8. 10. 2011

Verdikt súdu - vinný

Pravidlo desiatich. Voľne parafrázujem Carmacka a vlastne doslovne citujem aj sám seba, niečo čo sa vám snažím natlačiť do hláv. PS3 /50 miliónov konzol/ generuje viac prachov ako 500M herných PC. Ak na desať krát výkonnejšie high end PC naprogramujete exkluzívnu a "samonosnú" hru bez barličky v podobe záchranných predajov na konzolách - skončíte s dlhodobo desať krát menším budgetom pre ďalšiu hru a váš super výkon sa nutne rozplynie v hmle. Výroba herných asetov pre ukojenie vášho ninja PC, zaplatenie ľudí, chod veľkej hernej firmy je finančne mimoriadne náročný. Potrebujete pravidelné, silné a rýchle predaje. Preto je dnes herné PC žobrákom a zberačom portov z konzol. Je veľký rozdiel predať tri milióny kusov PC Crysis 1 za dobu troch rokov, čo je úbohý výsledok po všetkych tých silných rečiach PC blbčekov, alebo dosiahnúť to isté čísle za pol roka, ak dvojku vyvinieme aj pre konzoly.

Carmack po dokončení hry RAGE jasne povedal, a vedel, že tým rozmaznané deti s PC, ktoré im kúpil foter pekne naserie /ale koho to kurva zaujíma, však/, povedal: "My v ID softe sme prestali vidieť herné PC ako vedúcu platformu, a to globálne a nielen pre tento projekt." Viď pravidlo desiatich, o ktorom píšem na začiatku.



Eurogamer.net nedávno zverejnilo rozsiahly článok venovaný PC pirátstvu. Nič nové tam nenájdete, opakovanie známych faktov. SEGA tam plače, že ich Football Manager 2011 si užíva minimálne 80% PC warezákov. Ubisoft to isté, len s o niečo vyšším percentom pri svojich hrách. Situácia však stále nie je stratená ani preto priposrané PC, ako si neskôr ukážeme. Aktuálne a trvá to už pekne dlho, však stojí kvantita a kvalita hier iba na pleciach konzol. Za tu explóziu hier, ktoré s takou chuťou PC warez puberťáci hrajú môžu s rešpektom a vďakou bozkať zadok napríklad takej SONY. Aké výhovorky vlastne pirát použije na svoju obranu, rátajte s tým, že drvivá väčšina sú buď deti s pokriveným chápaním reality, alebo sociálni devianti, ľudské nuly. Iste - nájdu sa aj logické dôvody, aspoň jeden.

1. chcú hrať hru hneď, a nie až zlacnie o pol roka. Často je aj vtedy pre nich však cena príliš vysoká. Cena hry je problémom od nepamäti Preto tá obľúbenosť tých par centových sračiek na iFuj mobiloch. Každý síce chápe, že keď si v piatok, alebo sobotu chce vyraziť do ulíc, musí zaplatiť aspoň za ten chľast, alebo za lístok s kočkou do kina. Mimochodom mám doma všetky originálky ČSSR hier pre speccy /v cene asi 10 krát nižšej než tie anglosaské v UK za libry/. A kupoval som ich s pýchou a cieľom podporiť výrobcu.
2. nedostupnosť hry v mojom regióne. Častý to problém, nemusím spomínať šedé importy Demons Souls pre PS3.
3. chcem digitálnu kópiu hry krabicovej verzie, ktorú už vlastním. Distribútor túto variantu ale nemá v ponuke. Sám som pred rokmi kúpil CD White Label kombo Monkey island 1+2 s CD audiom. Mám si dnes kúpu opäť zopakovať, ak to CD zmizlo v prepadisku dejín, a backup kópiu na HDD som si legálne neurobil ?
4. DRM /Digital Rights Management/ ochrana je extrémne obťažujúca a často mi vlastne bráni hru zahrať si. Legitímny a bežný dôvod, z ktorého idem tiež do afektu. Extremným riešením tejto situácie, je zakúpenie originálky, jej okamžitý predaj do second handu, ešte bez rozbalenia. Potom odchod domov, stiahnutie torrentu aj s crackfixom a luxusné hranie bez obsierok !! DRM je hnus.
5. Hra nemá demo verziu, kupujem teda mačku vo vrecku, niet komu veriť. Vyvalím 60 USD a dostanem herne priemerný flák, bol som oklamaný. S týmto bodom bojujem aj ja, a posledné roky už nesťahujem ani tie torrenty, nech sa to aspoň pozriem ako na "demo". Inak aj viď kauza - sex, lži a LIMBO.
6. Som nenávistná sviňa, neznášam VALVE, ID soft, Crytek, EA, Blizzfuck a chcem im poškodiť.
7. Čierny trh, mafiáni, veľmi lukratívny biznis, proste dobrý job.
8. pubertálne dokazovanie si veľkosti zvädnutého frantíka tým, že hru cracknem a ďalej šírim.
9. sto ďalších dôvodov.

Zdravú infláciu nezastavíte, tlak trhu na finačne náročné letné blockbustery, cena hry a samotného vývoja závratne stúpa. Hernú firmu si naozaj predstavte ako hysterické miesto plne neurotikov, kde samotné programovanie je ten menší problém. Firmy na warez reagujú najprv verbálne aj takto: istý stupeň warezu sa očakáva, a možno s nami takto nadviažu priateľský vzťah, alebo ku danej hernej sérií a jej 2-4-5 diel si aj zakúpia, vlastne takto rozširujeme svoje aktivity a berme to ako stratu za reklamu, a až ten zasran odíde od rodičov a získa prácu, možno za ďalšie hry už zaplatí. Po láskavých slovách však prišli tvrdé opatrenia.

Neúplný zoznam: DRM, permanentné online pripojenie, Server Side Authentication aka SSA, Authentication Activation codes, Arxan, Online pass, hry založené na predplatnom /MMO, premium obsah/, digitálna distribúcia /Steam, Origin/, F2P /free to play s mikrotransakciami/, prísnejšie zákony na ktoré doplatil aj puberťák a neobrezaný panic Geohot, jeho 15 minút slávy je v hajzli a po ňom sa zľahla zem, alebo nová EULA /práva a povinnosti klienta/ nastavená tak, aby bola materská firma čo najmenej poškodená výbuchom vášho hnevu /ten prišiel samozrejme po warez pokuse obsrať SONY/. Ideme ďalej, proti warezu sa firmy môžu brániť aj hraním v okne web browsera /HTM5, FLASH s GPU akceleráciou/ a to v kvalite akú vám a im dovolí peňaženka. Onlive/Gaikai streaming hier z nulovou možnosťou pirátenie je hrozivá budúcnosť. Zatiaľ trochu pomôže aj viazenie hry na rôzne sociálne, komunitné kraviny, konto a trofeje, alebo dnes už povinný MP režim, o ktoré by ste ako pirát prišli. Mierne odbočím, absolútnym cieľom bude nepochybne filozofia - buy once, plays on any screen !!! Konzola, browser, TV, mobil, tablet, handheld.

Termodynamika deti, tento jav proste musíte pochopiť. Ak neprší, nech aspoň kvapká. V dávných časoch bolo herné PC king, stačilo predať 250 000 kópii a všetci sa spokojne rehotali, dnes je to aspoň 2.5M kópii, zajtra 25 miliónov. Práve preto sa na PC tak masovo prechádza na mikrotransakcie, a F2P model. Snaha vydojiť pár centov z tých stovák miliónov herných PC, ak už nie sú ochotní platiť pravidelne a rýchlo 60 USD za hru, lebo warez na PC je tak banálne jednoduchý. Môžte však klamať telom koľko chcete zákony fyziky sú neúprosné.

Firma chce prežiť, hry sú stále drahšie, ochota riskovať menšia, preto tie tri "bezpečné" žánre v recyklácii - FPS/TPS rubanica, autíčka, šport. Cestou najmenšieho odporu sa teda presunula pozornosť na konzoly, ktoré sú tak lákavo vysoko ziskové aj pri nízkom počete HW jednotiek na trhu /oproti PC/. S tohto článku si zoberte jedno poučenie, teória chaosu tu nie je na srandu, problém sa vlastne sám snaží o svoje vyriešenie. Včera to bolo PC, dnes sú výhodnejšie konzoly, zajtra to bude úplne iný biznis model a tým štartérom ste vy. Nenažraté, prímitívne, tupé ľudské bytosti. Priemerný človek. Ak by ste na svete naklonovali ideálneho jedinca, morálne a eticky na úrovni - všetky tieto moje kecy sú zbytočné. Nepotrebujete antivirák, DRM, miliardy vyhodených dolárov, aby ste zbytočnou "ochranou" vlastného softu zarobili pár korún. Nie. Mali by sme tu stále to svoje herné PC a 20 miliónov predaných kópii Crysis 1 pre PC behom jediného týždňa a vzápätí aj super luxusný a PC only Crysis 2 DX11+. Ak ste to ešte nepochopili - pri každom stiahnutí torrentu PC hry sa vám konzoly otvorené smejú do ksichtu, po prečítaní môjho článku by ste už ten hluk mali zreteľne počuť.