22. 9. 2008

Tu nekopať

Novátorské, strhujúce, brutálne, autentické, bez náznaku hluchého miesta, stupňujúce sa tempo až do poslednej vety, dobre vykreslené postavičky, ktoré dokonca stihnú prejsť istým vývojom aj počas tak krátkeho časového úseku. Kontrapuktová katarzia na záver, a ďalšie telo na spálenie. Nič z toho pochopiteľne neplatí pre hru THE DIG, napriek tomu, že sa tu na jednej hromade zišiel skúsený Lucas Arts, nápad Steven Spielberga a scripty od slávneho spisovateľa scifi. Orson Scott Card. Táto adventúrka je hnusný maglajz. Má mnoho spoločného s Full Throttle, rovnaká "kvalita", len je to o niečo dlhšie, v tomto prípade, bolestne dlhšie naťahovaná.



hm, v hre túto scénu nenájdete

Hra je opäť na jednom CD, z čoho profituje hlavne pekný ambientný podmaz, ktorý musím pochváliť. Vskutku filmová atmosféra. Grafiku aj keď ju nerád posielam do pekla, ale z tých sýtych pastelkových gýč-grc farieb a kombinácii vás tutovo po hodine rozbolí hlava, more rozpustených marshmalov bonbónov a inej zmrzliny. K hraniu som zberal odvahu dlhé roky, neb sračka z toho smrdela na kilometer. Vraj seriózny tón, minimum pre Lucas Arts typických ftípkov. Scifi dráma. Spielberg. Hviezdnu odyseju som s triezvou hlavou nečakal, postačil by aspoň nejaký lepší odvar z ET.

Už začiatok hry však so zápalom cmúľa malé hnedé zajačie bobky. K zemi sa v kolíznom kurze blíži zlý šuter , hore teda pošleme novinárku, vojaka a geológa s führer prízvukom. Dialógy sú zatiaľ v pohode, takéto to dospelácke sa doberanie a flirtovanie, chi chi. Zem je tak guľatá a modrá. Heroické kecy. Zároveň sa zoznamujete s interfejsom hry, trochu neohrabaný, ale bude horšie. Inak sa vám bude určite páčiť správne zašumený komunikačný kanál. Takže tu atomovku konečne odpálite. Nájdete stopy po emzákoch, po menšej hádke sa rozhodnete Hjuston okakať, a na vlastné triko vstupujute do puklého asteroidu, ktorý už na konci tejto vete budeme volať - kozmická loď. Pasca zaklapla, a behom jednej CG animačky ste hadrilión svetelných kilákov ďaleko. To čo vás čaká je leklá opica po zfetovanej noci. Veľka kopa mimozemských dverí, zatvorených debilnými mimozemskými kľučami. Žiaden zlatá kľúč ku zlatým dvere. Kdeže, po tejto hre budete aspoň týžden snívať v RGB geometrických vzoroch. Kľúč je totiž kus ET tyčky so štyromi red-green-blue objektami. Ovládací interfejs tejto adventúry je tak prešíbaný, že ak je správna kombinácia na otvorenie nejakého bazmeka červený štvorec, zelená pyramída, modrý nepravidelnouholník, kurva zelený bazmek - naraz sa môžte pozerať iba na predmet /kód/ v inventári, alebo na zámku pri jeho zadávaní /z hlavy/. Ako som povedal, ET je sviňa. A mňa by tiež vážne nenapadlo, mať v jednej časti miestnosti telefón, v druhej tlačídla a v tretej slúchadlo. Pozor, to nie je puzle, ten stroj NIE JE rozložený. Mimozemská logika. A vy budete behať medzi tými vecami ako strelený zajac do ľavého ucha. Ad puzlátka, cho cho cho. Ešte pred začiatkom hrania som počul nejaké kecy o zákyse pri skladaní nejakej kostry. Môj samoľúby ksicht vtedy povedal: ja lekár s tým nebudem mať žiaden problém !!



ani skúška z anatómie a šesť rokov medicíny vám tu nepomôže

Na skúške /v hre/ ma však vyrazili, DIG váš úhlavný nepriateľ. Veru, nečudujem sa, že veľmi veľa ľudí skončilo s hrou práve na tomto mieste. Vlastne takmer na začiatku, tú hádanku totiž niekto zabudol dokončiť, naprogramovať, dať je vyriešiteľný tvar, zábavnosť. Celá situácia je TAK retardovaná, že ak "niečo" poskladáte - MUSÍTE vyskočiť z pracovného okna a položiť kurzor na tú mrcinu. A že to urobíte nespočítane veľakrát, vám prisahám. Ak popis hovorí - some bones ste v prdeli, aj ak je to dead creature môžte oslavovať Proces skladania je totiž designovo mimo mísu, zapíchli to v polovici. Rozkoše iného puzzle skladania - "pasce na myši" vás rád ušetrím. Tiež uspávajúcej lineárnej skladby herného svete, je to proste hviezda a stereotypne - dvere, chodba, mechanizmus, svetelný most, ďalšia dvere, chodba, mechanizmus, svetelný most. Asi 5 či 6 krát za sebou. Celé je to oživené vzburou celej posádky, všetci sa začnú správať ako deti na výlete, osierajú veliteľa, ktorý sa nechá dvakrát zmlátiť, aj keď by premohol aj divú matku grizlu. Má predsa vojenský výcvik /jeho slová/. Navyše neustále pubertálne ftipkuje, čo pri sľubovanom serióznom tóne vážne bije do oči /stlačte ctrl+B počas hry, ehh/.



herr ubersturmkomander, das ist ein guud zeichen

Celá logika vášho výletu je navyše úchylná, lebo jej pointa, teda absolútna neriešiteľnosť a beznádejná situácia ICH civilizácie trvajúca tisíce rokov je bleskovo vyriešená hádajte kým .. behom troch sekúnd. Hneď v ďalšom strihu nastupujeme do rakety a happy end. Dokonca z hrobov vyskočí aj zopár mrtvých, aby vám na ceste domov nebolo smutno. Opäť môžte hádať, kto počas hry zaprdí do hliny. Hra je teda nudná, zbrklá, zákysová /čo puzle, to otrava/, objektívne s návodom veľmi krátka, zle nadizajnovaná /cez tie isté cimry určite prejdete aspoň miliónkrát/, programátorsky odfláknutá a s americkým koncom. Tie úvodné vety článku v skutočnosti patrili filmu Noci živých mŕtvých /1968/, konkrétne rimejku z 1990 roku. Odporúčam. THE DIG nechajte zakopaný pekne hlboko. Múdry internet vám navyše napovie, že vývoj tejto hry bol veľmi zdĺhavý, bolestivý, roztrieštený, všetko aspoň trikrát prepracované. Stále však smerom ku horšiemu. Hrajte iba, keď ste skalný priaznivec značky Lucas Arts.