12. 9. 2008

Ohmov zákon

Kľudne môžte nesúhlasiť, zlostne dupkať nôžkami, alebo bezmocne prehltať soplíky. Resistance 2 sa už o 7 týždňov stane nekorunovaným kráľom fps žánru. Je srdečne jedno, či mu postavíte do cesty zúrivo bezzubé Crysis, jeho tuberkulózny datadisk alebo celú HALO sériu. Posledná hra od Insomniacu bude vyzrelým príkladom maximálnej "horizontalizovanej" strielačky z pohľadu prvej osoby. Teda nie revolúcia, ale maximálne nafúknutá evolúcia. Do šírky. Zdá sa to málo, ale dnes vám nejaký turecký nemec z Cryteku bude drzo tvrdiť, že super krátka nezáživná a lineárne koridorová kampaň s mnohými hluchými miestami bez multiplayeru na intel šmejde za 60 000 je vrchol toho čo vám herné PC môže ponúknuť. A celé to zaklincujú prehlásením o prilepení NANO obleku /herný design !!/ v úplne poslednej chvíli, neb až vtedy zistili, že hra vlastne nefunguje. Hrozila im hlucho-tupo-nudná mrcina, alias Far Cry v 1.1. Mali málo čas, však.



So samotnou technológiou sa však hrali ROKY. Toť dnešné štandardné a tolerované uprednostňovanie programátorov pred designérmi. Myslíte si, že ferrari posadí do kokpitu za volant "technika od kolies"? To sa totiž deje v hrách dnes. Príšerné diletatanstvo. Preto teraz ukazujem prstom na Resistance 2, ktorý ponúkne najviac herného obsahu v tejto všeobecnej mizérii. Z pohľadu CoD4 a HALO 3 - dlhokánska chimerózna singel kampaň, rovnako dlhá tá kooperatívna, a kompetívny mulťák. Mimochodom pracujú na nich tri rozličné skupinky ľudí, ktorí sa "musia" navzájom strážiť, aby sa im herné reálie a drobné detaily nerozutekali.

Nad neschopnosťou fps hier "živo" zachytiť akciu strelnej zbrane som tu už lamentoval. Z tých posledných fps hier to má na akceptovateľnej úrovni iba BLACK. Zvyšok na to rezignoval /ľudovo - vysral/, je to už len o tom, koľko striel NPC a bossák znesie. Všetci vieme, alebo tušíme, že bordel /zvuk, hluk, svetlo, dopad na prostredie, spätný raz, dopad na otrasenú CNS/, ktorý dokáže rozpútať reálna zbraň sa ani omylom nikto nepokúša zachytiť aj v hre. Proste sú nám opakovane ponúkané neškodné simulácie na úrovni plastovej vodnej pištoľky. Takže sa utiekame ku náhradným efektným hračkám ako motorová píla, motorová puška, gravitačná zbraň a vrhané listy motorovej píly. Mimochodom, feeling zo streľby je v takej HL2 tak úbohý ako lízanie "p**e" cez sklo. Insomniac sa teda tiež pridal do tohto klubu so svojím rezačom kostí - Splicerom. S obľubom vo svojich hrách používajú desiatky fantasktných zbrani. Menej je však niekedy viac a určite im už lezie na nervy to decko CliffyB s jeho motorovkou a litrami preliatej krv. Takže dostaneme nereálny Splicer od fiktívnej hi-tech spoločnosti SPRA /Special Projects Research Administration/. Kombinuje to najlepšie zo všetkých svetov, hehe. Elektromagnetické delo strieľajúce ozubené oceľové kotúčiky. A pretože ide o scifi, zbraň funguje v dvoch nepravdepodobných módoch. V rýchlom a pomalom. Obidva sú však pre chiméry bolestivé. V prvom sa kotúče po dopade na cieľ odrazia a opäť sa ku nemu vracajú ako bumerang. Teda niekoľkonásobné poškodenie cieľa. V druhom, pomalšom, trvá istú chvílu kým sa kotúč roztočí na maximalnú rychlosť /až do rozžeravania/ - dopade sa však neodráža, ale hľadá si cestu ku teplým vnútornostiam. Ak sa pýtate prečo sa vlastne venujem takejto zdanlivej banalite, odpoveď nájdete v dalšom odseku.

Kooperatívna príbehová kampaň pre 8 hráčov je rozhodne žolíkom tejto hry. Nikdy inde to v tomto rozsahu nenájdete. Dev tím si tiež uvedomuje, že tak veľké množštvo hráčov potrebuje aj adekvátny počet AI protihráčov v poli, terče. Engine a design herných máp je teda prispôsobený priateľským stretnutiam medzi vašimi ôsmimi mužmi a záplavou nepriateľov. Zdôrazňujem tu záplavu. Viete, keď chudák Cliffy ukázal prvú hernú ukážku Gears of Joke 2, každý si všimol tú detinskú akciu. Jeden mariňák na dvoch metroch štvorcových a na scénu po JEDNOM prichádzajúci gay Locusti. Ako ovce na porážku. V Resistance 2 si teraz vo žiarivých farbách predstavte osem borcov so splicermi a desiatky, stovky chimér valiacich sa vašim smerom. Ešte jedna maličkosť, splicer dokáže obeť aj rozrezať. Takže napríklad zo 60 nemŕtvých zombíkov dostanete pár elektromagnetickýmí vrzmi stovky naporcovaných tutovo mŕtvých kusov tiel a kotúľajúcich sa hláv. Túto malú demo ukážku ste predsa určite videli.

Bude tiež obzvlášť zaujímavé sledovať ako bude v kooperatívnej kampani fungovať tá proklamovaná super AI. Predsa len sa CPU - utočníci budú musieť vedieť prispôsobiť situácii meniacej sa dynamicky činnosťou nie jedného, ale 8 hráčov, a až sa stovka chimér bude rýchlo presúvať inde /ku vám/, nesmú sa zašprajcovať na nejakom úzkom mieste alebo behať od jedného balíka sena ku druhému /opäť ku vám/. To isté platí pre veľké bojové polia s mnohými druhmi jednotiek na jednej aj druhej strane v singel kampani. Hovoríme vlastne o RTS rozmere. Mimochodom v kooperatívnej kampani vás čaká aj nelineárne vetvenie ďalšieho postupu, vraj nočná mora pre pisálkov story scriptov, ale donekonečna a ďalej predĺžená znovuhrateľnosť. Ďalej umocnená prítomnosťou troch rôznych povolaní, levelingu a postupne odomykateľných špeci somariniek alterujúcich hrateĺnosť. Inými slovami, ak ste sebavedomí frajeri prejdite si celú kooperatívnu kampaň ako bieli mágovia, teda medici.

Pár technologických šplechov. Je to ich štvrtá hra a sú už na PS3ke ako doma. Súčasná grafická forma viditeľná v beta teste mulťáku vychádza z veľmi ranného a vizuálne nevyladeného buildu. Oproti prvému dielu pôjde o razantné zlepšenie v každom smere. Nový streaming engine, niekoľkonásobné zlepšená komplexnosť scén a počet objektov, lepšia AI, kompletne prepracovaný systém nasvietenia a tieňov, kvalita povrchov a textúr. Sú celkom pyšní na svoju "vodu". Hravo zvládne úlohu bahenného močálu alebo priezračného príboja v karibiku. Odrazy a lom je na špičkovej úrovni. Samozrejme reaguje na predmety do nej hodené. Jasné, že to má každá druhá hra, ale vraj máme počkať až uvidíme 20 vodných Leaperov robiť VLNY všade okolo vás, pričom tie interagujú ešte aj medzi sebou. Vraj nám sánka ovisne, a zobudíme sa až nám príšerka začne žuvať nohu.

Za seba by som bol rád, ak by už TÁTO generácia konzol ukončila tu grc krízu nudných fps s nekonečnými scriptami, tunelíkmi, neviditeľnými bariérami, barákmi čo nespadnú, bombami čo neurobia dieru do zeme, smiešnymi epickými bojmi Ja versus šesť blbcov bez mozgu, hlúpymi alebo žiadnymi príbehmi s trapnou pointou a bossákmi do počtu. Platí to bez výnimky na celé spektrum od Biopšouka, cez CoD4, Crysis, po pubertálne HALO. Resistance 2 by mohol dôstojne pochovať tie staré časy.