5. 10. 2009

Adios Amiga !!

Pokles cien kancelárského PC nám umožnil doniesť si nedokončenú prácu v tabuľkovom procesore aj domov. V tom okamihu bol osud platformy AMIGA spočítaný. Tam kde je práca, sa patrí vyvážiť to utrpenie aj nejakou hrou. A potom to už ide samo, lavína nezastaviteľných dejinných udalostí zmietla firmu Commodore z mapy sveta. To sa písal rok 1994, a dva roky predtým uviedli svoj posledný veľký model Amiga 4000. Samozrejme komunita prežila, a snaží sa okrem iného o splatenie starého restu. Podobne ako v článku Projekt Z80, ide pochopiteľne o výsnívanú amigu s super AGA čipsetom, podporou 3D akceleráciu, 16 bit zvukom pri zachovaní jej espritu a unikátnej architektúry. Tak a tu ju máte.

Projekt NATAMI. Native AMIGA. Nemecko. Cieľom bolo zbastliť na profesionálnej úrovni nie bastarda vyzbrojeného Power PC CPU s Voodoo3. Ale dať svetu skutočne precítenú, výkonnú 2D/3D amiga mašinu, tak ako pred cca 15 rokmi všetci čakali. Dnes sa im teda podarilo toto - bez emulácie, PC komponentov, abstraktných vrstiev, DX API, a BEZ hárdverových obmedzení minulosti. S dokonalou kompatibilitou.



Uhľadná MB NATAMI LX16 so všetkými SMD pekne prilepenými ku zelenému epoxidu, môžte hodiť okom aj na ručne drôtikované prototypy. Cieľové parametre:
  • CPU - Motorola 68060, kompatibilita s AmigaOS softwérom + expanzný slot pre upgrejd na iné 68xxx CPU /alebo ehm, PPC/.
  • Pamäť - 256 mega ChipRAM DDR2 SDRAM a 256 mega FastRAM DDR2 SDRAM s neporovnateľne menšou latenciou a vyššou rýchlosťou než za starých čias.
  • Grafika - TAMI /OpenGL ES .. natamiGL/, dedikovaný akcelerátor pre 3D grafiku a textúrovanie / mipmapping, subpixel 4 way interpolation, light sources, antialiasing, alpha blending/, Super AGA čipset, podporované rozlíšenia od 320x256 do 1280x1024, Cooper+ a SuperBlitter akcelerácia pre 2D s neporovnateľne vyššou rýchlosťou. Módy AGA-OCS-ECS sú stále pri sile a plne funkčné.
  • Graf. formáty: planar /1-8 bitplány/, HAM, 8 bit chunky, 16-24-32 bit Hicolor,
  • Audio: režim Paula /4ch/, 16-24 bit vzorkovanie, HW podpora pre mixovanie a zopár desiatok, stovák kanálov.
  • HDD a Floppy mechaniky /klasika HD 1.76 M/, kopa výstupov pre myši, klávesnicu, a ďalšia bižutéria, fungovať budú bez akéhokoľvek zásahu aj vaše staré amiga hardisky.
  • Hry a OS : AMIGA Kickstart 1.2, 1.3, 3.0, 3.1 alebo Workbench 3.0 - 3.9, bežia bez problémov, padne iba to čo potrebuje extra presné časovanie originálneho HW, alebo zopár výnimiek potvrdzujúcich pravidlo.
Určite už chcete aby som prestal kecať a niečo konečne ukázal. Tož tu máte stiahnuteľný PC simulátor TAMI procesora /pozrite si txt súbor čo máte postláčať/. Wireframe-Phong-gouraud shading, 1-2-4xAA, aj s prepočtom predpokladaného fps na finálnom stroji /27fps v gamecube grafike s AA, hehe./ Ukážky z ovládateľnej 3D hry máte nižšie, a je to prvá pracovná verzia ich 3D jadra.



Ak nemáte dosť, tu sú ďalšie pohľady tej istej scény. Čo sa týka budúcnosti celého projektu, je vcelku ružová a nabudúce tam môžte najsť lacný ASIC s 68060 na 700Mhz. Ale vážne - dev tím pripravuje ukážkový tutorial kód pre spracovanie a objasnenie funkcií nové audia, 2D a 3D jadra. Čo všetkým umožní produkciu metrákov nových grafických diem. Nové 2D-3D hry, na ktorých už pracuje aj NATAMI tím. Pri troche štastia dokončia svoj Arcade Construction Kit. Očakáva sa zkompilovanie starých aplikácii od web browsera po video-audio prehrávače. Porty OS4, MorphOS, AROSa. NATAMI obsahuje feature dobre známu z PS3 a PSP, upgrejdovateľný firmvér. A keď pôjde všetko dobre /prachy, prachy, prachy/, dočkáme sa aj NATAMI 2 a 3 s 68070.