29. 10. 2011

HL2:EP1

Pulitzer vraj povedal - píš krátko, aby ťa ľudia čítali. Jasne, aby ti rozumeli. Názorne, aby si to pamätali. Po prejdení HL1 /vypustená v roku 1998/ + HL2 /2004/ + HL2EP1 /2006/ môžem zodpovedne povedať, že vo Valve je talentu pramálo a na vec idú v štýle - meraj mikrometrom, "presne" poznač tlustou pastelkou, a zatni sekorou. Z HL1 a HL2 si už nepamätám skoro nič, snáď len super tobogán - ultra script tunel, horko v ústach, otravné platformer pasáže, ospalo sa rozvijajúcu sa story. Niečo o invázii, hnutie odporu, mutácie. Ani jednu z nich som nikdy neplánoval prejsť ešte raz. Príliš nudné, žiadna šťava. A prejdenie HL2Ep1 mi všetku tú biedu HL série naplno pripomenulo.

Začíname teda tam, kde sme v HL2 skončili. Pripomeniem vám to - výbuch, hlúpučký cliff hanger, G-man /musel by som pozrieť na google, čo-kto to vlastne je, proste chlapík s kufríkom/. Hovorím si, snáď tie štyri hodiny s touto epizódkou prežijem. Hneď na začiatku však predbehnem udalosti a napíšem, že ide o nezmyselné a zo zadku vytiahnuté DLC, ktoré by sa pri rozumnej réžii dalo spojiť s pôvodným HL2 ako cirka dvojhodinový epilóg. Kto kúpil túto prvú epizódu, má plné právo žiadať naspäť svoje peniaze. Pripomínam svoje staré články o kupovaní mačky vo veci.

Takže sa prebudím pod citadelou, dostanem do ruky gravitačnú zbraň /do konca hry som neprišiel na to, kedy to vlastne strieľa, a prečo, a vôbec/. Sledujem ako sa Alyx hravo na rukách vytiahne z jamy, ja musím pochopiteľne riešiť puzzle ako nájsť inú cestu. Registrujem vločky snehu, či špiny ako padajú skrze karosériu vraku auta pri ktorom stojím. Nebojte s technickou stránkou hry nemám žiaden problém, snáď jediný. Svetelné zdroje /výstrel, grav-gun atď./ nedokážu osvetliť tmavú chodbu. Príšerne úbohé, hlavne, že sa tam pohrali s HDR tone mappingom. A streaming je pre Valve vec neznáma, nahrávanie aj v rámci jedného levela je opäť prítomné. Takže chodby. Ste totiž naspäť v citadele a zhruba 40 minút sa tam motáte po tmavých a strohých priestoroch. Hneď pri prvej úlohe prevratíte oči. Stabilizovať reaktor zapnutím "niečoho". Celkom trikrát tá istá operácia, nejako to DLC treba natiahnúť. Nestrieľate, stále máte v ruke iba ten gravitačný bazmek. Podľa internetu práve v tejto pasáži to ľudia vzdávali najčastejšie. Nuda.



HL2:EP1

O trochu neskôr si užite aj čiernočiernej tmy, zhasinajúcej baterky a Alyx, ktorá strieľa po všetkom čo sa hýbe a šetrí vam takto muníciu. Ak som to ešte nepovedal, ťaháte je za sebou po celý čas. Prakticky ide o kooperatívne hranú kampaň s CPU AI. Pokrokom by určite bolo prejsť to so živým hráčom, ale Valve si povedalo, že radšej nie. Alyx je naštastie v hre kompetentná, a vždy po ruke, snáď by ma len nemusela odstrkávať z cesty, keď okolo mňa beží. Nie som predsa krabica z papiera.

Pre HL sériu povinné skákanie po debnách, plazenie vo ventilácii, voda s elektrikou a podobné klišé nájdete aj tuto, chvalabohu daná pasáž trvá vždy akceptovateľne krátko. Zabudol som - AI v podobe Alyx môže v hre zomrieť, a nahrávate teda save pozíciu od znova. Pri štandardnej obtiažnosti sa mi to stalo dvakrát a aj to som iba vlastne skúšal, koľko toho vydrží. HL2EP1 na vás v štyroch hodiných vybafne úplne všetky propriety a finty HL2ky okrem behanie na člne a bugine. Stretnete teda tých pavukoidných chrobákov /zakryj tri diery troma autami a potom si ešte daj dupľu/, zostrelíte lietajúce "niečo", a zložíte trojnohého strajdera. DLC by som asi prešiel pod tri hodiny, ale v poslednej pasáži, som sa tuším päť krát vracal po tej istej trase tam a späť ako Bilbo Pytlík.

Príbeh rovný nule, vývoj postáv, posun v deji. Veľké nič, žiaden G-man, truhlík Gordon nepretiahne Alyx. Ako som už povedal, dáte si túto epizodku a máte tu ako polievku bez soli v jednom kratučkom sedení všetky herné mechanizmy a gró hrateľnosti HL2. Dramaturgia stále viazne. Dnes to vážne chce nanovo definovať základnú kostru FPS žánru. Dajte mi pokoj s absurdne naskriptovanými tunelami, dobrá AI je povinná. Streľba - ako základný stereotyp proste musí byť viscerálne animálna s adekvátnom odpoveďou po dopade guľky, či do živého, ale neživého "terča". Prostredia musi interaktívne žiť. Ak som bol ochotný hrať päť rokov jednu mapu z BF 2142 bolo to hlavne kvôli neopakovateľnosti vývoja - priebehu jednej hernej seansy na obrovskej mape, ktorá proste žila. Jadro Half Life sveta je asi zdravé, hra ako taká je chorá. Valve ma po HL2 a prvej epizóde nepresvedčilo, aby som okamžite skočil na epizódu druhú, alebo nedajboh nedočkavo čakal na tretiu. A bez toho aby som sa konkurečnej Resistance pre PS3 čo i len dotkol /invázia mimozenštanov, mutácie bla bla/ som presvedčený, že minimálne herne - je lepšia. Renomované sajty sa však zaklínajú práve antikristom Half Life, a pľujú na hrob Resistance.