30. 9. 2009

Projekt Z80

Gumák nebol po hárdvérovej stránke žiadnou výhrou, ani to mu však nezabránilo stať sa veľmi úspešným herným zariadením, hlavne v domovskej európe a obvlášť v celom komunistickom OST bloku. Aj mnoho rokov po oficiálnom ukončení výroby ide stále o veľmi obľúbenú kóderskú platformu a posledné dielka desať krát prekonávajú to, čo si Sir Sincliar myslel, že na nej bude možné zrealizovať. Rovnako mohutne sa pracovalo aj na nespočetným modifikáciach dvíhajúcich výkon a možnosti do závratných výšok. Nikdy sa však neprestávalo snívať o 8 bitovom super spektre s flexibilnou architektúrou, ktorá by mu robila česť aj v novom tisícročí. A tak ho tu teda máme.

V6Z80P. Autor Phil Ruston. Uhľadná matičná doska o veľkosti CD obalu /116×120 mm/ navrhnutá programátorom pre programátorov. Sledujte. Najväčší chip v strede je špílmacher FPGA Xilinx Spartan XC2S150, teda field-programmable gate array. Predchodca dnešných ASIC švábov s fixnou konfiguráciou. Toto FPGA je možné prispôsobiť pre potreby až štyroch rôznych stavov. Jedným z nich je primárne ZX mód. A preto tomu šéfuje v rohu ukrytý Zilog Z80 CPU. Obe bežia na výborných 16 Mhz. Pôvodné spectrum - 3.5Mhz, slovenské didaktik klony - 4Mhz, Sam Coupé - 6Mhz, ruské klony 7-10-12Mhz. Nie je to však hrubý výkon, čo z tohto stroja robí skutočné monštrum.



Najprv audio, to odbijeme dvoma vetami. Je vlastne vybudované podľa vzoru starej Amigy. Štyri 8-bitové kanály, rovnako ako predloha je časť systémovej RAM možné použiť, ako audio RAM. Celé to funguje autonómne, bez asistencie CPU. A dostaneme k tomu pribalený aj prehrávač amigáckych mod hudbičiek. Prehliadač obrázkov, kľudne aj dobre známe BMP. Existuje už aj natívný editor pre vytváranie vlastnej hudby.

Z pohľadu hráča ešte jeden nezáživny odsek. Systém obsahuje 512k video RAMky, 512kB systémovej RAMky a, 128 KB audio RAM, 128kB RAM pre sprajty !!. Svoje dáta ukladáte na bežnú SD kartu. Na výber je dvojica filesystémov, natívny PQFS alebo klasická FAT16. Boot OS je samozrejmosťou. Operačný system FLOS. Joysticky typu Atari/Amiga, dva diery. Klavesnica a myš -PS2 port. Stereo audio jack. Potrebná kabeláž pre sériový a video výstup su priložené /PAL, NTSC a VGA mód/. Tlačítko RESET.

Zlatý grál. Grafika. Tu sa urobili obrovské zmeny. Poučený Amigou grafický subsystém pracuje, ako v 2D tak aj v "3D režime". Dobre známy chunky a planar mód /až osem lineárnych bitplánov/. Palete 4096 farieb, z toho 256 naraz použiteľných. Hárdverové skrolovanie obrazu, blitter /extrémne rýchly/, čiarový interpolátor /zdvojené registre, wireframe grafika rýchla ako blesk/ , sprajty /vlastná RAM, 55 sprajtov per scanline/, DMA multicolor /aka copper unit, akcelerátor graf. operácii/ a flood/fill funkcia. Amiga 500 teraz v kŕčoch zaplakala. Akoby toho nebola málo je tu aj 16 bitový "FPU" koprocesor, ktorý príde pri transformáciach pohybu a vykreslenia 3D objektov iste vhod. Ukážkové demo videá, emulácia hier /aj starší model prototypová V5ka, cca dvakrát pomalšia, menej RAM/.

Potenciál tohto zariadenia je skutočne nekonečný. Za priaznivú cenu 85 libier + poštovné. Tie praktické ukážky vyššie sa iba zľahka dotýkajú jeho možností. Otázkou už teda ostáva iba to, kto strčí svoju ZX paprču prvý do tohto džbánu plného medu, a ako bude vyzerať jeho budúcnosť o také 2-3 roky. Reálne toto zariadenie zloží na lopatky aj Amigu 1200 s 030 turbokartou. Preháňam iba trochu.