27. 9. 2011

Console Wars - part II.

Predskokani 5. generácie, alebo generácia "4.5" :
1993-1996: 3DO vs Atari Jaguar vs Phillips CDi vs Pioneer LaserActive vs Amiga CD-32 vs Fujitsu FM Towns Marty. Víťaz - prehrali všetci, cena útechy pre 3DO.

Ďalšia divoká epizodá herných dejín. Hore vymenovaní borci dostali skvelý nápad zaútočiť na suverennú dvojicu SNES a Megadrive, a to zo zálohy a o nejaký ten rok skôr. Predbehnem udalosti. Útok skončil absolútnym fiaskom. Niektorí z týchto predskokanov boli šikovné mašinky. 3DO /krstný otec - Trip Hawkins, zakladateľ EA/ alebo Atari Jaguar. Zásadnou prekážkou ich penetrácie na trh bolo nezvládnutie klasickej triády: cena, hry, marketing. 3DO bolo pekelne drahé, bratu za 699.95 dolárov v 1993 je ako PS3 za 969 USD v roku 2006 !! Menším problémom boli hry. Technická úroveň bola parádna a 3DO nám predsa darovalo NFS sériu, fantastický a neprekonaný je dodnes práve jej prvý diel. Ak som sa toho ešte nedotkol, tak už z názvov konzol vám je jasné, že došlo ku masívnemu rozšíreniu defaultne zabudovaných CD mechaník, v minulej generácii iba ako periféria za mastný poplatok. Kde je CD, tam je aj prvotné očarenie, alebo zneužitie kapacity média na záplavu FMV "hier". Laser Active Pioneer - cena 1300USD, a teda mrtvola už pri narodení.

Phillips CD-i veľký bazmek v tvare VHS videoprehrávača. Vlastne zopár čipov cirka na úrovni Amiga 500 prilepených ku CD mechanike. Veľké problémy s SDK prostredím, a ovládačmi, žiadne hry. Amiga CD-32. Strašné fiasko firmy Commodore. Neschopnosť predať lopatu na sneh eskymákovi. Technicky išlo o domáci počítač Amiga 1200 /32bit/ s prilepeným CD, a maličkou HW podporou pre 3D hry na úrovni wolfstein/doom enginov. Akiko čip /chunky to planar konverzia/. Konzola prišla na trh o niekoľko týždňov pred akoukoľvek third party gamesou. Odvážne. A hrali sa tom vlastne už iba občas upravené /tj plus nejaká animačka/ hry práve z domácich Amig. FM Towns Marty. Ja to poznám, vy nie. Asi vôbec prvá 32 bit CD ROM konzola /CPU - i386Sk na 16Mhz !!!/ s výbornou 2D grafikou /až 1024, 16x16 pixlových sprajtov/. Cena okolo 700 USD a obmedzenie iba na japonský trh znamená - zbohom a šáteček. SEGA sa nám tu na chvíľu priplietla so svojím projektom SEGA Neptune /"niečo" s CD mechanikou/, nakoniec sa to predávalo v rozloženom stave ako periférie SEGA 32X + SEGA MEGA CD = monštrum. Pochopiteľne odsúdené na zánik.

Atari Jaguar /stále na kártridžoch/. Veľké haló v dennej tlači, bombastická reklama, 64 bitový systém /v skutočnosti zmes 16 bitovej MC 68000ky, a 32-64 bit RISC čipov, 64 bit zberníc/, super prijateľná cena - 250 USD, dokonca aj nejaké tie hry. Patologicky známa wolfsteinovka - Alien vs Predator, kvalitný port DOOM 1, a Wolfsteina. Ďalšie vlastné hry -Tempest 2000, Checkered Flag aka klon 3D Virtua Racing. ATARI však nezískalo na svoju stranu dosť third party vývojárov, trochu aj kvôli niektorým systémovým chybám hárdvéru. Nepomohlo agresívne zníženiu už tak nízkej ceny, ani dodatočná CD mechanika, s ktorou Jaguar získal tvar luxusného hajzlu už situáciu nezachránila. Trh sa evidentne pripravoval na príchod ďalšej "pravej" generácie.

Piata generácia,
známa aj ako veľký skok do 3D priestoru:
1994-2002. Nintendo 64 vs. Sega Saturn vs Sony PlayStation vs Apple Pippin vs NEC PC-FX. Víťaz - Playstation aka PSone, a to s devastujúcim náskokom.

Tuto generáciu už pozná aj veľa z vás. SONY dalo objektívne na trh absolútne riešenie - Psone. Perfektná cena, veľmi programatórsky jednoduchá a výkonná architektúra, záplava third party titulov. Mám stále skutočne v živej pamäti, ako bola vtedy situácia síce otvorená, ale viac menej jasná. Málokto pochyboval o nintende /po mega úspešných NES a SNES/. Veľa sa čakalo od SEGA Saturn /po SEGA Master Systeme a Megadrajve/. SONY bola nováčik, síce veľké meno, ale debut na tomto drsnom poli. SEGA vybuchla viacmenej na pekelne komplikovanom designe svojho čipsetu /CPU - dual core SH2 Hitachi !!!/. Saturn bol navyše pri štandardnom /tj. lacnom a rýchlom/ programovaní v 3D menej výkonný ako PSone. Ten výkon z neho bolo nutné pracne dolovať. Nintendo urobilo zasadnú a trestuhodnú chybu ignorovaním CD média. N64 vlastne pochovala pýcha a arogancia nintendo vedenia. FF7 sa uvádza ako klasický príklad. Jediná Psone hra, ktorá "porazila" nintendo. Presne jeden gigabajt dát - 600 mega na filmečky, 400 mega pre zvyšnú 2D/3D grafiku, asety. Za veľký N64 katridž sa pritom považoval ten 32 megový. FF7 teda na N64 v podobe ako na PSone nebola zrealizovateľná, a to sa týkalo aj 2/3 ďalších third party hier /Resident Evil 1 by zaplnila desať 32 megových kártridžov. Resident evil 2 sa im nakoniec podarilo napchať na najväčší možný 512 Mbit N64 katridž, samozrejme kvalita zvukov, a videa sa patrične znížila/. Psone sa rozšírilo ako vírus chrípky. Rovnakou rýchlosťou sa objavil aj fenomén Psone CD warezu, doteraz na konzolách vec nevídaná. Ako veľmi to konzole pomohlo/poškodilo nechám na vás.

Apple Pippin. Drahé ako všetko od apple. Akýsi herný Apple počítač/konzola s vlastným OS vyrábaný v kooperácii s hračkárskou japonskou veľmocou Bandai. Ako CPU mu slúžilo známe PowerPC 603 na 66 MHz /aj v mega výkonnom SEGA Model 3 arcade kabinete/, avšak pri Pippine bez rovnako kvalitnej grafickej časti. Z jeho hier si dáme niečo od Bungie, a to predchodcu HALO hier - fpsku Marathon. NEC sa snažil tiež niečo vymyslieť po relatívne úspešnom PC-Engine a vyvrhol zo seba NEC PC-FX. Išlo však o dokonale zastaralú architektúru neschopnú čo i len bazálnej 3D grafiky, s priemernou 2D časťou, avšak s dokonalým prehrávaním videa v "mpeg 30hz" formáte /viď video/.

Šiesta generácia, alebo ako sa bill rozhodol pošliapať dobré meno konzol :
1998-2006. Sega Dreamcast vs Sony PlayStation 2 vs Nintendo GameCube vs Microsoft Xbox vs. V-Smile. Viťaz : Playstation 2 aka PS2 a to o štyri svetelné roky.

SEGA zaútočila ako prvá, frustrovaná doterajšími "druhými" a "tretími" miestami. V 1998 v japonsku a o rok neskôr v amerike a európe dala na trh excelentnú a svoju najlepšiu konzolu a to po každej stránke. SEGA Dreamcast je kompaktný, dobre vyzerá, má skvelý hárdvér /Hitachi SH4 + PowerVR DC2/, super grafická karta, modem /SegaNet/, 4 sloty na joypady, mini display na pamätovej karte pre primitívne dot matrix mini hry. Resident Evil Code Veronica ako veľký ťahák hneď na úvod. Zaujímavosti - ako operačný systém, alebo kernel bol použitý WinOS CE s podporou pre DirectX, pri grafickej karte sa uvažovalo aj o modifikovanom Voodoo čipsete. Hier na DC bolo more a dodnes sú hodné záujmu im venovanému. Soul Calibur, Crazy Taxi, Metropolis racer /predchodza PGR série na xcrape/, Jet set Radio, Shenmue. Dokonca Bleemcast emulátor PSone hier vo vylepšenej grafike !! O dva roky neskôr po európskej premiéry však SEGA ohlásila ukončenie produkcie výroby Dreamcastu a stiahnutie sa z trhu konzol vôbec. Zmenila sa na multiplatformového producenta softvéru. A za týmto smutným krokom je pochopiteľne SONY a jej PS2.

SONY rozpútalo šialenú kampaň. Sľubovalo bezprecedentnú grafiku, Emotion Engine generujúci už neviem čo vlastne, ale určite niečo úžasné. Hráči ignorovali Dreamcast a svoje prašule chceli vraziť do toho SONY zázraku. Prvé použitie novej DVD mechaniky v konzole, možnosť prehrávať DVD filmy na de fakto najlacnejšom DVD prehrávači-konzole na trhu. HW emulácia Psone a teda dve konzoly v jednom. Hystéria. Ak N64 položilo na kolená ohlásenie FF7 pre PSone. V prípade Dreamcastu to bol E3 2000 trailer na Metal Gear Solid 2. DC nemalo šancu, nedostižne filmová kvalita hry. Prvý herný rok pritom pre PS2 nebol žiadna veľký sláva. A PS2 tiež vcelku ignorovalo online hranie, niečo sa snažili uhrať online verziou SOCOMu a prídavným online modulom. V roku 1999-2000 sa aj tak drvivá časť populácia motkala na 56-64 kilových linkách, takže to mala SONY na háku.

O rok neskorší nástup nintendo Gamecube a MS xcrapu už neznamenal vôbec nič /obidva jeseň roku 2001/. PS2 obsadilo kompletne celý trh, pohodlne si znižovalo cenu. Third party vývojari PS2 milovali . V roku 2005-2006 po Gamecube a xcrape ani pes neštekol. O ďalších 5-6 rokov PS2 bez problémov predbieha v japonsku ešte novší RROD xcrap 1.5 /dve generácie marnej billovej snahy sa tam uchytiť/. Gamecube síce mal optickú mechaniku, ale vlastný neštandardný formát, ochrana pred warezom, neúčinné. Malá kapacita /1.8 vs 8.5 giga pri PS2/, DVD film to neprehralo. Online podobne ako PS2 iba cez dodatočný adaptér, podpora v hrách teda rovná nule /Phantasy Star Online od SEGY, irónia/. Po vytrieskaní svojho portofólia /mario, kart, zelda, metroid/ a pri ignorovaní third parties s pidi neschopným mini DVD médiom sa vlastne nintendo opäť samo pochovalo. Pri xcrape to bol iba taký výstrel do tmy. Kopa čiste PC súčiastok v jednej hnusnej krabici, nejaký online mode /kopírovali vlastne Dreamcast/. Až jedna killer app - totálne priemerne HALo, ktorá však stačilo na zblbnutie amerických detí. Online HALO hranie a "shit faggot, cocksucker, ass licker" vreskot na sieti. Rovnaká žumpa ako pri PC teen akcii - Counter Strajku. Bill našiel svoju klientelu.

Siedma generácia, alebo HD grafika, motion ovládanie alias gimmick freak show.
2005-súčasnosť /pravdepodobne až do roku 2013-2014/. Sony's PlayStation 3 vs Nintendo Wii vs Microsoft Xbox 360. Víťaz - zatiaľ neznámy, ale všetky prsty ukazujú smerom na PS3.

Bill po asi štvorročnom boji s xcrapom - sa rozhodol tento zo dňa na deň ukončiť, aby vzápätí zo seba vyprdol xcrap 1.5. To svedčí o tom, že xcrap 1 nebrali vážne, dopredu sa chystali osrať vlastných hráčov a už po dvoch rokoch mali na doske plány na ďalšiu generáciu. Jednu vec si musíte uvedomiť. SEGA po neúspešnom SATURNe a DREAMCASTe trh konzol opustila, už viac nebola schopná a ochotná znášať tie finančné straty. Nintendo po ťažko priemernom N64 a GAMECUBE takmer urobila to isté, ich Wee nie je plnohodnotná konzola. Bill to má všetko úplne u rite. Je schopný prefinancovať akúkolvek stratu, čakať aj desať rokov, či motyka nevystrelí. Bill arogantným a totálnym spôsobom deformuje trh konzol. Bill je totiž kokot.

Fajn, takže tu máme xcrap 1.5, o ktorom nám uniknuté materiály prezradili, že bol zámerne a s plným vedomím navrhnutý ako rychlokvaška bez ohľadu na dielenske spracovanie. RROD fenomén a minimálne 10 miliónov odpálených konzol behom prvých 2 rokov. Každú firmu by to zložilo, bez výnimku každú, nie kokota billa s jeho miliardami za predaj WinOS a Office balíku. Žiadne defaultne wifi, HDD, HDMI. Bill tomu hovorí právo na voľbu, alebo nepotrebné smetie. Právo na kúpu ich pokurvene predražených periferií a dodatočne montovanie "nepotrebných" vecí do ďalších revizií bill šmejdu.

Nintendo ako som už povedal, po dvoch z ich pohľadu hardcore konzolách, tento koncept úplne opustilo. Opäť sa rozhodlo ignorovať third parties a dalo na trh Wee s "revolučným" motion ovládaním, hárdverovo Gamecube s trochu upravenými pracovnými frekvenciami. Po úvodnom ošiali hráči zistili, že weemote nefunguje podľa im sľubovaných predstáv a chce to /dodatočne/ weemote+, ktoré už spĺňa tie úvodné PR drísty. Za B - vlastne na tom niet čo hrať, a všetci verní a trpezliví hráči odišli za hrami ku konkurencii. Dodnes sa rehotám uisťovaniu nintenda ako im na nich záleži. V duchu sa iste tie žlté prasatá rehotali do hrste. Po závratne rýchlom raste, ktorý trval asi 3 roky, už Wee druhým rokom padá prudko k zemi. A už nikto si nemyslí, že sa jej niekedy podarí prekonať PS2 /cca 150M kusov, alebo PSone cca 105M/.

Playstation 3. Stále bohužiaľ platí "zásada dvoch", takže sa niečo muselo stať. SEGA a Nintendo po dvoch jalových rokoch buď skončili s konzolami, alebo preskočili do family-gay fitness zábavy /Wee/. SONY po dvoch neuveriteľne úspešných generáciach bolo úplne presvedčené o svojej neohroziteľnej pozícií. Kutaragiho to však stálo krk. Rozhodol sa napchať do PS3ky kvantum nových, drahých a future proof technológii. SONY financovalo vývoj vlastného CPU, ešte veľkolepejšie sny mali o vlastnom GPU od Tohsiby, už to však nestihli technologicky dotiahnuť. Pretlačili do PS3 úplne novú BD mechaniku, wifi, HDD, najnovšie HDMI a to v každej PS3ke. Výslednú cenu /499-599 USD podľa kapacity HDD/ ale trh nedokázal uniesť. Výrobnú o nejaké štyri stovky vyššiu zas ťažko znášalo samo SONY.

Obrovským úvodným problémom PS3ky totiž vôbec nepomohla najväčšia hospodárska kríza za posledných minimálne 50 rokov. PS3 sa stala definitívne nedostupne drahou konzolou, tlačená k múru na kosť orezaným a lacným xcrapom. V SONY došlo okamžite ku veľkým čistkám, zmene marketingovej stratédie, brutálny tlak na skoré zníženie ceny a po krušných 18 mesiacov si mohli vydýchnuť. Hrozba zlyhania PS3ky bola zažehnaná. Dnes má najlepší hárdvér, najlepšie hry, najväčší počet exkluzivít, najlepšie motion ovládanie, chystá nám skutočnú PS3 slim verziu za 199 USD už asi o 9 mesiacov. Z roka na rok sa predáva lepšie, alebo si aspoň udržiava minuločné čisla. Krach kapitalizmu natiahol túto generáciu z bežných 5-6 rokov asi na 7-8 rokov aktívnej služby.

-----------------------------------

V najbližšej budúcnosti nás opäť čaká tzv. predskokan ako v generácii "4.5". Wee Urinal s jeho prašivým gimmick tabletom. Nintendo mierne znepokojené pádom Wee sa konečne po všetkých tých rokoch rozhodlo, že zoberie third parties na milosť a to čo SONY a MS roky polievali krvom a močom a udržiavali pri živote - oni teraz až na kameň vyžerú. Nintendo preto chodí od dverí ku dverám a prosí EA, Activision alebo R* o láskavé milodary. GTA, COD, Battlefield. Skutočná ďalšia a možno posledná klasická ôsma generácia sa začne príchodo už len dvojice konzol - PS4 a xcrap 720. Ich súper bude neľútostný. "OnLive" hranie, alebo streaming hry do vašej telky doma. Zrnité video, lag, žiadna krabica od hry a podobné sračky. A žiaden warez.



PS3 haz no gamez