6. 8. 2011

Odmávaný na prvom mieste

Mať v hernom portóliu preteky F1 je povinná jazda pre každý herný systém. Patologicky dobre známou hrou, ktorá to všetko asi začala je Pole Position od Namca z roku 1982. Základy na, ktorých pevne stojíme dodnes. Veľkou rýchlosťou vpred uháňajúca farebná grafika, verne zachytené červeno-bielo obrubníky. Pohľad na formulu zozadu. Zatáčky prechádzané šmykom v 360ke, a nekonečný prúd nepriateľských aút čo sa motajú po ceste. Ehm, arkáda ako bič. Tieto nedostatky obratom napravila firma Psion /Software/ exkluzívne pre osem bitové Zx Spectrum. Pojem Psion dnes mladým "Dirt, Flopza" zasranom nič nehovorí, išlo však o hw/soft giganta, ktorý prišiel na trh ako prvý s PDA - prenosnými mikropočítačmi, to ešte v amerike šéfoval Ronald Regan. V spolupráci so Sinclair Ltd. však vyvíjali aj hry a Chequered Flag /ZXS 48K, 1983/ je tou, o ktorej budem teraz hovoriť.



do zákruty musíte zabrzdiť, a prejsť ju správnou rýchlosťou

Ak bol Pole Position niečo ako akčný Ridge Racer, potom Chequered Flag je GranTurismo. V prípade Spektra ide o tzv. prvogeneračnú hru, avšak ani neskôr už inou simuláciou prekonaná nebola. Podobne ako GT bola profesorsky profesionálna, niekto by povedal nudná. Jedinou nepodstatnou chybičkou bolo to, že na trati ste sám. Iba vy, formula, čas a nepriazeň osudu. Berúc v úvahu, že ide o 28 ročnú hru /!!/ - sledujte čo sa im podarilo stvoriť. Ešte pred prúdom superlatív vedzte, že milujem túto gamesu a naučila ma chirugicky presnému jazdeniu a je vysoko hrateľná aj dnes. Akúrat som si spotil zadok v jej verzii Monaka a je to stále rovnako uchvatné.

Takže čo vlastne robí z CHF tú simuláciu. Dlhý zoznam dnes bežných vlastností. Sedíte v aute, a šoférujete z FPS perpektívy, vidíte teda kokpit, funkčné analógové ciferniky, točiaci sa volant a točiace sa predné pneumatiky a to v závislosti od rýchlosti. Môžte radiť aj manuálne. Musíte potom strážiť otáčkomer /najvyšší točivý monent máte pri tých správnych otáčkach/, motor môžte pri dlhodobom pretáčaní úplne uvariť. Palivo sa míňa. Pitstop funguje tak ako čakáte. Ovládanie simuluje analógový volant - máte tlačítka pre "rýchle a pomalé" zatáčanie. Na ceste narazíte na "hazards": vodné mláky, olejové škrvny /šmyk/, trosky - črepiny skla s následným defektom, dramaticky rozhojdanou kamerou a poklesom rýchlosti. Obtiažnosť hry značne modifikuje výber auta. V ponuka máte tri káry: Ferreti Turbo /640HP, manuál/, Psion Pegasus /560HP, manuál/ a McFaster Special /500Hp, automat/. Čím viac koní, tým väčšie nároky na jazdecké majstrovstvo a celkovo "živšie auto".

Technické spracovanie prejdem bleskom. Je prekvapujúce dobré na rok 1993. Motor vrčí, pneumatiky pištia. Behá to plynulo, správne vybraté farby, objekty popri trati /nájde sa aj malé jazierko, alebo kostol, stromčeky, návestie/ dávajú dobrý prehľad o rýchlosti pohybu a bodoch brzdenia. Hra simuluje aj horizonty, malé stúpanie, klesania, paráda. Najdôležitejšia vec nakoniec. Handling. Formula sa pilotuje veľmi príjemne, máte ten správny pocit. Brzdenie do zatáčky a prejazd ňou musí byť precízne zvládnutý a načasovaný. Rytmické úseky, šikany, prudké brzdenia po horizonte do ostrej ľavej, všetko tu nájdete. Formula sa pri brzdení "zahrabe" do zákruty, cítite to odstredivé preťaženie, očami tlačíte preč okraj cesty, mláka a hodiny. Fyzika jazdy je samozrejme determinovaná spôsobom renderingu trate /to je na veľmi dlhý článok/, ale dosiahnutý výsledok je vynimočne dobrý. Hádam, že ak by mala hra aj druhý diel, pridali by aj súperov a išlo by o dokonalú hru. Napriek štvrťstoročnej priepasti.

Online emulácia - vľavo hore stlačte LARGER pre zväčšenie okna, ďalej SPACE a ENTER pre príslušné voľby. Vpravo nastavte ovládanie na CURSOR joystick /ovládanie: 1-2-3-4, pre zatáčenie a plyn, online emulítor je núdzovka/, zvoľte formulu McFaster Special s AT prevodovkou a skúste sa dostať na Monaku pod 2:29 min.