8. 10. 2008

LittleBigHorn

Prvá next gen hra tesne pred drvivým útokom na naše unavené mozgy. Nemožné možným opäť iba na PS3ke. Prežili sme hromadu rýchlokvasných splašiek : HALO 3 /banálny HALO2HD datadisk/, Bioshock /remake veľmi starej hry Requiem/, Gears of War /remake Killswitcha/, Mass Effect /3rd person HALO rubanica na 10fps/, GTA4 /gay ftip/, Mario Galaxy /datadisk ľubovoľného mária, ukradnutý koncept planét z Ratcheta/, Assassin /nepodarené tomb raider fiasko/, DMC4 /zožral by osraté WC prkno/ atď atď. Každú z týchto vymenovaných pseudo osviežujuco nových a nedopečených herných skúsenosti hravo zvládne aj 9 rokov stará PS2, veď s motorkou po strechách som skákal bežne už v GTA VC, a na Requiem /mi stačí Pentium a Voodoo 1/.



Tou našou vyvolenou hrou je LittleBigPlanet. Aj keď mi to ťažko lezie z huby. Trochu to rozpitvám. Už asi rok totiž počúvam opodstatnené pochybnosti, či táto hra naplní očakávania /alebo hype ak chcete/, a o čo tu vlastne ide. Prečo ten rozruch ? Prestaňte sa teraz na celú vec pozerať očami machra, pre ktorého bol Manic Miner asi 50 platformerom, a tykal si s Atari 2600 už v čase druhého dielu Hviezdnych vojen. Pristúpme k celému problému ako vojenský stratég. Chceme hru /zdôrazňujem pravý význam tohto slova, ignorujeme ščítavanie čisel a podobné nintendo prkotiny/, ktorú by bolo ochotné hrať čo najširšie spectrum existujúcich a potenciálnych hráčov. Ide hlavne o nábor nováčikov, ktorí sú totálne stratení v moderných a rýchlych harcore zmätkoch v prvej perspektíve. Zabudnite aj na roztomilé hračky ako Lemmings a Incredible Machines /presná a rýchla práca s myšou alebo zapeklité puzzle/ - nie sú silnou stránkou kazuálneho laika. Po dôkladnom zvážení padna voľba nepochybne na priam archetypálny žáner .. skákačka-behačka. Autíčka, akčné 3rd person pařby, stratégie a športy pustite z hlavy. Hľadáme Bugs Bunnyho, nie Terminátora.

Žáner
sme teda vybrali, čo ďalej ? Pustíme k vode pravú 3D perspektívu a s tým spojenú často nefunkčnú kameru a desorientáciu/kazuál by volal o pomoc/, uspokojíme sa s 2.5D režimom /limitovaný pohyb po Z osi/. Teraz potrebujeme nejaký diferenciátor, ktorý nás odlíši od konkurencie. Správne, bude to interakcia s prostredím, ktorej základ tvorí funkčný a róbustný fyzikálny engine. Samotná hrateľnosť teda nebude závislá iba od pochybného skillu /plus stupídne memorovanie, skoky viery, Xté prechádzanie toho istého úseku, vzhľadom na zvrhlé časovanie a patern pohybu enemákov/. Proste mario. Nie. Pôjde o intuitívny pohyb plne zničiteľným prostredím, láskovo a nenápadne podporený mechanikou, vztlakom, horením, trením, a inými chemickými a newtonovskými srandami /v ďalšom kole chcú pridať "korektnú" simuláciu vody, dopad na zábavnosť hry je každému jasný, však/. Pravý next gen a teda odskok od pohodlnej past gen minulosti vyžaduje kopu výkonu. O tom niet pochýb.

Editor. Tajná zbraň tohto projektu. Už vieme, že aj značne limitovaný editor demo verzie, a v ňom vytvorené amatérske levely sa svojou invenčnou funkcionalitou a zábavnosťou naznačujú ako sa vyrovnať čomukoľvek od nintenda. Mario-Wario-Luigi-Kirby. Otrepaná veta, že pri vytváraní herného sveta ste v tomto prípade obmedzený iba vlastnou fantáziou má však istý trpký podtón. Až na maličké výnimky sme totiž všetci neschopní kripli, čo sa zmôžu iba na niečo na úrovni Manic Minera, inak dielo 14r. decko. Na strane druhej, práve tá väčšina ľudí a kazuálov bude úplne spokojná so svojim prvým chodiacim robotom, pružinami, trampolínami, vznášajúcim sa balónom, alebo kanónom čo bude strieľať po fotkách fotra na stene /v hre/. Aký obrovský rozdiel oproti herne statickým, tupým, neohrabaným, neinvenčným nintendo sračkám. Keď vidím Wii music /toto inšpiratívne video mi dohodil - Verdel/, rozmýšlam, či Myiamoto niekedy vôbec vlastnil Lego, Merkura, alebo aspoň .. lopatku a pieskovisko za panelákom. Barbie s domčekom, by tiež poslúžilo.



pôvodne tu mal byť Obi Van Kenobi, Luke a Han Solo

Pre nás v lepšej psychickej kondícií platí, nepodceňujme možnosti toho čo sa dá v LBP vytvoriť. Funkčná mechanická kalkulačka zložená so stoviek magnetov, laniek, válcov a koliesok by ma nenapadla ani vo LSD sne, plus ani nemám patričné technické vzdelanie, a určite by som tu šialenosť neposkladal ani s návodom. Čo však potom čakať od ďalších skutočne nadaných ľudí. Impozantné diela rehotajúce sa z maria a nekonečnú životnosť vašej investície do hry !! Výpravné prepracované tématické svety na ľubovoľnú tému. Putovanie Bilba, alebo ukrižovanie Krista na Golgothe.

Komunita. Kustomizácie. Kooperácia. Personalizácia. Oblečky, ksichtíky, vychytaná gestikulácie. Dajte virtuálnu facku príšelcovi z brazílie, alebo skúste umiestniť svoj level do Top 10, a máte tam hodnotenie kvality hviedičkami rovnako ako na tomto bloku. Youtube podpora. Prepojenie s PSP. Hra je tak odolná času, ako zdravé je jej podhubie, ktorá sa vytvorí. Forma, štýl, obsah, hĺbka, znovupoužiteľnosť, prístupnosť, dostupnosť, kreatívnosť, sociálnosť, ideálne merchandize, dokonalé miesto pre vašu reklamu .. nájdite druhú takú hru, čo splní toto more kritérií. Úspech sa naozaj očakáva. Ide však o nové a teda neznáme IP - bude treba zabojovať, veštím mu však smerom do budúcnosti osud snehovej guľe. Na zjazdovke a uprostred zimy /druhá strana môže tipovať horúci asfalt v LA a mláčku teplej vody/.

A čo sa týka mojej osoby hardcore hráča. Nie, ani LBP ma neprinúti bežať do obchodu po PS3. Som verný geniálnym Psychonautom a vyhovuje mi akcia a spád Ratcheta 2. Možno ak niekto vypiple ich premakanú LBP verziu. Som navyše stará leniva pasta, v LPB editore by som akurát tak hádzal kamene do vody a zhadzoval žaby z lekna. Dufám však v jedno, že SONY konečne získa v sackboy postavičke oficiálneho maskota /má aj svoj ženský variant, malé bezvýznamné plus/. Snaží sa o to už pomaly 15 rokov.



obľúbení záporáci a TGS 2008 videá