, Metroid Prime dajme tomu, ale nie killer app. Super Mario Sunshine vybuchol. Jednoznačne bodoval až Super Smash Bros Mêlée. The Legend of Zelda: The Wind Waker - vybuchla tiež, nintendo ďalej pokračovalo v hľadaní tváre tejto kedysi slávnej série. Wee : tu nebudem príliš rozoberať. Denná tlač sa tvári, že Mario Gaylaxy, alebo posledná The Legend of Zelda: Skyward Sword sú hry z kategórie zázračné, predajmi Wee však v žiadnom prípade nepohli a beriem ich ako rutinérsku hru na istotu. Čím ďalej sa ukazuje, že nintendo nielenže nevie vymyslieť žiadne nove IP /third party sektor ich priam chrlí !!/ ale ani pre tie svoje a staré nevie často vymyslieť nový kabát. Nepomýlia sa iba pri takých primitívnych kravinách ako Mario Kart, alebo miliónty remix Mario 64. Nepochybne aj preto dostal Miyamoto kopačky. Wee Urinal by teda mal mať cestu otvorenú ku lepšej podpore third party hier a novým herným nintendo značkám.