2. 8. 2011

Veľký Pete

Zdanlivo opustený asteroid, ktorý uháňa vesmírom. Červivé vnútro prežraté kilometrami tunelov a hárdverom v cene niekoľkých miliárd dolárov. Sídlo hypervýkonného hybridného biologického počítača s črevami z kovu a silikónu. Tož nudná denná rutina vášho nového džobu. Micronaut One /1987/. Hra o údržbárovi v raketke "vyzbrojenej" Van der graaf generátorom. Vrhačom bleskov. V tých chodbách sa totiž plazí a vznáša zlo. Mimozemská zvieracia entita hladná po energii. Okrem hlavného adventure módu, dostenete aj možnosť iba tak lietať a pretekať sa s vetrom vo vlasoch a .. s duchmi /ghost pretekári s časmi lepšími ako vy/. Hra pre 8 bitové Zx spectrum. Ak s ironickou grimasou "čakáte" špičkovú a veľmi plynulú 3D grafiku, paradoxne ju aj dostanete. Hru totiž naprogramoval génius a špecialista na 3D enginy /žiaril aj na poli grafických textoviek/ veľký guru - Pete Cooke /brit, narodený v 1956/.

A prekvapil už oveľa skôr. V roku 1985 simulátorom zjazdu na lyžiach Ski Star 2000. Pohľad z fps perspektívy skrze lyžiarske okuliare aj s patričným orezom zorného poľa, realistické nakláňanie obrazu v zatáčkach /po páde sa s vami otočí celý svet/, sneh nielen na trati, ale aj dynamické počasia s poriadnou metelicou. User friendly editor tratí, kde zhadzujete ikonky objektov na kopec /vlajka, bránka, kopček, stromček, bubon/, editor má dokonca klasický odpadkový koš ako ho poznáte dnes z WinOS, to keď po sebe upratujete navrhnutý level. Neskutočné. Kód hry však bol dosť pomalý /odhadom tak 10fps/, a hra bola hrateľná iba so zaťatými zubami /v emulátore začiarknite položku FULL SPEED potom je to bašta/.



teoretické je možné hrať každú tu uvedenú hru po kliknutí na tieto ikonky /viď odkazy v článku/

Tau ceti /1985/ prevratná hra, otvorený svet, denný cyklus, unikátny grafický engine s plnými polygónmi /wired grafika bola vtedy oveľa častejšie/ s prevratným tieňovaním objektov v závislosti od pohybu slnka na oblohe, navyše skutočne masivna sandbox worldmapa s nesplniteľné veľkým množstvom úloh. Niečo neuveriteľné na malom spektre, kde hra začala svoju cestu. Tento koncept bol dovedený do dokonalosti ďalšou kultovou gamesou a voľným pokračovanám s názvom Academy /1987/. Ste v úlohe kadeta akadémie pre výcvik nad zemou sa vznášajúcich skimmeroch /viď Star Wars, Rogue jednotka/. Rýchlejší kód hry. Nádherné západy slnka /ste v inej planetárnej sústave, pri inej hviezde, tuším nejaký červený trpaslík/, kompaktnejšia a menej rozťahaná gameplay, famózna možnosť nadesignovať si vlastný kokpit /rozmiestenie pristrojov, hlavného okna, farieb a textúr/ vyslovene v štýle rozhadzovania okienok opäť ako v WinOS, len dávno pred ním a tiež návrh design vlastného skimmera. Pozor na nosnosť a teda aj rýchlosť, bohaté vybavenie na výber : infra kamera, EM rušičky, zbrane, míny, vyhadzovače falošných cieľov pre IR rakety atď. 3D ping pong s názvom Room Ten pre 2 hráčov /AI, alebo živý kamarát/ na jednej obrazovke spomeniem iba okrajovo. Každopádne svižná paráda !!

Stunt Car Racer /1989/ posledný jeho projekt pre Speccy. Pôvodne 16 bitová /Amiga 500, Atari ST/ fenomenálna simulácia od Geoff Crammonda od podlahy konvertovaná pre Speccy s tzv. 4 wheel dynamikou fyziky podvozku, mäkké pohupovanie, po doskoku tlmiče na doraz, pri rýchlom najazde do zatáčky sa auto pekne potopí predkom do trate, ako autíčkar viem presne čo sa s autom v každej chvíli deje, a je to nevýslovne skvelý pocit zažiť niečo také práve na "nevýkonnom" osembite. Fantasticky zachytená hmota auta v pohybe, hybnosť, akcelerácia, lety vzduchom pri skokoch. Nitro. Iskry a prach po výlete mimo trať.

CPU Zx spektra, 3.5Mz Zilog malo samozrejme isté problémy utiahnúť jeho natívne a jediné rozlíšenie 256x192 pixlov. Preto to zobrazenie 3D sveta iba na 1/2 alebo 1/3 celkovej plochy. Na výpočty menej náročný Room Ten utiahol takmer plnú obrazovku. Pete sa však časom v kódovaní jednoznačne zlepšoval a bol schopný natrieskať čoraz viac a viac kalkulácii alebo lepšej grafiky do aspoň o pár percent väčšieho okienka. Bol to skutočný vizionár a inovátor dávno pred Carmackom, alebo tlusťochom Gabeom. Jedným z jeho veľkým snov bolo na vlastnom engine stvoriť dobrú 3D adventúru v otvorenom svete so solídnymi polygónami a pekným nasvietením, alebo super scrolujúcu strielačku z ego perspektívy. Niečo na čo už malé Speccy samozrejme nestačilo. Nič z toho už ale ani na inej platforme nezrealizoval. Ale predsa sme sa nakoniec dočkali vcelku úspešných pokusov od iných autorov na rovnakú tému /čokoľvek na Freescape engine, Cholo, Mercenary/. Dnes podľa wikipedia starý pán pracuje ako počítačový lektor v Leicesteri a vychutnáva si zaslúženú slávu.