30. 7. 2011

Firemná kultúra

Drukujem malým herným soft firmám, niekedy jednotlivcom, bojujúcim o prežitie a z tohto dôvodu o nich na mojom blogu aj tak často píšem. A mám rád ľúdi čo sa snažia uživiť týmto často nevďačným a neistým spôsobom. Icon Games na svojej stránke uverejnili praktické skúsenosti z prežitia na takomto vojnovom poli. Nahí v džungli ozbrojení iba švajčiarským pidi nožíkom. Zároveň pôjde o nastavenia zrkadla veľkým firmám ako Nintendo, SONY. Teda to, ako sa vlastne ku podobným blchám patriacim ku third party sektoru správajú.

Wiiware. Ich prvá hra Stunt Cars vypustená v vianoce roku 2009. Na nintendo platforme platí nepísané pravidlo, že aj design, farebné ladenie, geometria hry sa musí prispôsobiť zmäkčilým návykom jej klientely. Recenzie dopadli vcelku pozitívne, dev tím priznáva istú nevyladenosť ovládania autíčok /aj keď ide o kardinálnu vlastnosť hry/, ale peňazí a času bolo menej ako málo. Prebehol prvý kvartál nového roku a "ikony" čakali na prachy z predaných hier /podiel/. Má to istý háčik. Nintendo vám ich vyplatí iba vtedy, kvartálne, ak predaje prelezú istú hranicu. To sa im nepodarilo, a ze prvé tri mesiace nevideli ani vindru. Pre úplnosť informácie - potrebujete preskočiť 3000 kusov v PAL teritóriach a 6000 V NTSC v pripade 40 megovej hry. Pri 16 megovej /128x128KB/ je to 2000 a 4000 kusov /PAL, NTSC/. Druhý kvartál ubehol a stále laťku nepreskočilo. NTSC limit splnili až v treťom, PAL stále nula bodov.

Takže deväť mesiacov bez peňazí. Po roku predaja hry konečne naplnili PAL/NTSC kvótu a museli čakať další mesiac na vyplatenie prašuľ. Suma sumárum. Rok vývoja hry plus ďalší rok čakania kým zarobili nejaký ten malý pľuvanec. Druhá hra - Arcade Sports /leto 2010/. Rok po vypustení a teda práve dnes akurát splnili NTSC kvótu, PAl je v nedohľadne - padlo rozhodnutie preskočiť z 40 megových hier na tie 16MB, kde sú predsa len milosrdnejšie limity. Vianoce 2010 - tretia hra Family Games, čísla naplné už v prvom štvrťroku, PAL trochu mešká. Minihra - Soccer Bashi, začiatok roku 2011. Absolútne komerčné fiasko. Hra sa predáva doslova po kusoch a trpká pointa. Ak nedokážete splniť dané limity do dvoch rokov, nintendo vám už nevyplatí ani korunu. Čistá strata. Dev tím nemá ani chuť spomenúť koľko úsilia, času a prachov do toho vrazili. Majú tiež trpkú pachuť v ústach a pocit nespravodlivosti z recenzií sajty Nintendo Life, ktorá nemala problém napríklad Soccer Bashi /90 levelov, 10 boss fightov, editor/ rozmrdať za 3/10.

Vyhodnotie: po vydaní štyroch hier nedosiahli ani len vyrovnaný rozpočet. Wii store je pekelne neflexibilná a zastaralá diera. Ak sa hra predáva zle, nemáte žiadne nástroje na zlepšenie situácie. Nesmiete zmeniť cenu, žiaden akciový výpredaj, žiadne vylepšeniu kódu, pridanie funkcií, proste patch. NTSC priemerne prekonáva v predajoch PAL krajiny v pomere 2 až 3:1. Všeobecná skúsenosť potvrdzuje dobré známe fakty. Nintendo na teba z výšky kaká, celý online ekosystém je extrémne nepružný, a nintendo klientela očakáva hry, ktoré verne a v celom rozsahu kopíruju first party tituly /po posledný odtieň, textúru a gay postavičku/. Pokus o vzburu je okamžite potrestaný. Mimochodom aj iný známejší vývojári malých hier Frontier Developments /Lost Winds/ sa na Wii scénu s chuťou vysrali.

PSP minis. Po zahnojenom Wiiware išlo až o prekvapujúco olišný svet. So SONY bola radosť pracovať. Hry boli dobre propagované, hru môžte priebežne patchovať, cenu meniť. A peniaze z predaja chodia v mesačných termínoch !!! Preto aj PSP mini hru Arcade Darts /leto 2010/ vlastne použili na hasenie strát z Wiiware projektov. Dokonca im veľmi výhodne prenajali PSP dev kity. Narozdiel od Wiiware boli jadro ich predajov v prospech PAL regionu v pomere asi 2:1 voči NTSC. Pozor - dôvodom je hlavne vysoko ústretový postoj SCEE oproti SCEA. Pravdepodobne americká pobočka ešte aj vnútri SONY firmy sabotuje Playstation značku, zrejme chcú aby sa presadil "pravý americký výrobok" - DVD bill šmejd, a už klasické "ich bin gay mario" nintendo. SCEA navyše platí kvartálne, SCEE mesačne. Vyhodnotenie predaja ich PSP minis hier : Arcade Darts 11.000 PAL a 2.500+ NTSC kópii /asi o 600% prekonaný ich vlastný odhad/. Arcade Air Hockey & Bowling /jeseň 2010/ - 8.000 PAL a 6.500 NTSC kópii. Family Games 3.000+ PAL a 1.500 NTSC. Bashi - stále neúspech - zatiaľ 420 PAL a 600 NTSC kusov.



na PSV hrách sa už pracuje

Aktuálne vypustili piatu PSP minis hru Arcade Pool & Snooker a pracujú na ďalšej dvojici - štart na konci tohto roka. Aktívni sú aj na SONY PSV platforme a rozpracované majú dve hry Pub Games /zoškrabú na jednu kopu všetky ich Wii a PSP minihry/ a Build N’Race /autíčka s editorom/. Obrázky viď vyššie. Božie mlyny vraj melú pomaly ale isto. Preto trpezlivo čakám s akým rachotom padne nintendo na hubu, až bude musieť ukázať pri 3DS a Wee urinale silne orientované online služby. Veľkohubo sa chvastajú tým, že tento priestor /plus digitálny download atď./ hravo zvládnu a ovládnu. Silne mi už totiž lezie na nervy ten ich vietnamský, prašivý, a nevýkonný hárdvér, bohorovné sranie na third party tímy, ultra recyklavané first party hnusy. A vôbec celá tá ich zaslepená teľacia základňa loajálnych blbečkov tupo a bez rečí držiacich túto značku nad vodou. Roky bez stopy po reálnej kvalite. Vo finále vraj vždy rozhodne kvalita hier. Dúfam, že oveľa viac vývojárov bude uvažovať podobne ako Icon Games a budú protežovať "komfortné" prostredie PSV a budúcej PS4, než 3DS a Wee Urinalu.

Update 31.7.2011 > Odhadol som to správne, SONY to naozaj chytilo za správny koniec. Na fóre neogaf.com akurát čítam príspevky od dev vývojára s nickom Rubicon. Hovorí, že prístup SONY voči nim bol fantastický a Nintendo sa má od nich veľa čo učiť. Svoju hru - Great Little War im proste ukázali, bude za prijateľne nízku cenu /"pretty low price"/, a zároveň vyfasovali 4 /slovom štyri/ PSV dev kity .. zadara !! Práca s nimi je vraj bezproblémovo jednoduchá /"really sweet bit of kit"/. A podľa nich SONY má indie scénu v zásuvke s nálepkou - vysoká priorita. A je predpoklad, že sa ich PSV store, alebo PS Suite bude plniť podobnými hrami aj naďalej.