22/02/12

FM Towns

Píše sa rok 1989 a dávno pred 32 bitovými CD konzolami ako 3Do /1991/, AmigaCD32 /1993/ alebo PSone a Sega Saturn /obe v 1994/ dá na japonský trh zatiaľ jedna nemenovaná firma vlhký sen každého PC hráča. Sledujte. Herné a multimediálne zariadenie. Je to v podstate motherboard s CPU AMD i386SX/DX procesorom na 16Mhz /a viac/ - Amiga 1200 mala MC68EC020 @ 14 MHz až o tri roky neskôr. Ďalej custom grafiku od Motoroly a zvuk od Ricoh a Yamahy. Zabudovanú CD ROM mechanika, ktorá má u riti, či do nej pcháte CDR alebo originálku. O flash kartách sme vtedy ešte neslýchali, takže tam máte zabudovanú klasickú 3.5 palcovú floppy mechaniku. PCMCIA slot, ak dostanete chuť to o niečo rozšíriť /neskôr aj o save flash kartu/. Prichádza skutočná bomba - custom verzia WinOS 3.x, MSDoS a vlastný GameOS. Boot z CD presne 7 rokov skôr, než to dokázal bill s Win95 SR2. Ešte vám pridám - ramka sa dala rozširovať pomocou štandardných 72 pinových PC modulov až do veľkosti 64 mega. Samozrejme stále si zachovávame schopnosť programovať hárdvér na low level úrovni. Chcete ešte viac. Dobre. Celé to zabijem LINUXom a PC krabicou.

Podobnému stroju sa v japonsku nadávalo FM Towns. Divoké meno. Obratom vám to vysvetlím. FM - fujitsu microcomputer. Fujitsu svojim strojom dávalo mená po fyzikoch s nobelovkou. Charles Hard Townes. Townes v jeho mene sa nečíta - tauníz, ale krátko - taunz, aby to dosiahli zámerne si zvolili názov Towns. Jednoduché. FM Towns Marty bola teda vzorom otvoreného a na všetko pripraveného systému. Zadržte, nechajte tie kamene na zemi - to Marty vlastne označuje design krabice v podobe klasickej konzoly /vhľadovo veľmi podobná PS2 slim, alebo Amiga CD32/. Fujitsu si proste vyskúšalo rebranding. Towns nešiel na odbyt podľa ich predstáv. A s názvami a "farbami" /Marty II/ šachovali až do príchodu PSone a spol. Problémom bola hlavne cena, pri cirka 600-700 USD, boli vysoko aj na budúcimi 3D konzolami ako PSone /299 USD/ a Sega Saturn /399 USD/. FM mašiny sa nikdy mimo japonska nedostali. Marty si inak aj v konzoláckom balení zachoval floppy mechaniku a PCMCIA slot, prišiel o možnosť rozširovať ramku.



FM Towns Marty

Marty by bol inak ideálnou 2D/3D konzolou, 3D na úrovni Wolfenstein enginu a nejaké vektory. Všetky obrovské výhody máte vymenované už vyššie /aj podporu pre klávesnicu alebo myš, alebo špeci stick-pady pre Street Fightera 2/. Rozlíšenie obrazu až do 640x480 pri 256 farbách z 32K palety. Mixovanie lowres a hires grafického režimu na jednej obrazovke. Double buffering /15-31Khz Hsync/. Stovky sprajtov /udáva sa až 1024 sprajtov naraz, 16x16 pixelov veľkosť/, HW podpora pre skroling, rotácie, zoom. Audio systém im pomohla naladiť SEGA. Už spomínané kombo Yamaha YM-2612 /6 hlasov FM syntéza, použitý aj v SEGA Megadrive/ a Ricoh RF5C68 - 8 hlasový a 8 bitový stereo PCM zvukový čip. CD soundtrack pri niektorých hrách - FM Shadow of the Beast 2, mix FM+PCM v hre Flashback. Amigácka Paula má konfiguráciu 4x8 bit PCM. Prítomnosť billových OS a i386 nás láka naportovať tam všetky známe 286/386 hry - čo sa vlastne aj obmedzene a v medziach zákona stalo. Na viac už proste konzola nedostala priestor a dosť času. Podpora pre myš sa rovná more PC adventúr - Monkey séria, Indiana séria, Loom, KQ5, Kyrandia dokonca aj Ultima VI, Dungeon Master 1, Dungeon Master II Skullkeep !! Kompletný zoznam. Perlička - síce konzola zožrala CDR, stále však často potrebovala patrične naformátovanú disketu ku danej hre.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****