22. 7. 2011

Dlhý, krátky a škaredý

Určite ho nepoznáte. Alexis Kennedy, šéf dizajnér firmy Fail Better games, čo sú špecialisti na tie správne rozprávačské postupy /narácia/ v hrách. Nositelia mnohých ocenení. Produkcia vysoko hodnotenej hry Echo Bazaar, ktorú bohužiaľ neoskúšam, neb nemám FB alebo Tweet konto. Konzultanti pre iných borcov ako Bioware a ich Mass defekt /snažím sa nebyť ironický/. Na nejakej dev párty Develop 2011 sa pán Kennedy vyjadril ku mnohým otázkam, ktoré nám nedajú spať, a kysne nám z nich sladké kakavko. Napríklad - podanie príbehu v ktorej hre je na voňavý prd, aká dlhá by vlastne hra mala byť ? Ale nechajme ho rozprávať samého.

Kopneme si do LA Noire a Heavy Rain /HR/: " .. pri dlhých hrách hráči strácajú trpezlivosť, a iba málo z nich sa dopracovalo ku koncu hry a samotného príbehu, a to hovorím aj z vlastnej skúsenosti", "neverím tiež na herný príbeh vychádzajúci z filmovej motodiky, a navyše roztiahnutý na ďaleko viac ako bežné dve filmové hodiny."

Tož, dobre si pamätám, že David Cage sa pochválil tým, že HR dokončilo neuveriteľné 3/4 hráčov, a to pri základnej dĺžke hry okolo 10 hodín. Pri LA Noire bol odpad väčší, ale to je dané aj po istom čase dosť vysokou stereotypnosťou hernej mechaniky a nie dosť výrazným ťahom na bránku. Otázka aká dlhá vlastne hrá má byť je legitímna, to nespochybňujem. Takže vám to trošku rozoberiem. Pred mnohými rokmi, keď som hral po prvý krát hru Final Fantasy 7, v časopisoch /internet bol vzácnosť/ lietali fámy o dlžke hrania vyše 85 hodin. My sme to dorazili za asi 60, presne si to už nepamätám. Hra stála na dnešné prachy asi 4000 českých, keď tam započítam kurzový prevod a infláciu. Ak by sme to dohrali za 8 hodín, cítili by sme sa okradnutí a ponížení. Iný príklad - Zeno Clash a jeho trojhodinová hrateľnosť za 150 českých. Iný ďaleko pádnejší príklad. The Last Guardian - čakáme na to ako na druhý príchod krista už piaty rok, bude to stáť 60 USD. Pokiaľ vie, hra nemá MP komponentu a je dosť možné, že sa bude dať dohrať za povedzme 8 hodín. Pripomínam 5 /slovom: päť / rokov čakania a 60 USD.

Pán Kennedy si teda musí uvedomiť dve základné veci. Strhujúci príbeh/postavy/zábavné dialógy/celková atmosféra/vyladená gameplay udrži pozornosť hráča aj po dobu 10 alebo 50+ hodín. Absencia týchto vlastností nie je ani tak problémom hry ako ignorovania kvalitných scenáristov a pridružených povolaní pri jej vývoji /proste sa šetrilo "správnym" smerom/. Áno, nudná hra je objektívne "dlhá" to jest unavne nudná aj po pár polhodinách. Ignorujme pubertálny adrenalín v podobe HALO, Gears, COD, tam na to sere pes. Problém číslo dva je právo hráča požadovať za svojich 60 USD hru o istej dĺžke /hernom obsahu, MP/. Vždy ma obchádza hryzavá depresia, keď čítam nejakého chudáka, čo čaká 18 mesiaciov za nemenovaným dielom istej hry /posledné hodiny v spacáku o polnoci pre krámom/, aby už o 48 hodín neskôr zahlásil, že to má prejdené. Kriste. Rok a pol obhrýzania nechtov, pár hodín srandy a doláre sú fuč. Samozrejme, krátka hra za plnú taxu + mastné DLC je snom každého vývojára. Stále sa však pýtam, kto začne diferencovať cenu hry podľa ich dĺžky a to hlavne pri absencii MP. Myslím, že minimálny štandard v cene do 50 USD, ktorý sa dá akceptovať je nabúšená story kampaň v dlžke aspoň 12 hodín a MP k tomu /povedzme Uncharted 3/. Osobne by som nedal viac ako 35 USD.

Kennedy to chce ešte oveľa oveľa kratšie. A nielen k to, pridáva "micro burst" fragmentovanú naráciu na 10-15 minút. Rýchlo vstrebateľnú, totálne dostupnú pre všetkých. Fajn. Koľko ľudí toľko chutí. Potom si však určime taxu 1-2 USD/1 hodina hry a riaďme sa ňou, treba mať istú úctu aj k zákaznikovi, ktorý tie prachy neukradol. Nemám žiaden problém s 0.99 USD hrami pre IFuj4, v drvivej väčšine plytké srandy, jednohubky. Masívne ďalej kritizuje staré adventúry ako Broken Sword - bez návodu ich ťažko prejdete, frustrujúca hrateľnosť. Záujem o ne sa stratil ako dym za parníkom. Opravím ho - klasické adventúry aktívne hraje to isté malé percento hráčov ako pred rokmi. Narástol počet hráčov, ktorý žerú lineárne, prehľadné pseudo adventúry s jasne kontrolovateľným postupom ako Professor Layton, alebo Phoenix Wright: Ace Attorney.

"Existujú hráči, ktorí dokážu prejsť RPG na 110%, obrátiť každý šuter, prejsť každý quest. Psychopati, tupí jebáci." Hm, takže dull fuckers. Kennedy sa nechal strhnúť. RPG je špecifický žáner. Jednoznačne ide o únikový syndróm do paralelnej dimenzie, kde sa môžte vysrať na nudný život/prácu, splniť si svoje sny, a vraziť Exp do Stamina atribútu, sekera s Atk +10. A určite tam chcete zostať za svojich 60 USD aspoň tých 30 hodin. To sľubuje Skyrim pri "rýchlom prebehnutí" hrou, "bez obracania šutrov". A veta na záver. Buďme k sebe úprimný, a ako správne podotkol istý sráč niekde na fóre /neogaf, reddit, neviem .. /: "kto kurva ešte kupuje hry po 60 USD a nesnaží sa to zohnať lacnejšie - legálne, a zároveň nechce kopu .. čo najviac hodín stravených v tej, či onej pecke, a aspoň jedno DLC zadara."