26. 9. 2011

Console Wars - part I.

Ujasníme si najprv jednu vec. Vždy, keď čítam blafy nejakého blbečka /admin, redaktor, pisálek sajty ABC/ ako afektovane prevaľuje jazykom a tváriac sa ako majster sveta, druhý kristus, ktorý opovrhuje tými nulami, a muklami čo vedú tie "zbytočné" slovné bitky, blitky, proste console wars. Vždy viem jedno. Ide bez výnimky o licomerného kastráta, prašivý farizej, buď vypalený čurák namočený do detskej horčice, alebo zakuklený SONY hater. Prípadne oboje. Na východe podobným typom hovoríme - turos romocs fejedet, alebo geňo dzignutý, respektíve zdefekovaný interupčný fas. Na vyžiadanie vám slovnú zásobu týmto smerom rozšírim súkromným emailom.

Slovné prestrelky a obzvlášť tie medzi jedincami mužského pohlavia sú staré ako ľudstvo samo. Je jedno či ide o senát a politikum v starom ríme, alebo nintendo versus sega z 80tych rokov. Dôležité. Podstatné je stáť na tej správnej strane, potom ste chlap a viking. Inak iba princ bajaja a masturbantov vytrasený miešok. Následuje článok /rozdelený na 2 časti, sorry/, kde letmo prebehnem celou históriou konzoláckych vojen. Aby som túto tému odľahčil, vedzte, že existuje JRPG hra pre PS3 na SONY Phyre engine s názvom - Hyperdimension Neptunia, ktorá vzdáva poctu boju medzi PS3, xcrapom a Weee !!! A úplne pre všetkých ešte raz odporúčam tento kultivovane geniálny komix venovaný hlavne console wars bitkám a to doslova. Fiktívne kráľovstvo osídlené "konzolami" a "handheldami". Intrigy, vraždy, spiknutia. Ak si niečo neviete vysvetliť, nechápete - prečítajte si komentáre pod daným komixom.


Prvá generácia
:
1972-1976. "Pong" versus dosková hry, kartón a obrázky.Víťaz - Pong, nový a úžasný pocit ovládať inak neinteraktívne pixle na obrazovke.

Magnavox Odyssey "pong" konzola. Niečo tak absurdne primitívneho, že mojím slovám by ste len ťažko uverili. Celá "grafika", ktorú tá konzola generovala bola, teraz pozor, čierna obrazovka a jeden alebo dva biele štvorce. Samotné hry sa predávali aj s farebne pokreslenou fóliou /jedno obrazovková grafika pozadia hry/, ktorú ste elektrostaticky pričapli na obrazovku a pařba do bieleho rána. Žiadne skóre, počítadlo zásahov, úderov, ubiehajúci čas. Nič z toho hárdver nepodporuje. Proste a len "dosková hra" v podobe fólie na telke a dva biele štvorce. Výsledky sa však a s tým dosiahli fantastické. Video za milión slov. Light Gun hra s brokovnicou - pumpovačkou a definítívna odpoveď prečo vyhynuli dinosauri.

Druhá generácia :
1976-1984. Atari 2600/5200 versus Colecovision, Intellivision, Vectrex atď. Víťaz - Atari 2600, pyrhovo víťazstvo ako uvidíme neskôr.

Túto etapu odštartovalo vám určite neznáme Fairchild's Channel F console. Vychutnajte si jeho parametre. Stačí jeden - pamäť o veľkosti 64 bajtov /to nebol preklep/, teda polovica toho čo malo Atari 2600. Grafika o rozlíšení 128x64 pixlov /efektívne viditeľných asi 100x60/ zhruba toľko čo stará Nokia "vajíčko" 3310. Ste určite zvedaví na to ako tie hry vyzerali, zdes odkaz. Oproti Oddysey obrovský pokrok vpred - počítadlo, skutočné sprajty, grafika pozadia. Atari 2600 však kontrovalo portami svojich arcade hitov /nie vždy tip top/, pribehlo aj prasa Activision a o devastujúcom uspechu Atari 2600 bolo rozhodnuté. Video jej hier. Atari 5200 sa nevydarilo, dôvody tu nebudem rozoberať, článok by to strašne nafúklo. Najbližší súperi ako Intelivisiion od Mattelu a Colecovision /de fakto umožňovali dokonalé arcade porty/ síce boli zjavne technicky vyspelejší, hlavne druhý menovaný OHROMNE výkonnejší /CPU: Zilog Z80A @ 3.58 MHz, GPU TI TMS9928A, 256×192 pixlov, 32 sprajtov, 16 farieb/, zaúradol však krach videoherného trhu v 1983 a ten spálil všetku zem. Outsajder, unikátna konzolka Vectrex sa predávala aj s "vektorovým" displayom, monochromatická "čiarová" grafika. Malý display a pochopiteľný nedostatok farieb, hry boli parádne, avšak konzumenti odmietli. Celý tento neustálený bordel a bezprávie ako na divokom západe viedlo ku slávnemu kolapsu ..




The great video game crash of 1983 : /multifaktoriálne spôsobený pád herného trhu, príliš veľa konzol v malom časovom úseku, príliš veľa PONG klonov, legendárne sračky ako hra E.T. a rozdrbaný port Pac Mana pre Atari 2600, fragmentácia vľavo aj vpravo, presýtenosť trhu atď./


Tretia generácia, známa aj ako 8 bitová:
1983-1992. NES /Nintendo Entertainment System, Famicom/ versus SEGA Master System. Jasný víťaz - NES.

Začiatok pravej éry zrelých, plne vybavených, proste full-fledged konzol. A objavuje sa aj nintendo, cítiac, že na troskách impéria môže vybudovať novú ríšu. A to sa im aj bezo zbytku v celom rozsahu podarilo. NES sa hodnotí ako jedna z najúspešnejších konzol histórie, stanovila nové štandardy. Atari bolo zmetené z cesty, ani ich Atari 7800 sa nepresadilo. V amerike sa nintendo v úvode snažilo infiltrovať pod značkou Atari, ale po istých špinavých trikoch zo strany japončíkov z dohody zišlo, a Atari sa už nikdy viac medzi konzolami výraznejšie nepresadilo. Cenou útechy bola po istý čas veľmi silná pozícia vo vznikajúcom sektore domácich a teda aj herných osobných počítačov - Atari 800 XL, Atari ST, Atari Falcon 030. Slavné mená. Ku nintendu sa pridala aj SEGA so svojím SEGA Master System /vylepšený model rady SG-1000, v našom prípade - Mark III/, nedokázala už však stiahnúť ohromný náskok, ktoré nintendo malo v amerike a japonsku.

Štvrtá generácia, známa aj ako 16 bitová:
1987-1996, SNES /Super Nintendo Entertainment System, Super Famicom/ versus Sega Genesis aka Sega Megadrive vs TurboGrafX-16 aka PC Engine vs Neo Geo atď. Víťaz - SNES, možno, hehehe, Sega Megadrive bol veľmi zdatný a vyrovnaný súper.

Trh sa stabilizoval na dvoch silných a skutočne rovnocených súperov. Klasická a zúrivá "vojna konzol" úplne porovnateľná s érou ZX Spectrum vs Commodore 64, alebo depešáci vs metalisti. Slávna anti nintendo kampaň -"Genesis does what nintendon't." Sega však najprv muselo nájsť svoje killer app tituly. To už bol na trhu uctievaný Super Mario Bros 3 pre NES s ktorým si oveľa výkonnejší Megadrive paradoxne nevedel bez vhodnej hry dosť dobre poradiť. Konzumentov už vyšší počet farieb nezaujímal. Prišlo však leto roku 1991 a v amerike na seba narazil Super Mario World pre SNES a nové IP od SEGY - Sonic the Hedgehog. Už pri pohľade vidíte klasického "zaspatého" SNES maria s grafikou o trošku lepšou než na NESe a na strane druhej explozívne šialenstvo, perfektnú grafiku a farby, super rýchlý skroling, nový herný koncept. Neskôr sa však ukázala jasná výhoda SNES hárdveru, ďaleko úspešnejšie využitie dodatočných SuperFx čipov v kártridžoch, širší herný a hlavne demografický záber. Taktika SEGY zdôrazňovať hardcore výkon - na kryte konzoly pyšný nápis 16 bit, alebo reklama "Blast Processing" ako narážka na vyšší CPU takt Megadrajvu /7.6 MHz vs 3.6MHz/ - nefungovala. Periférie segy ako SEGA MEGA CD, alebo SEGA 32x /akcelerátor/ vyfuneli do tmy. Mimochodom NES bežal na 1.8Mhz.

NEC TurboGrafx-16 aka PC-Engine /objektívne v mnohom veľmi pokroková mašina/. Bol de fakto jedinou vážnejšou konkurenciou vedúcej dvojky. V japonsku hravo prekonal predajmi NES alebo Megadrive. Viazol však PR marketing, nedokázali sa etablovať v zahraničí, nezvladnutý manažment hier. Amstrad GX4000 vychadzajúci z Amstrad CPC, čo je vlastne ZX spectrum s lepšou grafikou a DMA busom sa nedostal preč za hranice európy. Neo Geo - má kultový status. SNK ho asi vyslovene vyrobilo pre tzv. arcade ultras, ktorí chceli hrať doma to čo v herniach a v úplne tej istej kvalite. Neuveriteľne drahé hry na kártidžoch. Čo gamesa to celý SNES z druhej ruky, takmer. Samozrejme hry boli maniakálne vypiplané. A taká nedostižne excelentná Metal Slug séria bola na nezaplatenie. SNES a Megadrive nič tak impozantne skvelé nemali /non plus grafika, sprajty, animácia, super detailné pozadia a gameplay, aj kooperatívna/.



--- to be continued ---