28. 10. 2008

Poučenie z krízového vývoja

Najlepšia konzola všetkých čias na treťom mieste. Čerstvá prezývka PS3ky. Ešte nikdy sa nestalo aby niekto disponujúc najkvalitnejším hárdverom, hrami a službami skončil na chvoste. Dôvod je prozaický. Najhoršia ekonomická kríza od roku 1929. A vtedy to bolo naozaj zlé. Celý svet dnes škaredo doplatil na amerického žida, a jeho nenažranosť. Teraz si to prefinancujú na náš učet. Ale o ekonomike vám tu kázať nechcem, aj tak tomu rozumiete ako hus slovenskému pivu. Toto neštastie ma však na svedomí ochudobnenie stoviek miliónov ľudí po celom svete, pokles kúpnej sily, hypotekárny a úverový krach. Recesia, ktorá sa týka aj takých zdanlivých maličkostí, ako sú hry a herný hardvér. SONY na to doplatilo najviac. De fakto jediný dôvod, prečo sa PS3 nepredáva tak explozívne ako staršia PS2 je jej cena. Klamlivou reklamou propagovaný Arcade model Xcrapu predsa stojí polovicu ceny štandardnej PS3. A ľudia dnes nikde peniaze vidlami neprehadzajú. Zdalo by sa, že všetko hraje Billovi do karát. Osobne si myslím opak.



tento znak pre krízu je zložený z 2 časti : nebezpečenstvo a príležitosť


Ubisoft, Konami, Namco, EA a ďalší totiž prekvapujúco tvrdia, že PS3 platforma im ako 3rd party firmám zarába viac prachov ako Xcrap. Čudné, lebo Bill sa neustále chváli najlepším attach ratiom /AR/, počet predaných hier na jednu konzolu. V súčasnosti sa im to motá niekde okolo 8:1. Háčik ? Jeden by sa našiel. Múdre knihy hovoria - pretrvávajúce vysoké a rastúce AR je znakom stagnácie rastu hárdvéru. Polopatisticky. Ak si desať majiteľov kúpi 20 hier .. máte 2:1 AR skóre, pri 30 hrách .. 3:1, ak pribudne 20 nových majiteľov, ktorý zatiaľ NEMAJÚ toľko hier, tak sa vám "AR" rozriedi. Inými slovami povedané, pri veľmi rýchlo rastúcej základni vysoké AR nedostanete ani omylom. Pri Xcrape však neustále rastie a rastie. Kde je teda pes zakopaný, keď Bill tvrdí, že na trhu majú údajne už cca 22M predaných konzol a pekne im to pribúda /o dva týždne majú tretie výročie štartu/. Zjavne tu niekto zavádza o skutočnom počte Xšmejdov v amerických domácnostiach. Jedná diskrepancia je dosť evidentná. Registrované kontá v LIVE a PSN sieti. Takmer identické čislo, nejakých 15 miliónov uživateľov. Je smutné, že nejaký jeden milión PS3 uživateľov nemá pristup do PSN siete, teda internetové pripojenie. Ale pozor, sedem až osem melkáčov pri Xcrape ?? Skutočne tomu niekto verí ??

Je verejným tajomstvom, že vysokopravdepodobne už PS3 od Xcrapu delí iba príslovečný vlas. A niekto tu čachroval s vylepšovanám štatistík s použítim RRoD recyklovaných konzol. Third party kapitalisti však vidia, že im pod oknami rastie závratnou rýchlosťou jeden čierny monolit. Za 2 roky je SONY tam, kde Bill po troch, napriek jasne vyššej cene a úbohej ekonomickej situácii - všade. Určite ste tiež zachytili ich sťažnosť na nebývalé rozšírené warez podhubie na tejto neštastnej MS platforme. Detičky už Gears of War 2 pokútne hrajú, však. Extrémom je prehlásanie PC firiem o tom, že polovicu volaní na ich help linky majú na triku piráti. PS3 z tohto uhla pohľadu je krajinou zasľúbenou, jej ochranu sa nikdy nepodarí "použiteľne" prelomiť. Karta sa teda obracia. PS3 platforma napriek mimoriadne nepriaznivým okolnosťiam rastie najrýchlejšie, je nenaburateľná a jej PSN sieť je ďaleko progresívnejšia. Vďaka otvorenej filozofii, HOME priestoru a štandarnému HDD je ideálnej platformou pre herný biznis /Bill má po 3 rokoch problém vôbec rozbehať najnovší firmvér, známe NXE fiasko/.

Bill si nemôže kupiť všetko a každého, egoistické záujmy firiem ako EA tiež neprechčije. Množia sa preto správy o uprednosťovaní PS3 ako vedúcej platformy pri vývoji. DEAD SPACE je jednou takou hrou. Všetky tie merchandize sukuby sa tiež tešia, ako si otvoria 3D HOME krámky. Herné portólio SONY mašiny rastie ako šialené. Uvedomte si, že napríklad Insomniac, Naughty Dog a Guerrilla Games, Evolution Studios majú po 2-3 rokoch vývoja hotové svoje vlastné propriétne a kvalitné nástroje-engine, na ktorých budú priam chrliť hry. Insomniac to nielenže už robí, otvárajú dokonca druhé herné štúdium. NG údajne na začiatku roku 2009 ukáže druhý diel Uncharted, a vraj pracuje na pokračovaní Jak and Daxter platformera, aby nebolo konkurenčnému Ratchetovi smutno. Killzone 2 je iba spička toho, čo SONY s touto značkou zamýšľa. S novými IP, ako LBP a MAG má SONY priam gigantické plány. Nič z toho mimo PS3 platformu neuvidíte. O mojom type, že sa pokúsia aj o zaviazenie si Media Molecule /LBP /a LEVEL 5 /Square killer/ som už písal. Ak ohodnotím kvalitu-počet hier už dostupných na trhu, alebo s pol ročným výhľadom pre PS3 rovnou stovkou, Xcrap sa motá niekde okolo 60 /veľmi málo first party a exkluzívnych titulov/, PC pod 20 /zberač portov/, Wii s jeho štyroma datadiskami za dva roky /zelda, Mario, Kart, Metroid/ potrebuje extra malú kolónku. Nintendo retardi tiež ďalej ignorujú tvorbu hier, vyriešenie HDD úložiska, onlajn služby. A sú na ceste do neherného pekla, vedený šialeným Miyamotom.

Nepodliehajte preto panike, kto si ako /obzvlášť DNES/ ustelie, tak bude späť. Pred rokom každý jeden expert a analytik handheld PSP pochovával 6 stôp hlboko, v japonsku údajne nepredajný. Dnes tí istí mlčia, PSP je v predajoch za rok 2008 v japonsku s veľkým náskokom na čele a jeho globálnych 40M kusov je na prvý handheld čo dokázal prežiť pri "gameboyi" - v pohode. Bill sa kruto popálil na Viste, biznis s Xcrapom napriek kufríkom plných peňazí nešliape ako by mal. Nenechajte sa oklamať jeho teplým úsmevom. Je evidentné, že nedokázal využiť ročný náskok, súčasnú krízu, ani budovanie liahne vlastných vývojárskych talentov. Exkluzivity im utekajú, a ja si BEZ xcrapu nadávam na Gears of Joke v PC verzii. PS3 najbližšie otestuje japonsko dvoma hrami - LittleBigPlanet bundle packom a potom na vianoce prvou next gen JRPG - White Knight Chronicles. PS3 nasadzuje ku trháku, napriek mnohým krokom /rigidná japonská mentalita/, s ktorými stále nesúhlasím.