12. 10. 2008

Štyri kopytá a jeden kôň

Každý chvíľku ťahá pílku. Zemetrasenia se nedejú len v kapitálovom svete s následným krachom úverového a hypotekárneho trhu. Ukrutný pokles dolára a kúpa Shelby GT /nebojte sa dole pôjde výrazne aj elektronika a byty, tak neponikárte a berte to ako tip/. Otrasy iného typu vidieť aj v našom malom hernom a provinčnom kútiku. Nie nadarmo som tu napísal posledné dva články venované hrám LBP a White Knight Chronicles. Oba totiž považujem za hlavných adeptov na akvizíciu a prechod zo stajne third party vývojárov o stupienok vyššie. Tí čo v tom majú jasno, si môžu ísť sadnúť ku F1, ja pokračujem ďalej. Taktika minulých rokov, a to spoliehať sa na exkluzivity /FF, MGS, Tekken, DMC a kvantum ďalších/od third party sráčov je dávno v pekle, sú to radodajné kurvičky, ktoré idú za peniazmi. Je nevyhnutné si vývojárov pritiahnúť bližšie ku úrodnému lonu. Stratégia kupovania si hier, datadiskov a časových exkluzivít ala Mrdosoft je výhodná iba z krátkodobého hľadiska.



dobrý bača a jeho ovečky


Keď z Lionhead Studios /Fable 2/ odišli borci Alex Evans, Mark Healey, Dave Smith a Kareem Ettouney, okamžite riešili základnú dilemu /autenticky zachytené v tomto geniálnom videjku Billa "Monkey Island" Gilberta/, pod krídla akého mocného a prachatého mecenáša sa uchýliť. Založiť firmu /Media Molecule/, urobiť hru, zvládnúť mega kampaň a skončiť s kolosálnou AAA hrou hneď a na prvý výkop chce trúfalú odvahu a štastie. Okey, a veľa prachov - vybrali si teda po krátkom vyjednavaní SONY, ktoré im nič neodoprelo narozdiel od toho santu /video !!/. Inak na triku majú ešte svoje minidielke urobené v úplných začiatkoch v garáži s jeden a pol človekom - na pocikanie rozkošný Rag Doll Kung fu /majú tiež radi ICO, Shadow of the Colossus a LOCO ROCO, nejde teda o akčných vygumovancov triedy Gears of Joke a Biopšouk/. Už teraz vám ako guru hovorím, že skončia po predpokladanom úspechu ich hry LBP ako second party firma.

To isté sa obávam postihne Level 5 /White Knight Chronicles/. Narozdiel od Molekule Media, ide o skúsených veteránov, ktorým však chýba aura skutočne špičkovej firmy diktujúcej trendy. Je namieste sa domievať, že ich aktuálna hra vo vývoji je jasne /tieň SONY/ namierená proti monopolu Square Enixu. Vidím tu snahu o vybudovanie druhého JRPG piliera, ale s produktami určenými iba pre PS3 platformu. White Knight Chronicles javí nenápadne všetky známky chceného prielomu ako FF7 svojho času. Nezabudnite ťažkotonážna konkurencia v podobe lokalizovanej FF13 je stále za siedmymi horami a dolami.

Takže to sú moje nedeľné jalové úvahy. SONY však naozaj nespí a lanári: Zipper Interactive /MAG, SOCOM, Mechwarrior, Grimson Skies/, Guerrilla Games /Killzone/, Incognito Entertainment /Warhawk, Twisted Metal/, Naughty Dog /Uncharted/, na rane sú aj Sucker Punch /Infamous/ a nič iné ako Insomniac games .. kde čakám kruté boje, su nesmierne potentní a dokonca otvorili druhú štúdio. Ich šéf Ted Price sa však zatiaľ "prevzatiu" zo strany SONY .. "bráni". Slovník neznámych pojmov máte na konci, výcuc z wikipedia, poznám vás aký ste leniví. A och, ako mi chýba moja SB AWE 64 /počas písania článku mi to išlo stále dokola/.

-First-party vývojár : plne v područí výrobcu danej konzoly, takýto vývojári buď používajú jej meno /Nintendo/, alebo vlastnú "koncovku" /Polyphony Digital/. Nie sú samostatnou jednotkou, sú vlastnení, sú divíziou.

-Second-party vývojár : samostatná jednotka, zaviazaná kontraktom, produkuje hry iba pre jedného výrobcu. Didaktický príklad - Bungie a jeho HALO /značku však vlastní Bill/, ktoré sa po špinavých prekáračkách z pod jarma Mrdosoftu vykúpilo a dnes sú v pozícii nezávislého ..

-Third-party vývojára: šlapka, ktorá dá každému /Activision Blizzard, Atari, Capcom, Electronic Arts, Namco Bandai, Sega, Square Enix, Take-Two Interactive, Ubisoft/.