18. 9. 2009

Playstation 3.5

Po dosiahnutí vrcholu popularity, ktorý podľa platformy, štastia, a počasia padne niekde do polovici, alebo prvej tretiny cyklu, už kusové predaja konzoly len padajú a padajú. Neraz som tvrdil, že celý biznis model predaja hier a pravidelná 4-5 ročná obmena vozového parku je v tejto generácii neudržateľná. Tie jednoduché, staré zlaté časy NES-SNES-N64, Psone-PS2 došli svojho konca pri zistení, že vojna v zbrojení si už teraz hľadá svoju obeť. Nintendo prezieravo tento rizikový segment opustilo už na začiatku, prehodením sa do katégórie "síce bez hier", ale s lacne "tajomným" efektom pohybového ovládača. Na TGS sa teda nechystajú a dedo mráz majiteľom Wii nedonesie ani tie drevené brikety s výhrevnosťou 18,9 MJ na jedno kilo . Upadajúci záujem rodinne a materinsky založených nehráčov pravidelne torpéduje novým a ďalším gimmickom /balance doska, motion plus, vitality senzor/. Vlastne prešli na super konzumný ROČNÝ cyklus. Pôvodna Wii totiž NIE JE možnosťami ani obsahovo-herne tou istou konzolou, ako Wii s wiimote+, zároveň stojac na tom zaťaženie merajúcom nezmysle.

SONY bola ešte prezieravejšia a od začiatku koncipovala PS3ku veľmi róbustne tak, aby každý stroj obsahoval evidentne dnes vitálne potrebný hardisk, vysokokapacitnú optickú mechaniku, bezdrôtové spojenie na sieť a s veľkou rezervou navrhnutý výpočetný výkon využiteľný kdekoľvek. Bill na to sral, ako cigán čo sa nažral hnilého psieho mäsa. Tam kde japonci uprednostili zdravý rozum, on útočí hrubou silou. Utopiac miliardy v uplácaní third-party vývojárov, alebo riešiac RROD reklámacie. Skočil na trh o rok skôr, ako mal s úmyselne odfláknute nadesignovanou konzolou. Aj to by ešte dokázel nejak vykecať. Prišla však všetko devastujúca ekonomická kríza a zabehané pravidla a postupy sa rozplynuli v londýskej hmle. Ako lakonicky poznamenal šéf Activision, dva roky pred nástupom novej generácie konzol, už sú o tom veľkí herní vývojári tajnými kanálmi upovedomení. Nič takého sa dnes nedeje. Pripomínam, že Xrap 1.5 oslávi o dva mesiace štvrtý roky svojej existencie /štart - 22.11.005/. Aby toho nebolo málo, trh je ďalej lámaný cez koleno rýchlo progredujúcou digitálnou distribúciou hier, tlakom na cenu hier /presnejšie na širšie cenové rozpätie/, čo znamená aj nutnosť vybudovania patričnej infraštruktúry /datacentrá, PSN, PSPgo, Minis/. Ďalšie náklady, keď je peňazí už aj tak pomenej.

V tejto neradostnej situácii by bola príprava na skorý štart novej konzoly rovná ruskej rulete, kde sú všetky komory zbrane nabité. Teraz poľutujme všetkych xbotov v puberte čo verili, že už o rok budú mať pod vianočným stromčekom RROD 720ku s výkonom desať krát vyšším ako PS3. Nič podobné sa nestane. Obe hlavné mainstreamové konzoly totiž podľa mňa chystajú nový marketingovo ostrý reštart cielene s použitím svojich novo vyvinutých motion ovládačov. Už predbežná analýza po uvedení slim verzie PS3 ukazal, že trh de fakto nereagoval na čachre machre s cenou ELITE verzie a trh a tvári sa, ako dostatočne saturovaný RROD šmejdom, ale je relatívne hladný po SONY značke. Čo stále nerieši problém, ako nabudúce predať aspoň 20 miliónov konzol ročne, jednej značky. Bill bude mať po štyroch rokoch von okolo 25M funkčných xšmejdov. Ja to hodnotím iba ako jeho ďalšie fiasko. Analytici neveria, že sa obe, alebo aspoň jedno z ich pohybových riešení presadí. Bude to vraj iba malé šlapnutie do vody. Ekonomika, boj o prežitie SONY/MS v tejto záujmovej sfére a neviditeľná ruku sofvérového trhu je však neuprosná. Ak teda už tie nami vysnívane kvantá konzol neviete rýchlo predať, spojíme dva malé svety do jednej veľke mláky.

A tak sa dostávam ku tej nepríčetnej radosti živoriacich Wii only japonských vývojarov vytešených z toho, že budú môcť preniesť svoje Wiimote hry na Ps3 so SONY wand vibrátormi. Chronicky známa MODIFIKOVANÁ veta, že hry predajú aj sebehorší hárdvér /ak sa nájde dostatočne veľká cieľová skupina/ sa overí na budúcu jar aj pri uvedení pohybového ovládača od SONY. Zámerne nespomínam technológiu NATAL, nekompatibilnú so SONY/BigN konkurenciu. Menejcenný kripel. Neponúka taktílnu stimuláciu, force feedback, priestorovú presnosť, rumble, žiadne dodatočné butónky, a preto je iba veľmi limitovane použiteľná. Posúďte sami. SONY Oblivion XX, kde vám jeden róbertko v ruke zavrčí, ak schytáte zásah do šítu, a v druhej ruke FYZICKY držíte "magický meč" rozžeravaný do biela /LED bambuľa na konci/, bude vždy vysoko nadradená NATAL idiotovi s prázdnymi rukami.