31. 1. 2011

Ostré zuby, smradľavý dych

S dešpektom spomínam na úbohé, zúrivo tuneloidné a obsahovo nudné PC FPS hry ako Quake 2 /vypustenie - 1997/, HL1 /11.1998/, HL2 /2004/, Far Cry /2004/, alebo Crisis 1 /2007/. Ďalej som PC only FPS scénu prestal sledovať, už viac neexistuje. Najviac ma určite rozosmiala uctievaná Half Life dvojka. Stupídne prehypovaná, lineárna hra, kde po vychválenej "fyzike" tak veľmi "revolučne" ovplyvňujúcej hrateľnosť ani pes neštekol. Iba jedna hra pred celou touto duchaprázdnou zberbou sľubovala ešte oveľa viac a v príšerne nedokvasenej podobe to aj doručila. Mám ju však aj tak rád.

Trespasser - Jurassic Park /PC, jeseň roku 1998/. Všetci vieme, že Crysis je tunelová FPS a idiotsky neoptimalizovaná kravina. Tressasser sa naopak snažil skutočne o pravé revolučné obohatenie tohto zdochýňajúceho žánru. Niečo v štýle starých osvietených sandbox hier ako Midwinter, alebo 8 bitové Mercenary /Damocles - pokračovanie na 16 bitoch/. Naša dinosauria hra od Dreamworks získala mocnú licenciu na dnes kultovú filomovú klasiku Jurský park. Na časovej osi je hra umiestnená asi rok za druhým filmovým dielom.



zemský ráj to na pohľad !!

Video - intro /nahovorené Sir Richardom Attenboroughom/ a gameplay. Bum bác, lietadlo spadlo, kočka sa vyhrabala z trosiek a hľadá čo by zjedlo /čo by ju zjedlo, je viac pravdepodobné/. K dispozícii a peším túram máte celý ostrov, sloboda pohybu je v porovnaní s hore menovanými osviežujúca, scenérie nádherné, terén členitý, bujné rastlinstvo kde oko dovidí. Trespasser bol svojho času svinsky hárdverovo náročná hra /PII 400 Mhz + Voodoo2 bolo holé minimum - vtedy túto zostavu mal rovnaký počet ľudí, ako dnes čierny roh z jednorožca /. Ďalším revolučným krokom bola absencia HUD a naopak zobrazenie tela vášho herného avatara. Ak ste teda chceli zistiť koľko "zdravia" vám ostáva stačil hodiť pohľad na ľavú "kozu". Tú vlastnú. Máta tam tetovačku - srdiečko, ktorej sa "plní-vyprázdňuje krvou" v závislosti od vášej momentálnej fyzickej dispozície. Vidíte aj jednu svoju hnátu a môžte ňou šmatľať po predmetoch. Ako opica v klietke za banánom. Skutočne tú pravú ruku v hre ovládate. Ak uchopíte zbraň, začujete hlas, ktorý zabreše niečo v štýle: "tá zbraň je dosť ťažká a teda asi plná nábojov", alebo niečo podobné. Žiaden zameriavací kríž. S vašou všesmerovou, ohybnou, robotickou rukou ide v ruke v ruke aj fyzikálny model v hre /lepší ako v HL1/. Pozor teda ak s kalachom prechádzate cez dvere a iné úzke miesto. Pri rýchlych obratoch ho vám môže zárubňa z ruky vyraziť /detekcia kolízie/.



iba tak jedným očkom zakuknem

Ak som už spomenul HL2, v Tresspasserovi si skladacie krabico-sudo puzzle užijete do sýtosti. Aspoň mna to bavilo. Aj keď je gravitačná sila simulovaná na úrovni Marsu. Objekty padajú polovičnou rýchlosťou /CPU výkon !!/. A pri dvíhaní telies zas ako na Mesiaci /premiestniť oceľový nosník s váhe jeden tisíc kilo nie je žiaden problém/. Síce zabugované ako pes, zábavné to bolo fest, keď sa po vami vytvorených "schodoch" šveráte na maringotku a v patäch máte nejaké tenzné 20 metrákové dinosaurie prasa. Dino môže byť zahlušený ak naňho zhodíte dostatočne ťažký predmet. Útočia aj na seba navzájom, a sú pekne animovaný /procedurálna inverzná kinematika + ragdolls/, hroziví ak sa rozbehnú vašim smerom. Samostatnou kapitou je super mňamka zvuk /generovanie autentických ruchov pri strete dvoch predmetov, aj v závislosti od rýchlosti kontaktu - skúste hodiť loptu o betón a potom o drevo, počúvajte ako šlapete vo vode a vlny následne narážajú na breh/ a AI /pôvodne mali mať dinovia celú plejádu "emócii, jada jada jaaa .. akcii, reakcií" - avšak vďaka ďalšej z nespočetných chýb ostali iba v režime - maximálne nasratý krtko/.



moja obľúbená lokácia

Prijatie hry medzi hernými recenzentami bolo ľadovo chladné a často sa spomínalo - záplava programátorských chýb, strašná HW náročnosť, smrteľne "ľavá" pravá robotická ruka, neexistujúca ľavá ruka, pomalý pohyb, prílíš "prefíkaná" fyzika atď. Hry sa nepredalo ani 100 000 kópii. Išlo a stále ide o revolučnú FPS, má svoje nespochybniteľné čaro, a zaslúžila by si moderného následovníka. Dusivá atmosfére pri prieskume opustených miest - schátralé budovy, zvonica kostola ako výkričník týčiaci sa ku nebu, šramot velociraptora niekde za plotom. Ani ruský Stalker sa tomu nevyrovná. Odvážní dinobijci medzi nami nech výskúšajú sťastie s týmto torrentom.