7. 8. 2011

LIMBO

Blahoželám vám, práve ste boli cynickým a surovým spôsobom okradnutý o 15 USD. Cena originálnej verzie tejto hry /xcrap, PS3, PC/. Pred troma rokmi som napísal tento článok. Vrelo odporúčam. Hlavná otázka v ňom znele, podľa čoho sa vlastne máte orientovať /komu veriť/ pred kúpou ľubovoľného herného softu a akým právom vás eventuálne daný vývojár oberie o vaše poctivo zarobené prachy, keď sa ukáže, že ste kúpili mačku vo vreci. Článok číslo dva z pred mesiaca sa pre zmenu pýta, ako by vlastne mala byť ohodnotená hra podľa dĺžky hrania, ktorú poskytuje. Je to tovar ako každý druhý. Mali by tu platiť isté pravidlá, a aspoň bazálna slušnosť.



Hra Limbo pred sebou tlačila vlnu superlatívov kozmických rozmerov, druhý príchod krista, benzín po 20 korún, nespočetné množstvo 9/10 a 10/10 recenzii /nečítal som ani jednu/. Pôvodnej xcrap hry sa nevedeli dočkať "prehypovaní" PS3 a PC sráči. Nedočkavo prešlapovali, ako prostatik pred obsadeným WC. Skrátim to. Recenzie sú lživé, akékoľvek hodnotenie nad 5/10 znamená u mňa okamžitú stratu kreditu daného idiota, alebo sajty. Hru som prešiel za hodinu a pol. To je bratia - 90 minút hry za 15 USD. Čo vlastne za tú sumu dostanete ?

Úvodných magických 15 minút, a potom už len negatíva a nenaplnené ambície. Iste ste si všimli štylizovanú monochromatickú "noir" čiernobielovú grafiku. Estetika. Pekné, nedokáže však gradovať tempo a po krátkom očarení to bude počas 2/3 hry iba otupný šedivý kanál ČT1 o šiestej ráno roku pána 1978. Bez fantázie. Animácia je OK, latenciu by som určite zmenšil. Hudba žiadna. Dobré ruchy, zvukové efekty a ambient. Vhodné uložené savepoints, automatické uloženie hry pri jej skončení. Komfort je dokonalý. Ako sa to však vlastne hraje.

Herne ide o objavovanie riešenia ako prejsť daný úsek, ktorý je zablokovaný nejakým situačným puzlátkom. Zomriete veľa krát. Limbo nemá typické stereotypy štandardnej plošinovky. Platformer pasáže sú nenápadne integrované, nenáročné a striedme, postavička nestrieľa, nepláve. Všetky puzzle na ktoré som v hre narazil, som už prešiel v iných hrách asi jeden tisíc krát. Naozaj som Limbo prebehol doslova naslepo. Problémy sa snažia byť originálne, funguje to však iba 1/5 hry. A príde opakovanie a stereotyp, a to aj v tak krátkej hre. A ani výber puzlátok nebol štastný. Tie založené na presúvaní krabíc, využitie trenia, zaťaženia plošinky, padajúce dvere sú nudnou rutinou. Gravitačné vás budú nasierať. Občas je vyžadovaný veľmi veľmi precízny timing, holt skapate zas a znova.

Replayabilita je rovná nule. Príbeh, narácia, dialógy, identita hlavného hrdinu - všetko absentuje. Hra sa tvári ako meditatívne transcendentálne médium, kde na konci dôjdete osvietenia. To sa však nestane. Ako som už povedal prvá štvrhodinka je zároveň aj labuťou piesňou hry. Zvyšok je rutinérske riešenia banálných hádaniek /a ťahá sa to neskôr ako sopeľ, hrá nemá dostatočný drive, skutočne chýba nejaký príbehový prvok, úvodný "motivátor" zaprdí do hliny po pár minútach, a nový sa už neobjaví/, koniec príde in media res, a bez varovania. O čo v hre vlastne išlo alias pointa - radím vyčkať až na koniec záverečných tituliek.

Som v malých rozpakoch, lebo pred hrou Limbo, asi tak pol roka - som hral identickú indie gamesu /Coma/ s úplne rovnakým pozadím, dokonca aj názvom, herné princípy. Len trochu kratšiu, tak na 15-20 minút. A bola úplne zadarmo. Limbo je hysterický a lživý produkt dnešnej doby. Nemám príliš odvahu vám to vôbec odporúčať hrať. Druhá "gravitačná" polovica hry je vcelku o hovne. Cena hry je šokujúco vysoká. Zeno Clash ako indie projekt za 7 USD prekonáva Limbo za 15 USD po každej stránke asi tri krát. Limbo si nezaslúži byť v spomínaný v jednej vete s hrami ako The Neverhood, alebo custom "noir" levely na LBP2 engine. Another World je tiež lepší /dielo jedno človeka !!/. Nenechajte sa oklamať estetikou Limba, je to prázdna nádoba a herne vás to iba unaví, katarzia sa proste nedostaví. Antiklimax. Hrajte staré klasické Cave Story. Počkajte si na Vessel, a Owlboy.