11/09/11

Final Fantasy

Slza v oku, a rýchle spomienky v krátkom článku, ktoré vo mne vyvolala správa, tú však rozoberiem až na jeho konci. Final Fantasy sériu som začal hrať od siedmeho dielu, po nepriehladnuteľnej reklame vo vtedajších časákov. Český Plevel a Skóre. Vtedy ešte nevediac, že ide o ten najlepší diel, a zároveň odštartuje koniec kvalitných JRPG od Square, vrátane pokračovaní FF série. Internet som v čase ešte doma nemal, zvedavosť ako to vyzeralo v predchádzajúcich častiach bola veľká, tož kamoš dotiahol zo školy disketu na nej SNES romku FF6ky a emulátor SNES9x. Môj vôbec prvý vážný kontakt s emuláciou, po pravde som si nemyslel, že je môžné zvládnuť niečo podobné rozbehať. Výkonný SNES na bežnom PC. Nonsens. Mal som Pentium 100ku, nejakú S3 grafiku. Pretaktoval som teda pentium na 133Mhz, patrične nastavil v emulátore frameskip /plynulosť nebude veľká, ale aspoň sa to bude hýbať/, audio na polovičnú kvalitu a dosiahol som cirka 20fps. Pre RPG postačujúce a diali sa veci. V duchu som čakal moderný scifi svet ala FF7, dostal som fantasy steam punk éru a roztomilé 2D sprajtíky. Vtedy so ešte nevedel, respektíve nestarol som sa, aký veľký je vlastne SNES kártridž a čo sa tam zmestí.

Začnem od začiatku. FF1-FF3 sú 8 bitové NES diely, 256-512 KB kártridže. Na porovnanie špičkové hry pre Speccy 48K boli okolo 20-40KB. Kolosálne obrovské záležitosti, pochopiteľne "dohrávacie" z pásky ako Myth, alebo R-type okolo 200KB. Pri 512 kilovej FF3 ste teda skutočne dostali plnú prdel grafiky a hudby. Veľmi dobré JRPG. Dodnes si pamätám jedno puzzle, kde aby som sa vošiel do jednej diery - musel som sa začarovať na žabu !! Čo je vlastne negatívny status "získateľný" bežne v boji. To boli tri diely FF pre NES. Ďalšie tri dostalo SNES. FF4-5-6. Veľkosť kátridžu 2000-3000KB /2-3 mega aka 16-24Mbit/. Excelentné gamesy, zábavne, tragické, výborné postavy, FF5-FF6 mali navyše skutočne masívne svety - worldmapy. Do oko udrel hlavne veľký nárast kvality audia. NES je niečo ako pískajúce Speccy. SNES je samplovaná amiga. Kultová FF6 /neskutočne dobré audio/ je povinná jazda a "akademici" sa dodnes hádajú, či náhodou nie je lepšia hra ako FF7.



FF2 /8 bit, NES/ - FF6 /16 bit, SNES/ - FF7 /32 bit, PSone/

Ideme ďalej. Tri diely pre PSone /Square zmenilo platformu, nintendo odmietlo CD formát/. FF 7-8-9. Bežne 3-4 CD /rátam aj PC verzie/. FF7 bez komentára, čelusť mám na zemi aj dnes. Nepochybne diel, ktorý u mňa definuje pojem Final Fantasy. Cloud, Jenova, Sephiroth, Tifa, Juffie, Aerith, Barret, Shinra, Turks, Midgar. Patologicky známe mená, a pojmy. Čislo jedna na liste - "chceme HD remake v plnom 3D". Na FF8 som teda čakal ako na druhý príchod krista. Výbuch to teda bol o tom väčší. Makal na tom úplne iný tím. Celá hra bola jasne ladená pre amerického hráča. Sladký Fantasy Beverly Hills, alebo podobná srágora pre teenagerov. Žiaden ťah, napätia, dráma. Dysfunkčný bojový systém. Hnus. FF9 - pokus o návrat ku "stredovekým, steam punk" FF4-5-6 dielom. Jasne lepšia hra ako FF8. Nadherné grafika - 2D pozadia, CG, hudba. Výrazne technicky vylepšený 3D engine pre súbojovú časť a worldmapu oproti FF7. Narozdiel od takej FF4-5-6 som však FF9 presiel iba raz. Úpadok teda pokračuje.

A sme na PS2ke. FF10 bolo naozaj veľmi očakávaná hra. DVD formát, takmer 4.5 giga dát. Obrovký výkon PS2 v porovnaní s PSone umožnil prechod do kompletne 3D sveta s akceptovateľnou kvalitou, ak ste boli zvyknutí na CG pozadia /taká FF9 to sú epické, ultra detailné 2D obrazy/. FF10 však bola opäť iba FF8 cez kopirák, neuveriteľne lineárna hra, bezduché súboje, tupé postavy, nudný design "príbehu", a šok - absencia worldmapy a teda aj žiaden highwind a lietanie nad krajinou. Bral som to ako prejav hnitia, idiocie a srania na hlavu veteránov FF série, a naopak pchanie sa do zadku generácie plytkých teen teliatok. FF11 je MMO, ignorujeme. FF12. Veľmi diskutabilný diel. Pracovali na tom hlavne ľudia z Vagrant Story a FF Tactics. Vedel som teda čo sa stane. FF12 je bez diskusie najnudnejšou final fantasy hrou. Hrozivo nudná, neskutočne umrtvujúco nudná hra. Stále žiadna worldmapa a výrazne zmenený doteraz značne rigidný bojový systém /náhodne súboje, ATB alebo kolovka/ - zmena na vidím nepriateľa, pohybujem sa počas boja, a vlastne tu chýba tzv. prechod do "bojovej obrazovky". FF12 sa hraje ako MMO v singel player režime. Technicky pekné polygóny, skvelé a početné textúry. Z hudby si nevybavujem nič, väčšinou zremixované klasické FF motívy. FF12 je zároveň poslednou FF hrou ktorú som hral, a jedinou, ktorú som nedohral. PS3 nemám, FF13kou teda nie som pošpinený - ide však zjavne o sračku v šlapajách FF8 a FF10 /teplý grc, US design, ultra tunel, žiadna worldmapa/. Nižšie máte zoradené FF hry, môj rebríček kvality. Čiernobiele diely z gameboya aka FF Adventures, alebo spin-off hračky ako FF Mystic Quest pre SNES som tam nezaradil, aj keď prešiel.

FF7-FF6-FF5-FF4-FF9-FF3-FF8-F10-FF12-FF2-FF1

Takže ku tej správe, ktorú som spomínal na úplnom začiatku. "Final Fantasy versus 13 - tam hodila konečne piaty stupeň." Tento diel bol po prvýkrat predstavený na E3 v roku 2006. Čakáme už teda päť rokov a ešte minimálne rok si počkame. Bude treba veľa šťastia aby to stihli do budúcich vianoc /dev tím musel okašlať Versus a dokončovali FF13-2/, samozrejme hovorím o anglickej lokalizovanej verzii. Hre šéfuje Tetsuya Nomura, nám hardcore FF hráčom dobre známa persona. Začínal ako grafik-designér, viď postavičiky z FF7 a skrze veľmi kvalitnú sériu Kingdom Hearts sa prepracoval ku šéfovaniu svojej vlastnej Final Fantasy. Nomura nie je blbeček ako tie hovädá čo stáli za hnojom triedy FF 8-10-13. Od začiatku sľuboval viac temnoty /takto si boje a atmosféru Nomura vo FF Versus 13 predstavoval od začiatku/, viac čiernej farby, menej emo a veľký návrat worldmapy /heh/.

Zatiaľ sa o hre hovorí ako o PS3 exkluzívnej s predpokladom výdatného využitia CELLu, HDD a hlavne BD kapacity /50 giga to istí/. FF fanúšikovia trochu namietajú proti použitiu derivátu bojového systémy z Kingdom Hearts. Teda pohyb po celej ploche, chaos, takmer realtime boje a ničenie "action" butónka. Nebojte sa však, ako profík čo prešiel JRPG hry Tales of Phantasia, Secret of Mana na SNESe, a samozrejme KH 1 a 2 na PS2ke, ktoré sa tiež javia ako takmer Street Fighter bojovky vám môžem povedať, že vždy dôjde na taktiku, načasovanie, ústup a boje sú ďaleko viscerálnejšie a filmovejšie. Nikto predsa nenamieta, že sa anglosaské WRPG menia na čistokrvné akcie bez stopy po RPG. Mass Defekt 2 /gears of joke klon/, Skyrim /HD rimejk dúmovky Hexen/, Dragon Age 2 /čo to vlastne bolo, aha .. Diablo klon/.


FF 10 /PS2/ - FF 13 /PS3/- FF versus 13 /PS3/

Mrzí ma teda už len jedno. Vkladám isté nádeje do FF versus 13. To je jasné. Očistenie mena FF. Konečne kvalitné AAA JRPG, ktoré nám neurobí hanbu. Mrzí ma však to, že japonci ktorí vedia urobiť strhujúce postavy, dej, dojímavé scény, vedia rozohrať pekelnú hru medzi postavami - nič z toho neukážu aj vo svojich hrách. Viete, keby bola FF versus 13 nejakou paralelnou hrou, ktorá nemá nič spoločne s prvou FF13 - teda mytológia založená na kryštáloch, bože - to je záležitosť FF1 až FF5 dielov, ďaleká minulosť, zabudnite. FF hráči naozaj čakajú na to, že Square raz zopakuje fascinujúci svet ako Xenogears, alebo z inej demienzie - Neo Genesis Evangelion /anime/. Krv, smrť, génové manipulácie, mäso, filozofia, náboženstvo. Bol by som vskutku rád, ak by FF versus 13 odštarovalo vznik FF vetvy pre dospelých a náročnejších a ponechala pôvodnu FF13, FF13-2, FF13-3 /FF8-10/ .. pre nenáročných primitívov a pologramotné opice, ktorým stačia farebné obrázky a tobogán od začiatku až na koniec.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****