5. 8. 2011

Momentum /məʊˈmɛntəm/

Po slovensky hybnosť. Dobre známa veličina klasickej fyziky: "Ak na sústavu nepôsobia žiadne vonkajšie sily, jej celková hybnosť (súčet hybností všetkých jej častí) sa v čase nemení, zachováva sa. Vtedy hovoríme o zákone zachovania hybnosti." Niekto z nintendo, veľké zviera, povedalo. Voľne parafrázujem: "je ťažké nájsť impulz, ktorý predaje hárdvéru naštartuje, je životne dôležité akýmkoľvek spôsobom získanú hybnosť udržiavať čo najdlhšie, opätovné naštartovanie je ďaleko obtiažnejšie. Ak budú predaje NDS zlé, nintendo to veľmi poškodí". To slovo momentum zachytíte na anglických sajtoch veľmi často. Je to mantra, ktorou sa najvyšší manažment danej firmy neustále zaklína, v dobrom zmysle slova. Existujú mne známe 4 hlavné spôsoby ako ten rast dosiahnuť: signifikantný pokles ceny, veľmi dobrá hra/hry, gimmick periféria, lživý a naliehavý marketing. A predaje 3Ds sú veľmi zlé.


Nintendo v prípade 3Ds, naozaj dnešnú situáciu nepodceňujte, použilo všetky hore uvedené možnosti. Masívna propagácia 3D displaya, ktorá mlčky prechádzala všetky negatíva použitej technológie. Reakcia ľudí však bola aj tak vlažné. Gimmick a lži nefungovali. Masívne a značne zúfalé zníženie ceny. Prvé ohlasy hovoria, že došlo k takmer okamžitému poklesu týždenných predajov na 1/10, ľudia čakajú na lacnejšiu 3Ds. A naopak ku výraznému nárastu nákupov lacných 3ds z "druhej roky". Pointa - hráči vyštartovalo po tom balíku 20 či 22 hier, ktoré nintendo ponúklo ako odškodnenie pre early adopters chudákov, čo to kupovali po 250 USD. Ešte raz si to celé preberte - čo sa vlastne deje. Lacná 3Ds a ľudia čo bláznia za starými NES, GBA hrami. Pochopiteľne špičkovými kusmi, ponúkajúcimi desiatky hodín zábavy. Nechajme teraz bokom to, že tento hráč bude asi 100 hodín "mimo", a nasledujúce 2 mesiace bude javiť minimálny záujem o natívne 3Ds hry. Ale škoda sa už stalo, teraz to neriešme.



Chcem vás upozorniť na delikátnejší prúser. Hry, a to hovorím o veľkých hrách, prestali predávať hárdvér. Malý výlet do histórie. Koľko krát ste na fórach a herných sajtoch čítali túto vetu : "hra XZY zachráni PS3 a naštartuje predaje ako keď kopne Pelé do balónu ?" MGS4, KZ2, KZ3, Ratchet séria, Uncharted, Heavy Rain, GTA, God of War, GT5, periféria PS MOVE .. a nikdy sa nič nestalo, žiadna získaná hybnosť. Jediný skok nastal iba a len pri znížení ceny. Pozrime sa na 3Ds. Na ďalších 12 mesiacov už asi z cenou nepohnú, tento prostriedok "monetárnej politiky" je mimo hru. Čo teda jeho hry ?

Zabudovaný soft priamo v handhelde - žiadna reakcia, či získaná hybnosť. Nintendogs - nič. Pilotwings - nič. Steel Diver - nič. Ocarina of Time 3DS plus spustenie 3DS Classics, a Virtual Console, a Netflix - nič na druhú !!, Starfox - nič. Absolútne bomby, vyhlásané N64 pecky v kvalitných rimejkoch aj s tým neštastným "3D". A hráči vôbec nereagovali, paradoxne sa predaje na týždeň zlepšili pri uvedené novej farby, ale to sa aj v prípade japončíkov očakávalo. Toho roku nás ešte čaká ešte Super Mario 3D Land a Mario Kart 7. A nintendo kričí už teraz, že práve tieto 2 hry ich zachránia. Možno áno, ale rovnako to bolo pri PS3ke s jej super hrami, a nestalo sa .. nič. Nintendo musí byť v strašnej situácii, veď vlastne behom 3/4 roka vystrieľali drvivú väčšinu /Animal crossing, Mario smash brawl určite ešte prídu .. viem/ svojho domáceho zlata a predaje sú tragické. Posledný výstrel bolo naozaj to zníženie ceny.

Som úplne presvedčený, že v centrále nintenda teraz sedia celý posratí od strachu a nevedia čo presne sa bude diať v najbližších 4 mesiacoch. Situáciu im uľahčilo SONY s odkladom uvedenia PSV na US a EU trh až na budúci rok. Vianoce majú iba pre seba. Situáciu im však sťažilo uvedenie Wee urinalu v roku 2012. Čo to vlastne znanená ? Interné dev tímy nintenda /je ich asi 18/ budú musieť makať hlavne na hrách pre Wee Urinal, menej pre 3Ds /veď tam už majú skoro všetko vonku/. Pri 3Ds si nintendo prejde úplne tou istou cestou ako SONY pri PS3. Do bodky tou istou. Zdvihnutým varujúcim ukazovákom pri 3Ds je aj to, že z handheldu robia herne vlastne kópiu N64 a Gamecube so všetkými tými 3D hrami v "3D". A ako vieme, tam to proste tiež nefungovalo, a možno to naozaj nie je to, čo v danej chvíli nintendo klientela chce.

Pravdepodobna a vlastne takmer určite je správnejšia cesta SONY - nové IP /nintendo už zabudlo, ako sa to robí/, masívna podpora indie, garážových, a LACNÝCH hie /nintendo všetko zúrivo odmieta/, vysoko ústretový postoj vôči third party firmám /pri nintende vlažný čajíček/. Nie som naivka, takže naozaj nečakám záhubu nintendo, teda nie hneď teraz. Vylučujem však dosiahnutie predajných čísel na úrovni NDS /150M kusov/ a platí to aj pre budúci Wee urinal /porovnávaný bude s Wee/. Budu radi, ak si do notesu po 6 rokoch trasúcou sa rukou poznačia aspoň 50% čísel z aktuálnej generácie nintendo mašín.

Update 5.8.2011, 14:00 hod > Nintendo v tejto chvíli potvrdilo, že sťahuje svoju next gen konzolu Wee urinal z najväčšej hernej európskej výstavy Gamescom /17.8-21.8.2011/ a zároveň ruší všetky na to naviazané akcie, press mini konferencie atď. Dôvodom sú citujem "bezpečnostné obavy". A v sahare napadlo meter snehu.

Raz dávno som povedal, že nintendo bez zmeny svojho pohľadu na súčasný moderný herný svet /oni stále žijú v roku 1997 !!/ nemá medzi svalnatými na výkon, mainstream, nové IP, a third parties, neskôr aj online konzolami ako PS2-PS3 sebemenšiu šancu. Po havárii 3Ds je pre nich životne dôležitý úspech Wee urinal, hneď od štartu a pozor hrnú sa práve do segmentu, ktorý s Wee opustili. Rovno medzi PS3 a xcrap, s rizikom, že opustia kazuálny trh, kde sa vzápätí nasáčkuje Kinedryl a Move /SONY by sa už malo zobudiť/. Ja viem, že som v tejto chvíli jeden z mála čo bubnuje na poplach, viď aj moja posledná séria článkov venovaných nintendu. Ale situácia je pre nich krajne kritická a ich kroky /ako ten posledný s Gamescom výstavou/ ukazuje celkom jasne na šíriacu sa neistotu a paniku v nintendo centrále.