16. 2. 2012

Peniaze, peníze, peňeži

Double Fine sa úspešne blíži ku vyžobraniu 2 miliónov USD. Odhadol som, že na to bude stačiť zhruba 57-58 tisíc príspevkov, v nedeľu to budú môcť osláviť. Tato sumička určite postačuje na malú hru indie kategórie. Monkey Island 1 urobili svojho času za cca 140K USD, dnes by to bolo po zarátaní inflácie - za štvrťmilión. Najlepší akčný semi-sandbox a adventúrny platformer Psychonauts stál 13 melónov - tam si už bude musieť Double Fine pre jej druhý diel niečo požičať od Notcha /Minecraft/. Následne spolu s Ronom Gilbertom môžu založiť holding pre vývoj hier, ktoré veľkí hráči robiť nechcú. Giganti do tých svojich generických FPS/TPS sračiek investujú aj o jeden rád viac peňazí a to riziko proste nepodstúpia.

Nastal teda čas začať hovoriť o sponzorovaní hier a to vo veľkom pomocou metódy - product placement. Určite vám nie je neznáma. Super klasický príklad z minulosti je film E.T., kde náš krpatý mimozemšťan bol doslova posadnutý žraním lentiliek /v tomto prípade a priamo aj vo filme pod značkou Reese’s Pieces/. Ich predaj okamžite stúpol o 65%. PQ media uvádza zisk v prospech filmov z takto prezentovaných reklám na úrovni 7 miliárd dolárov a to prosím v roku 2006. Asi je všetkým jasné, čo by sme si mohli v hrách dovoliť pri rovnakých peniazoch - obrovský nárast "zamestnanosti" a šialené zlepšenie minimálne kvality herných asetov /od grafiky, cez audio, dabing, scenáre/.

Okuliare Ray-Ban vo filme Muži v čiernom /+55% nárast predaja/. Každé auto, ktoré osedlal James Bond ide na dračku /plus hodinky Omega a oblek od Versaceho/. Volejbalová lopta Wilson v Stroskotancovi s Tomom Hanksom ? Firma bola doslova násilne donútená ju vyrábať aj s ksichtom tej fiktívnej krvavej hlavy. Apple logo je v každom americkom filme. Ideme aj domov. Film Juraja Jakubiska - Post Coitum pokryl 40% nákladov práve z tohto typu reklamy /Durex, Whirpool, Avon, Seznam, Panasonic, Nikon, Škoda/. Nová bondovka - Skyfall vyzbierala v absolútnych číslach takmer 30 miliónov libier. Za túto sumu viete vlastne "zadarmo", bez koruny vo vrecku prefinancovať asi 90% dnešných hier.




Problém, ktorý je teda nutne vyriešiť /a uspešne sa na ňom pracuje/ je teda viditeľnosť danej hry, aby sa to zadavateľom reklamy oplatilo. Hru musí vidieť čo najviac očí. Ak si však uvedomíme, že také GTA5 môže prísť naraz až na štyri platformy PS3-xcrap-Wee urinal a PC /zarába smiešne málo, ale predsa, hry dnes stoja a padajú iba na úspechu konzol/ - tak tu máme zrazu aj 15-20 miliónov kópii predaných za polroka a možno raz toľko hráčov, ktorí si už daný výrobok v hre všimnú. Hlavný hrdina prifičí hneď v prvej animačke na novom Audi R8. Viď aj známy úvod do filmu I am Legend so shelbinou. V podstate pri hrách bude stačiť vytvorenie "štandardizovanej" knižnice reklamných produkov /od šiat, cez hodinky, až po lokomotívu/ a nahádzať do hry podľa potreby na postavu, alebo do prostredia. A pretože suma peňazí nie je nekonečná - hry sa budu biť o kapitál s filmami. Už behom piatich rokov zažijete zaujímave časy. Začať by s tým mohol vo veľkom ďalší projekt pre PS3 od Davida Cagea /Heavy Rain/, chce predsa urobiť opäť nejakú drámu ukotvenú v realite.