14/07/11

25 minút

Tak ma zabite, ale opäť som to nevydržal dlhšie. Syndróm zvädnutého čuráka. Po asi 3/4 roku som prekonal odpor ku hraniu a pevne rozhodnutý dokončiť aspoň jednu novšiu hru ako BF 2142 som sa vrhol na Amnesiu : Dark Descent od Frictional games. Švédi, maličký dev tím. Špecialisti na komorné, desivé hry. Thriller night. Už v 2006 som medzi prvými skúšal ich technologické demo Penumbra na engine HPL. Jeho verzia 2.0 poháňa aj Amnesiu. Doteraz som neprešiel a nehral žiaden ich projekt. Dal som si načas, reku chlapci vyladia systém, naberú skúsenosti. Navyše viac ako pol roka zakopávam o vyjadrenia typu : "najdesivejšia hra, ktorú môžte hrať počas temnej daždivej noci a sám doma". Sluchátka použite iba na vlastné riziko, bububu.


To som sa vám ale osral, vám poviem. Ako sa to teda hraje, alebo čo na nás "tri korunky" vymysleli. V hre vás ohrozuje tma a bubáci. Design oboch hrozieb je nefunkčný. Vaša postava stráca zdravý rozum /šalie/ ak sa dlho zdržiavate v úplnej tme, alebo v tmavších priestoroch. Celá hra sa odohráva striktne v interiéroch jedného bavorského "šnicľa". Riešenie - zdržiavať sa v blízkosti svetiel, aktívne hľadať jednorázové zapaľovače a zapaľovať všetky svietniku, hľadať olej do príručnej lampy. Zapaľovačov aj oleja je málo, survival element. To, že vás zdravý rozum opúšťa sa prejavuje distorziou obrazu a silniacim hlasom vnútorného demóna. Zneje to asi ako nadržaný frotér tesne za vašim zadkom, ktorý druhou rukou žerie chipsy. Unf unf uunf unnf unf unf, chramst, unf, unf, chramst. Ambient na dlhé samotárske hodiny. Viacmenej si to nemusíte všímať. Hra, ak zistí, že ste v móde - číre šialenstvo pomazané lajnom príliš dlho, sama vie toto utrpenie zmierniť.

Obludky. Nedostane žiadne zbrane, odpor je zbytočný. Môžte sa iba vyhýbať stretnutiu tretieho druhu, zhášať svetlo, aby k vám hladná mucha nepriletela. Láskavo sa vám doporučuje zatvárať za sebou dvere, nezvaný hosť nemá vojsť do domu so špinavými bagančami. Po krátkom čase zistíte ako funguje respawn a despawn bubáka a vlastne to ani nemusíte robiť. Smrť nič nerieši a hra vás nechá pokračovať, dokonca zníži ale úplne odstráni potvory z danej lokality. Čim je enemák bližšie, tym menej strašnejšie vyzerá, a finálny útok na vás je iba chaotický pohyb jeho pazúrov s telom zaseknutým o debnu a mrlot zachrípnutej fistulky. Ním vám aj avizuje svoju prítomnosť.

Herná mechanika. Nefunkčná. Ide o ich druhú hru a niekoľký datadisk na vlastnom postupne vylepšovanom engine. Jeho základnou filozofiou je vysoká miera interakcia s prostredím. Nefunkčná, minimálne v tomto prípade. Za tých 25 minút som prešiel okolo asi stovky sviečok, svietnikov, fakieľ. Ani s jednou sa nedá pohnúť. S debnami, stoličkami áno. S niektorými knihami hej, s druhou hneď vedľa - nie. Lahváče. Jeden rad pijatiky lieta po celej cimre, druhý je pribitý ku poličke. Na klavíri odklopíte kryt z kláves, ale c-mol už nezahrajte. Totálne nekoherentná interakcia, jasný prípad deštruktívneho UV fenoménu.

Narácia. Hra volí obľubený gambit - veľký trt si pamätáte /amnézia/ a nachádzajúc listy v každej tretej izbe sa pomaly dozvedáte, prečo máte obuté dve ľavé topánky a v pravom vrecku saka penis negra strčený do odťatej hlavy krtka. Tupým nožom. Ok. Story je o starej egyptskej kliatbe, o moci a o vás - blbčekovi, ktorý nevedomky plní do bodky všetko podľa vopred pripraveného plánu /nič som neprezradil, proste druhý Bioshock a dalšia stovka hier/.

Technická stránka. Hra vyzerá pekne, čo je viac dané art vedením ich grafika, ako samotným enginom. Ten je skôr v triede jednoúrovňového - podlaha/strop/steny Wolfenstein enginu. Svetlá nevrhajú dynamické tiene. Lacné SSAO tragickej kvality. Loadingy medzi sektormi. Engine nedokáže renderovať exteriéry, preto z 95% okien neuvidíte nič, iba textúru farby speneného semena na nich nalepenú. Počet objektov je veľmi nízky, textúry asi tri. Hra však naozaj vyzerá dobre, a pri tak malom budgete a tíme zloženom z piatich ľudí, nie je možné chcieť viac.



pomocná tabuľka, či ste vhodný adept pre túto hru /spoiler: penis sa v hre naozaj nachádza/

Môj osobný boj. V interiéroch, ktoré majú viac ako dve poschodia a štyri izby som stratený ako stíhačka vo vývrtke. Mapu som v hre nenašiel. Nebavilo ma otvárať skrine a šuflíky a zbierať jednorázové zapaľovače na zapaľovanie neprenosných fakieľ. Dorazil som do miestného labáku na výrobu lacného fetu a ultra mocnej kyseliny rozleptávajúcej organické sračky brániace mi vstup od istej chodby. Vyrábať sa bude tá kyselina. Už v tejto chvíli som to chcel zabaliť. Mám alergiu na lietanie - jak ten čurák behať po baráku a hľadať nejaké totálne náhodne rozmiestné štyri ingredencie. Prehĺtol som kyslé šťavy, čo sa mi drali do huby a so šialeným škrekom /unf unf chramst uuuuuunf/ som sa na to vrhol. Vymrdal zasraných potvorákov, s pohrdaním prešiel cez ľakacie pasáže. Našiel iba 2 ingrediencie a vysral sa na to. Nie, ani vám nebudem spomínať skákacie časti /stačil mi ten hnus v HL2ke/.

Zasyk stena plná textu. A ešte toľko na srdci. Kurva v roku 2011 ma nemôže ani indie hra osierať hernou náplňou zloženou iba z otvárania skríň, stepovania pri sviečke a varenia lektvárov. Viem, že išlo pre nich o existenčnú gamesu, buď predajú aspoň 30 000 kópii, alebo končia. Predali už asi 320K. Pracujú na tretej verzii svojho enginu aj s podporou exteriérov a chystajú expanziu na konzoly. Motion ovládanie a podobne. Sony Phyre engine s fyzikou Sony PE, ktorý je zadarmiko je cirka 64 krát výkonnejší /aj dynamické tiene/, než to čo si naprogramujú sami, to len tak na okraj. Mám pred nich niekoľko rád. Ešte raz si prejdite takmer 15 rokov starý Realms of the Haunting, a vo svojej budúcej hre ho úplne vykradnite. Skutočne použite fyziku prostredia, o ktorej roky hovoríte, ale nič sa nedeje. Naštudujte si Alfréda, ako správne vybudovať strašidelnú atmosfúru, tempo, gradácia, klimax. Hráči naozaj milujú ak môžu úder vrátiť, trochu akcie je vec nevyhnutná. A pevné základy postavte na čínskom tvrdení, že telo ženy je najviac sexi .. trochu zahalené. Amnesia je strašne prvoplánovo uvrieskaná hra. Počas písania mi hral Genesis, s vkusom k téme článku vyberané sklaby.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****