7. 2. 2012

Mŕtvolný puch

Po hrách Xenon /1988/, Speedball /1988/, Xenon II: Megablast /1989/, nasledoval Cadaver /1990/, neskôr Speedball 2: Brutal Deluxe /1990/, Gods /1991/, The Chaos Engine /1993/, The Chaos Engine 2 /1996/, Z /1996/ atď. Bitmap Brothers boli nedoknuteľné hviezdy 16 bitového neba /amiga, atari ST/. Bohovia. Pre nich typická, mňamózna grafika, špičkové audio, dokonca licencovaná music. Paradoxne ich hry na PC málokedy prerazili. Dôvodom však bolo bohužiaľ časté nadradenie štýlu /grafika, hudba/ nad obsahom a herným komfortom /kvalita ovládania, kolízna mechanika, často príšerne prestrelená obtiažnosť/. Xenon 2 sa aj dnes považuje za nehorázne preceňovanú hru. Cadaver zas za kontrapoduktívne, priam chorobne obtiažnu.

"Graficky snad jedna z nejhezcich her vsech dob. Detaily na zdech, podlaze, proste vsude jsou az neuveritelne. Mozna to ma i dobry pribeh, pekne logicke ukoly, ale po strance ovladani jeto takova katastrofa, ze to az hranici z meho pohledu s propadakem. Tuhle hru jsem chtel strasne moc hrat. Ale sorry, zjistovat, jakou vzdalenost a jaky uhel zvolit, abych kamenem trefil potvoru, na to jsem vzdycky vyplytval cely bagl kameni a pak jsem uz nemel cim utocit. Sem takm jsem sice trefil, ale je to tak nesmyslne udelano, ze to nejde prakticky hrat. Spousta hracu to samozrejme hralo, dohralo a me by zajimalo, jak prosli temi souboji. Dalsi kamen urazu je prace s predmety a inventarem. Neskutecny opruz. Proste pekne pokoukani, ale herne priserne." - komentár na oldgames.sk

V hre ovládate malého nasratého trpajzlíka Karadoca na misii s jasným cieľom. Zabiť nekromancera Dianosa pevne usadeného v hrade Wulf uprostred smrdutých bažín a odniesť si všetko zlato. Vylodíte sa zo svojej potápajúceho sa člna v rovnakom štýle ako Jack Sparrow a mašírujete do akcie. Bitmaps vám pripravili izometrickú akčnú puzzle adventúru. Puzzle je písané hrubým fontom. Prvý level /poschodie/, vlhké kobky, jaskyne sa vám snáď ešte nejak podarí prejsť. Budete bojovať s ovládaním, nešikovným inventárom, neschopnosťou trafiť šutrom pavúka /žiadna bojová sekera, alebo meč !!/, na druhom poschodí však vykypí hrniec a rozprávke je koniec. Hra je príšerne tažká, a zavalí vás desiatkami nelineárnych miestností iba s malými náznakmi toho čo vlastne máte robiť. Frustrujúce peklo v atmosferickej grafike, bez ambientnej hudby /DOS a amiga verzia ani len nepípne, iba ruchy, veľké škoda/. Video návod hry má mimochodom dĺžku cca 4 hodiny.

Cadever je presne ten typ hry, kde sa stačí pozrieť na pekný cover obrázok, ktorý vás skvele naladí /dva metre vysoký rytier s mečom, ehm/, prečítať si úplne od reality odtrhnutú "recenziu" a snívať. Ani len nepomyslieť na jej hranie, krásna ilúzia sa inak hneď rozbije na tisíce črepín. V hre sa za slabošský save /kdekoľvek, kedykoľvek/ platí, originálne, ale každé ďalšie uloženie je drahšie a drahšie. Až na treťom poschodí, kde to budete potrebovať na každom kroku, si to už nebudete môcť dovoliť. Hra pracuje so "zdravím" a doplňaním energie /žeriete čo nájdete/ a zdechnete presne o 1148 krát viac než v démonicky ťažkom Dark Souls.


Cadaver - amiga 1991

Bitmaps
s dobrým úmyslom a novým enginom ACL /kontextové ovládanie interaktivných predmetov, vrátane presúvania/ - páčky, truhlice, myši, mince, kúzla, laná, mrtvolky, pentagramy, pasce, ohňomety a draci. Stlačíte F1 a vyskočí automapička. Kopa pavaľujúcich sa listín pisaných panenskou krvou, zviazaných v ľudskej koži, však. Kde - kto - čo ukryl, stručná história tohto zaslzeného údolia, občas nápoveda ako ďalej s prípravou lektváru pre zlomenie kliatby vo vedľajšej cimre. Maličký RPG vývoj, kde po prechode na nové poschodie stúpne počet hit points. Málokto prešiel Cadavera /ja nie/ a ako odmena pre tých, čo to prešli bez návodu /iste pocit lepší ako tri 16 ročné kurvy s pevnými štvorkami naraz v posteli/ je určený datadisk Cadaver: The Payoff so zámerne šokujúco vysokou obtiažnosťou iba pre najlepších.



Fairlight - speccy 1985

Článok hardcore som vlastne písal práve o takýchto hrách. Je to nezmyselné plýtvanie talentom, zabíjanie dobrej hry, ktorú by si inak vychutnali tisíce. Takto sa o nej hovorí s falošnou úctou v hlase, jej design je však zlý, a zákerný. Na spektre sme sa pritom dopracovali ku lepšiemu výsledku oveľa skôr /ostaneme v podobnom grafickom štýle a stredoveku/. Atic Atac /1983/ - kvázi 3D izo grafika, akčná sranda, zbieranie predmetov, a kľúčov, vrhací nôž alebo bojová sekera. Knight Lore /1984/ - založila žáner izometrických hier /!!/, akčná adventúra, technicky nesmierne vyspelá, deň/noc cyklus. A následovať bude pravá konkurencia pre Cadavera - Fairlight /1985/ 1 a 2. Hudba hraje aj počas hry. Herná náplň identická s cadaverom, len nie tak drakonicky nezmyselná. Špeciálny GRAX engine umožňoval posúvať objekty, skladať ich na seba, pričom sa rátalo s ich hmotnosť a teda bolo občas nutné vypiť nejaký energy drink. Rovnako fyzikálne korektne fungoval aj inventár. Autor hry švéd Bo Jangeborg je inak známa firma, stojí aj za výbornými grafickými editormi pre Speccy a Sam coupe, robil som s nimi tu aj tam. Dobré časy.