8. 1. 2011

PC engine

Osembitové konzolky. Mocná SEGA Master System, ešte mocnejšia Nintendo-Famicom aka NES a medzi tým sa motá nejaká pošahaná mne nič nehovoriaca konzola /?/ s názvom PC engine, alebo Super engine 2 /časopis Excalibur v roku 1992/. Dnes už o čosi múdrejší viem, že išlo po prvé asi o nejaký "super" čínsky klon a za druhé v prípade originálu o prešpekulovaný pokus ako sa pokúsiť preraziť a dať na trh technicky lepšiu náhradu veľmi úspešného nintenda-NES, ešte pred príchodom SNESu. S tým zas bojovalo PC engine Duo aka SuperGrafx.

Pri zrode klasickej japonskej konzoly PC engine sa zišli traja giganti. Hudson Soft /v tých časoch veľká sofvérová firma - od hier po operačné systémy/. Dvojku Epson a NEC netreba predstavovať, zabezpečovala hárdverovo krytie. Práve NEC ako iniciátor celej akcie sa snažil vehementne urvať si svoj kus koláča - trhového podielu. Ako špecialisti na hárdvér si na ňom pri všetkých svojich herných zariadeniach dali skutočne mimoriadne záležať. Progresívne ešte aj z dnešného pohľadu. Štart PC engine v japonsku na jeseň 1987, v amerike pod bombastickejším názvom TurboGrafx-16 s iným designom krabice a v čiernej farbe v lete 1989 za 199 USD.



japonská /PC engine/ a americká verzia /Turbografx 16/

Hárdvér. Použili to 8 bitové CPU /vlastný derivát 6502/ podobne ako NES len na 4 krát vyššej pracovnej frekvencii - 7.16Mhz. Pracovná RAM o veľkosti 8KB /NES - 2KB/. Audio - 6 kanálov, programovateľné obálky, samplovanie /NES sa nechytá/. Razantne rozšírili farebnú paletu použiteľnú v grafike hier z 56 /NES/ na až 482 naraz zobraziteĺných odtieňov z 512. Flexibilné rozlíšenie až do 512×240 pixlov /512x484i/, 2 x 16 bitové GPU. Obrovské zlepšenie pri práci so sprajtami - až 64 simultánne na obrazovke a navyše vo variabilnej veľkosti /NES - iba 8 sprajtov na jeden scanline riadok, fixná veľkosť 8x8 pixelov/. PC engine bol objektívne veľmi ľahučko programovateľnou mašinou, všeobecne bol 6502 asembler medzi programátomi rutinnersky zvládnutý a grafická časť konzoly bola de fakto "bez obmedzení" v porovnaní so NESom. Hry, a to bola na vtedajšie pomery skutočne sci-fi počinom, boli predávané na "kreditkách", kus tenkého plastiku s pamäťovým čipom o zanedbateľnej hrúbke - tzv. HuCard /odvodené od mena Hudson soft/ až do kapacity 20Mbit /2.5 mega/.


Hucard - mimoriadne elegantný "kartridž"

Numero UNO kredit. PC-engine ako prvý ponúkal multitap až pre piatich hráčov /konzola má originálne iba jeden joypad port !!/, ako prvá umožnovala uloženie save dát externe, a oddelene od hier, ako prvá ponúkala pripojenie CD mechaniky /fantastické audio/, ako prvá mala spätnú kompatibilitu po uvedení lepšieho DUO modelu, a vôbec ako prvá a platí to dodnes - uviedla prenosnú verziu s názvom TurboExpress /PC Engine GT v japonsku/, ktorá dokázala všetky tie Hukreditky z domácej konzoly rozbehať bez úprav v handhelde /šokujúce, viem/. Komerčne samozrejme flop, nintendo "rozumnejšie" veselo predávalo tu istú hry dvakrát /NES-Gameboy/.



unikátne - tie iste Hucard kreditky ako domáca konzola !!!

PC-engine teda bola objektívne hárdverovo state of the art mašina. NEC tu pritlačil na pílu rovnakým spôsobom ako dnes SONY s PS3kou. Štartovacie herné tituly pre PC engine rozhodne neboli na zahodenie /graficky skvelé v porovnaní s NES/. The Legendary Axe /skrolujúci akčný platformer/, Alien Crush /pinball s Gigerovskou grafikou/. Dokonalá konverzia automatovky R-type /a jasný killer app/. Akčná zeldovina respektíve hra typu Gauntlet - Dungeon Explorer /až pre 5 hráčov naraz/. Neskôr Street Fighter II Champion Edition, Ginga Fukei Densetsu Sapphire, Aero Blasters.

Smutný koniec. Ako to už s nováčikmi pri ich debute býva /a pri silnej existujúcej konkurencii/, chce to zázrak, aby to na prvý /často jediný/ pokus vyšlo. NEC zlyhalo v marketingu, v reklame, v nepriamom riadení americkej pobočky z japonska - váhali pri získaní hry Mortal Kombat /v japonsku boli presvedčený, že amerika je bojovkami presýtená/. PC engine vo svojej lepšej verzii SUPER GRAFX alebo TurboDuo napriek priamo zabudovanej CD romke, posilneným črevám, kopa RAM, spätnej kompatibilite a perfektným CD hrám ako Dracula X - Rondo of Blood, Gate of Thunder, Super Darius nedokázala vzdorovať nastupujúcej rozbehnutej dvojici SEGA Megadrive a Super Nintendo - SNES /obe bez CD/. Nie som sám čo v tomto prípade ukazuje prstom aj na prašivý Xcrap. Dobrodružstvo čo sa skončilo po 4 rokoch kolapsom, xcrap 1.5 ďalšie 4 roky držali nad vodou iba super masívne finančné injekcie zo strany Microsoftu, vrátane poslednej pol miliardy vrazenej do Kinedryl periférie. SEGA v rovnakej situácii bez slov podľahla konkurencii a skončila, NEC to isté, MS nemá ich problémy s aktívami, ktoré dokáže vo veľkom množštve bez slov utopiť v čiernej diere neúspechu a hrubo deformuje niekedy slušnú sféru čisto japonských konzol.

Súčasnosť. Balík desiatich PC engine hier konečne prichádza oficiálne aj na US PSN sieť pre PS3 a PSP. Tituly: Alien Crush, Dungeon Explorer /spomenuté vyššie/, Bomberman ’94 /kampaň je skvelá, grafika a boss súboje detto/, Bonk’s Adventure /dnes už neznámy maskot, herne solídny akčný platformer, prvý diel série/, Neutopia /čistokrvná zeldovina, herne výborné, story výborná, existuje aj druhý diel/, New Adventure Island /akčný platformer/, Super Star Soldier /extrémne populárna SHMUP séria/, Soldier Blade /killer app, asi najlepší diel Soldier série/, Victory Run /podpriemerné autíčka/, World Sports Competition /letné olympijské hry od plávania cez atletiku po lukostreľbu/. Spomínajte na túto najvýkonnejšiu 8 bitovú konzolu len v dobrom. PC warez okienko : torrent hry - Dracula X + emulátor PC engine /najnovšia verzia Magic engine 1.1.3 + ROMs/.