19. 7. 2011

Záležitosti bohov

Chlapci z Čile sa rozhodli, že urobia najlepšiu hru ako kedy Source engine od Valve poháňal. Pri pohľade na existujúce nudné mrciny vrátane odfláknutého HL2 sa to v roku 2007 javilo ako vcelku banálny problém. Výsledný produkt nazvime pracovne - sľubným výstrelom zo štartovacej pištole. Po 24 mesiacoch na jar roku 2009, s budgetom cirka 250K USD, ich dev tím o sile siedmych chlapov /plus dvaja externisti pre ruchy, zvuky a hudbu/ vypustil PC hru ZENO CLASH. Digitálne šírená pomocou služby Steam.

Zeno \z(e)-no\ as a boy's name is pronounced ZE-noh. It is of Greek origin, and the meaning of Zeno is "gift of Zeus".
Aj keď vás použitá Source technológia bude presvedčať, že ide o štandardnú FPS strielačku. Opak je pravdou. Je to primárne FPS "bojovka". Zeno Clash, a to hovorím dopredu, je minihra na 3-4 hodiny, prológ. Uvedenie nového fantastického sveta na scénu. Bez akýchkoľvek problémov a s ľahkým prepleskom po zadočku prečúrava ďaleko známejšie Doom, Quake, Half Life, Fear herné svety. Zeno Clash séria sa presúva aj na PS3ku, preto s ňou vlastne strácam čas, aj týmto článkom.



Počiatok. Zabiješ matku, otca, svojich bratov a sestry. A utečieš z rodného mesta. Prvé čo vám ako hráčovi udrie do očí je nádherne surealistický design okolia, postáv, textúr a farieb. Mix fantastického Shadow of the Beast a šialenstva Hieronymus Boscha. Hra je striktne lineárna. A v pravidelnom rytme sa tu strieda - enginovka, veľmi úzky koridor, aréna, enginovka, koridor, aréna. Hlavými zbraňami sú vaše ruky. Počas nahrávania jednotlivých kapitol sa pozeráte na postupne sa zaplňujúcu, štylizovanú mapu hry.

Ide o hlavnú devízu Zeno Clash. Veľmi slušne zrealizované súboje, ktoré poznáte z hier Tekken, alebo Virtua Fighter, ale v tom prípade v perspektíve prvej osoby. Preto tie arény. Čakajú vás taktické boje v interaktívnom prostredí, kde sa vám v jednej chvíli motajú prasatá pod nohami, v druhej sa rúca podporný stĺp, alebo štiepe stôl na triesky. Pochopiteľne je povolené a odporúčané používať aj palné zbrane /pritrafí sa aj magická palica od Gandalfa/, alebo kus stehennej kosti mamuta na pomalé umlátenie súpera /všetky majú bizarný "na kolene vyrobený" vzhľad ala Stranger's Wrath/. Systém sa snaží o prehľadnosť, a plynulosť prechodu akcie - holé ruky/zbrane, aj keď je jasné, že TPS pohľad by fungoval určite lepšie. Nie je možné "prejsť" skrze enemáka, takže útočiaca dvojica-trojica-štvorica vás môže ľahko uzamknúť v rohu a rozmašírovať na zemiakové pyré. "Zdravie" si doplníte aj počas boja požieraním plodov zeme, ktoré daná lokácie poskytuje. AI sa dokáže vyhnúť hodenej lebke /granát/, a opatrne sa schováva v úkryte, ak vidí, že z prachu dvíhate pušku. Počas prebíjania sa ku vám zbesilo rozbehne, a nárazom tela vám ju vyrazí !!

Hlavný hrdina Ghat, Corwin of the free /prekvapivo hlboký filozofický základ, uvidíte/ má frajerku - Deadra /AI sidekick/, má hlas, dokonca hovorí- aj keď každá druhá NPC vyzerá zaujímavejšia. Je taká malá chudá šedivá myška. Pozná hlavné tajomstvo hry, ale ako správny skaut ho odmieta prezradiť. Sledujeme dva príbehy, obe sa týkajú nás. Retrospektívny a ten bežiaci v reálnom čase, pretnú sa vo finálnom súboji. Obtiažnosť hry je možné kedykoľvek zmeniť. Pri extreme musíte rutinnérsky ovládať všetky bojové techniky /bloky, útoky z bloku, mimobežné údery /. Veľmi náročné a paradoxne vhodnejšie pre joypad, ako klávesnicu.

Zeno clash 2 /aj na PS3ke/ bude pokračovať tam, kde nás nechala jednotka. A ta skončila veľmi príjemným, nechcem použiť to vulgárne slovo - cliffhangerom. Vlastne vám jedna zo skutočne charizmatických postáv v samotnom závere hry /Golem/, chrapľavým a hrobovo hlbokým hlasom naznačí, že vaša cesta sa práve v tomto okamihu ešte len začala. A to čo ste práve zažili bol iba letmý pohľad, vychádzajúc z tmavého tunela, na obrovskú krajina, tajomstvá, a strhujúce dobrodružstvá za ním. Tajomný "chrapľák" nekonečnej fyzickej sily a iných nepochopiteľných vlastnosti /príliš veľké spoilers, záverečné titulky, eh/ vám o sebe pochopiteľne nepovie ani čiarku.

"Dvojka" sa má vrátiť herne ku ich nedokončenému konceptu Zenozoik /2002-2003, mimochodom Lithtech's "Jupiter" engine použitý aj v fpske No One Lives Forever 2/. Čakajú nás teda výrazne väčšie, otvorené priestory, a košatejšia hra vôbec. RPG elementy a teda atribúty a leveling. Inventár a sidequesty. Viac postáv, viac kecania, vyladenie melee súbojového systému. Jednotku jasne odporúčam zakúpiť /toho času u nás za 6 euro, PC verzia/. V prípade konzol - teda PS3ky, kde bude séria debutovať, odporúčam počkať na kombo, kde na BD placke bude určite priložený aj prvý diel /ten už na DVD billšmejde dávno je/.