30. 9. 2011

Renesancia

Som spokojný. Preskočenie celej tejto vydrbanej degenerovanej generácie konzol a strávanie tisícok hodín v práci hrabaním prachov namiesto stupídneho zabíjania času debilnými hrami pre mňa znamená Shelby GT v garáži a dosť prachov na okamžite zakúpenie ďalšieho projektu Harley Davidson night special 2012, teraz ešte najsť chuť a čas si urobiť vodičák na motorku, policajné piče nemôžem ani cítiť. Toto je ale herný blog, a mnohokrát sa ma tu už pýtali, či mám doma nejakú konzolu /nie/, či si niekedy kúpim PS3 /nie/, či si teda vôbec ešte niekedy konzolu kúpim. Áno. Aktuálna siedma generácia konzol je nazývaná aj HD generáciou, alebo ju definuje príchod antikrista v podobe zvrhlo nedokonalého motion ovládania. Pre mňa ostane navždy - prechodnou generáciou. Prechod medzi zlatým vekom PSone a PS2 /menej zlatá/, ku ďaleko lepším zajtrajškom. Vysvetlím.

Hry. Analytici tvrdia, že situácia na trhu začína byť nezvládnuteľná. Plne v moci niekoľkých drahých na vývoj herných blockbusterov, snaha mať hit za každú cenu, žánrová pestrosť rovná nule, stredná vrstva neexistuje a na indies sere pes. Hry sú drahé - 60 USD za ďalší COD, 40 USD za tú istú hru pre handheld PSV. Nič z toho ma netrápi. Trh si to porieši, tá bublina praskne, ľudia v roku 2012 veľmi schudobnejú, európska únia a euro je klinicky mŕtve. Kúpna sila v riti. Ale ako hovorím, prachy na ďalší COD sa proste nájdu. V ďalšej generácii však dôjde ku masívnemu oživeniu práve tej strednej vrstvy a hlavne inovatívnych "indie" hier. Autor Minecraftu si už dnes mohol odmietnúť ponuku Valve a predal a ešte predá oveľa viac kusov svojej hry, než priposratý PC Crysis 1.

Indie vývojari sa môžu a budú hojiť na mobilných platformách, stovky miliónov androidov. Plne digitálna distribúcia, ľahká dostupnosť, vynechanie sa srania s nenažratými medzistupňami. Pribudnú nové, ale žiť sa im bude ľahšie, a softu od nich bude viac. Mobily/tablety vôbec budú masívne tlačiť na klasické platformy /konzoly, handheldy, PC/ zanedbateľnou cenou svojich hier. SONY a ďalší si dvakrát rozmyslia, či budú pri PS4 hulákať o 70 USD cenovke. Definitívne vidím jasne zdravší a brutalnejší ekosystém, džungľa kde chorý jedinec zdechne do minúty, širšiu žánrovú pestrosť a tlak na kvalitu hier. Tých šmejdov bude pochopitelne desať krát viac ako dnes, určite sa teda bude prehodnocovať aj systém "kategorizácie" hier podľa kvality. Ani ja však netuším ako sa vlastne ku objektívnemu zhodnoteniu tej kvality vlastne dopracujeme. "Recenzie" na nete, alebo v plátkoch budú už iba platenou reklamou, vymývanie mozgu. Necháme to asi na "I like" tlačítko a silu ľudu, pričom si najprv pozriete vekovú/demografickú skladbu tých sráčov, a rýchlo preparkujete do svojej vekovej a skúsenostnej kategórie.

SDK. Vývojárske prostredie. Nevyhnutné pre pravé next gen hry - grafika, fyzika, AI, pokročilý rendering priestorového audia. V tejto generácii sme doplatili na prechod zo single thread kódu na multicore/multihread enginy, pretože mi je jasné, že na to treba priemernému IT blbčekovi aspoň 5-6 rokov. Bolo zjavné, že táto generácia je pasé. Pri pohľade na úbohé, nevýkonné CPU xcrapu neschopné asistovať GPU pri grafických operáciach, alebo sebe pri fyzike - automaticky postihol rovnaký osud aj všetky multiplat hry. Je úplne jedno o koľko je PS3 lepšia platforma, parita musí byť za každú cenu zachovaná aby kokot zákazník náhodou nepoškodil DVD billa výberom PS3 verzie na jednom BD s trueHD audiom a lepšími textúrami. Jakž takž dobré multiplat enginy ako frostbite 2.x, cryengine 3.x prišla až teraz na samom konci - 6 rokov po príchode xcrapu. Veľa už toho nestihneme a DVD bill šmejdu je aj tak ako sekerou do hlavy, takže je to vlastne jedno. Chvalabohu bude ďalšia generácia hárdverovo de fakto identická, xrap 720 aj PS4 budú mať BD mechaniku, takmer rovnaké GPU. Enginy, ktoré budú používať bude presne navrhnuté so zreteľom na ich architektúru. Žiadne odporné PC čurakoviny ako Gamebryo, Unreal a spol. na začiatku súčasnej generácie. HW SDK kity budú smiešne lacné, začalo s tým už PSV, SDK je proste facku. SONY Phyre engine je zadarmo a funguje aj na PSV. Desať ľudí v tíme, hra na PSN Store, skutočne dobrá hra, keď miliarda opíc búši do písacieho stroja, jednej sa určite podarí napísať Hamleta. Skutočne vidím svetlo na konci tunela.

Hárdvér. Nové heslo dňa a zároveň prepísanie dlhoročného Moorovho zákona : "zdvojnásobíme efektivitu kódu každých 18 mesiacov /originál tam má počet tranzistorov/". Už dnes umožňuje CELL vďaka genialite Kutaragi-sana veci nevídané. Z cirka 60 wattov komba RSX+CELL vytiahne grafiku/fyziku/AI zodpovedajúcej v 720p minimálne 250 watt hernému PC. Asi 3 roky sa programatórske špičky z EPICu, Cryteku, DICE márne rozčuľujú nad absurdne pomalými PC API - application programming interface, ktorými sú herné PC/mobily/tablety zamorené a recipročne potom vyžadujú ďaleko vyšší hrubý výkon na dosiahnutie toho istého výsledku ako na konzolách. Opäť a znovu tvrdia, že PC CPU/GPU v konzole/handhelde podá minimálne o 50% lepší výkon než v posranom bežnom PC. A nechcú len ten výkon, ale aj ďaleko lepšiu flexibilitu kódu, prístup ku samotnému hárdveru na najnižšej úrovni. PC debil si honí péro nad DX11, programátor však vie, že sa len najtiahla render pipeline o ďalšie funkcie a bude treba opäť výkonnejšií HW, ktorí to utiahne.

CELL je prvý masovo rozšírený heterogénny systém, kde práve tento svoj vysnívaný programovací model dosiahli /nie je to ešte dokonalé/. Spracovanie grafiky na CELL im poskytuje absolútnu slobobodu tvorby kódu až na úroveň manuálneho ovládania pamäťových registrov. Existuje kopa prednášok o softvérovej rasterizácii na dnešných PC CUDA GPU !! A nie je prekvapením, že niektoré operácie sú už dnes asi 15 krát rýchlejšie, než pri využití HW rasterizácie, pre ktorú ste si vlastne to GPU kúpili. Daň za zastaralý koncept DirectX rozhrania. Rovnako ako tie soft GUDA GPU systémy funguje aj CELL a to isté nás čaká aj v ďalšej generácií. Desiatky jadier, alebo stovky stream GPU procesorov, ktoré podľa talentu programátora si budú rozdeľovať prácu na grafike, AI, fyzike podľa efektivity, tam kde to pobeží najlepšie. Ďalšia generácia tu kľudne bude aj celých desať rokov, tak dlho z nej budete môcť dolovať ďalší výkon, ale už nie tak trýznivo ako pri PS3ke. Súboj v efektivite kódu, skutočná sloboda, naozaj odlišné grafické postupy a nie 49 hier z 50 ako keby ich jedna mať mala. Koniec sračkám, kde na prvý pohľad vidím, že to beží na Gamebryo, alebo Unreal engine.