5. 10. 2008

Zuper Amiga

V roku 2008 si sadneš ku svojej amige, natiahneš OS /zaberá v pamäti smiešných 60 mega/, spustíš GL Qvejka a s božou pomocou svojej vernej Voodoo3 to škvaríš v 1024x768 na hrateľnej rýchlosti. Všetko toto uvedené nie je mokrým snom amigistu, ale skutočnou realitou, ktorá sa naozaj stala, alebo dokonca stále deje. Totiž v deň, keď bolo tým rozumnejším jasné, že Amiga ako symbol domáceho multimediálneho počítača neodolá tlaku kancelárskeho PC s jeho otvorenou architektúrou, si tí istí ľudia položili prostú otázku. Nie je možné získať ešte nejaký čas a konvertovať na "niečo" v štýle "intel outside" konkurencie ??

Začať treba dušou každej mašiny, teda operačným systém. Zabudnite na Kikstart, a grafickú nadstavbu Workbench. Potrebujeme masívne vylepšené, na zelenej lúke postavené prostredie, ktoré hravo zvládne všetky tieto moderné vymyšlenosti. Počnúc novým súborovým HDD systémom čo zvládne aj terabajtové disky /vrátane podpory pre Win FAT 16-32/, novým adresovaním pamäte, podporou pre kopu non Amiga hardvéru, 2D a 3D akceleráciu a končiac odpísaním 68K procáku.



vyzerám síce ako "Win okná", som však aspoň 10 krát menší a 10 rýchlejší


Áno, odrež ten suchý konár. Posledný mohykán tejto triedy, najvýkonnejšia 32 bitová legendárna 68060/75 Mhz je bezpochyby výkonnou beštiou /v celočíselnej aritmetike hravo položi na lopatky aj Pentium 60/. Motorola sa však rozhodla sústrediť sa na RISC PowerPC vetvu. S týmto faktom musí náš nový next gen amiga OS počítať. A už ho aj môžme pomenovať. Amiga OS 4.0 od fy Hyperion Entertainment. Mimochodom Amiga Inc. im neskôr odobrala licenciu a celé to teraz leží na stole nejakého advokáta. Opäť v prdeli. Každopádne posledná stabilná "open source 4.1" verzia je nejaký ten mesiac stará, takže tento OS prežíva ďalej. Podpora pre PPC procáky je teda v OS4ke samozrejmosťou. Hor sa na Motorola PowerPC 603e/604e na pracovných frekvenciach prekračujúcich stovky megahertzov. To "e" označuje švába s produkciou malého množstva odpadového tepla, beží na nízkom pracovnom napätí. Mimochodom posvätný SEGA model 3 Arcade board sa spolieha práve na PPC 603 CPU.

Najväčší oriešok na koniec. Grafický hárdver. Ako hráčov nás zaujíma ako v tejto novej amige rozbehať niečo výkonnejšia ako originálny AGA chipset, predsa len orientovaný viac na 2D bitplány a Turricana, ako high-end 3D svety. Na konci stránky si povšimnite obrovský rozdiel v rýchlosti operácii AGA vs GPU 3Dlabs Permedia 2 /pre amigu predávaný pod značkou - BVisionPPC, viem že ide o veľmi staré karty, a už vám to veľa nehovorí, ale vedzte, že permedia sa bez problémov vyrovná aj takej Matrox Millenium G200 .. ehm, iná slávne staré GPU/. Riešenie je teda šalamúnsky jednoduché. Ukradneme si PC grafické karty. Preskočím nudný mišmaš ohľadom konfigurácie Zorro II/III plug@pray slotov, RTG rozhrania, ovládačov a podobne. Nám ide len o to ako rozbehať ten fantastický produkt, napríklad takú Diamond Stealth3D 2000 s S3 VIRGE GPU /na PC scéne dobre známy ako "decelerátor" 3D grafiky/.



vľavo 68060, 640x480 a 2-10 fps .. vpravo akcelerovaný GL port v okne na 25+fps


Žarty bokom. Idú sa meniť dejiny. Ak ste doteraz pristupovali na amigácky HW priamo, po novom vás čaká novinka - "medzivrstva", API, DirectX. Proste WARP3D rozhranie pevne integrované do vášho OS, ktoré komunikuje so všetkými tými škaredými PC grafikami. Aj keď sa to zdá neuveriteľne, neskoršie verzie podporovali aj tú Voodoo 3 /W3D_CHIP_AVENGER_LE 5/, čím sa vraciame ku prvej vete článku. Quake, Descent, Wipeout si teda skutočne môžte v "PC" kvalite zahrať aj na tej svojej next gen amige. Len pre zaujímavosť Qvejk bez PPC a Warp3D podpory beží na 68040/25 MHz asi na 0-4 fps v 320x240 rozlíšení, a aj to si ešte musíte stiahnuť veľkosť okna. S PPC a Warpom /Voodoo 3/ fičíte na 25fps v 800x600 alebo 1024x768 rozlíšení, stúpa však veľkosť požadovanej pamäte až na cifru niekde okolo 96 mega. A ešte jeden príklad nárastu výkonu v hre Descent. S 68060 a AGA /256 farieb, 320x200/ste na 10 fps. S BVisionPPC vám to vypľuvne 25 snímkov a ostrý obraz v 800x600 pixloch.

Samozrejme aj tieto uprejdy vám neumožnia udržiavať Amigu pri živote večne. Bežné desktop PPC procáky sú už tiež na smetisku dejín, a dcérska doska s nejakým intelom, alebo Geforce 8800GT by bola asi nákladovo a logisticky neprekonateľným problémov /pracovné napätie, odber prúdu zo Zorro slotu, jeho rýchlosť, celková stabilita, ovládače atď. atď./ Je teda zjavne, že ak by aj Amiga okamžite zareagovala a niekedy v roku 1997 prešla na PPC CPU, na moderný OS, a štandardné GPU /OGL prostredie/- dnes by aj tak skončili ako Apple. Intel inside, vlastne komplet celé vnútornosti, a kto by vlastne stál o nejaký amigacký operačný systém, že. Duplom, keď konzoly plne pokryli celý jej herný potenciál. Ešte jeden click na záver. Amigácke PPC demátka.