01/02/12

Final fantasy 7

Pravú kvalitu nakoniec v celej nahote odhalí sám čas. Ak vás teda rovno neudrie do oči. Už neviem v ktorom hernom časáku mudrovali redaktori pepíci /asi Skóre/ či nejaká Wizadry nie je pre európana lepšia než prisťahovalec FF7. Čakali sme teda ďalších 5 rokov, potom 10, dnes oslavujeme 15. výročie a nič lepšie sa v žánre JRPG neobjavilo, bez ohľadu na to, že je dnes Square oveľa väčšia firma, namiesto CD tu máme BD s giganticku kapacitou a výkon oproti PSone narástol minimálne 2000 krát. Žiaden z novších dielov FF série neprekonal FF7ku, naopak - kvalita prudko upadla a dnes je to iba o ukvákaných, farebných buzerantoch v tuneloch, bez Highwindu, wordmapy, postáv, príbehu. Bez strhujúceho deja. O FF7 sa dajú napísať celé knihy, nič objavné vám terau nepoviem, všetko je na nete a ďalšie zahranie si nechávam až na nejakú mobilnú platoformu od SONY, pekne v posteli. Poctu je však musím v nejakom forme vzdať, je to hra, ktorá ma priviedla ku hraniu JRPG hier a definitívne odklonila od WRPG, ktorých som sa odvtedy už ani nedotkol. Zopár zaujímavosti /trivia/, snažím sa príliš nespoilerovať



FF7 to je iba kopa náhodných súbojov a mačkanie action tlačítka - V skutočnosti išlo o Final Fantasy s najkomplexnejším súborom herných možností a variabilitou vôbec. Pohybovať sa napríklad môžte - pešo, na bugine a motorke, na vrtuľovom a stíhacom lietadle, na lodi a ponorke. Na chocobovi a "hydropláne". Na delfínovi /!!/ a kozmickej rakete. Skateboard. Na vlaku a na padáku /neovládateľne/. Horská dráha. Na invalidnom vozíku. Stávkovanie, vy ako džokej. Po rebríkoch a lanách, po schodoch 65 poschodového mrakodrapu. Kontextové skákanie a lezanie po horách, boje hologramov. Stealth pohyb. Určite som toho ešte dosť vynechal, niečo si preberieme nižšie, tak ma kľudne doplňte.

Randenie - obľúbený japonský, herný subžáner sa prepašoval aj do FF7ky spolu s masážnym salónom, tlupou olejom natretých gayov a obliekaním ženských šiat. Od začiatku vám hra dáva na výber, komu budete držať stranu, nielen pri výbere odpovedí počas dialógov, koho si vyberiete si do partie atď. Po sčítaní všetkých bodov dôjde aj na luxusné rande, pričom sa tam môžte dostať doslova s akoukoľvek postavou vrátane 120 kíl chlpatého, spoteného, čierneho negra Baretta. Hra ftipne komentuje, keď uprednostňujete chlapov a naopak tí vám vyhadzajú na oči, keď si tím skladáte zo samých žien. Viď aj scénka, keď prvýkrát opúšťate Midgar, stojíte na worldmape a vyberiete si Aerith a Tifu, namiesto Baretta a Red 13 /chlap a pes/.

Smrť a krv a hlas- FF7 po prvýkrát v sérii používa explicitne celé vedrá krvi rozliatych po zemi /Jenova incident/, nie však na postavách. A šokuje aj brutálnou smrťou jednej z hlavných postav. Počas produkcie staršej FF6ky totiž šéfovi výroby Hironobu Sakaguchimu zomrela matka a takto chcel aj herne vyjadriť svoj smútok. Musím povedať, že sa mu to podarilo až nad mieru. A svojho času som bol z toho dosť otrasený. Svetom leteli fámy, že dotyčnú postavu je možné neskôr oživiť. Kedže som prešiel hru na 110%, prelustroval každú mysliteľnú prkotinu, môžem potvrdiť, že išlo iba o fámy. V lifestreame sa takto opäť spojila posmrtne dvojica, ktorá spolu "chodila" tesne pred udalosťami, ktoré opisuje FF7. Ďalej. V scéne, keď páli delo Sister Ray sa v hre ozve ľudský hlas /interkom/, prvá lastovička, prvá plne nadabovaná FF bola totiž až FFX /nielen smutne známa scéna s konským rehotom/.



vďaka božským vlastnostiam buniek Jenova získava Sephiroth /a jeho klony/ bizarné tvary a vlastnosti

CD médium - Playstation verzia je na troch CD, a čo ja viem, je na každom identických 400 mega herných dát a asi 200 mega filmečkov. Celá hra ma teda presne jeden gigabajt. Pri PC verzia sa tých 400 mega dalo celých nainštalovať na HDD a prehadzujete CD už iba kvôli CG filmom. V prípade PC DVD verzie by ste nemuseli robiť ani to, a umožnilo by to aj zvýšiť kvalitu videa. Tá bola pri PC verzii doslova tragická. Kód hry extrémne zabugovaný /hlavne grafické ovládače, podpora AMD/. Midi hudba nemala kvalitu PSone verzie. Na svojej skvelej SB AWE 64 so 4 mega RAM pre custom MIDI vzorky /ku hre boli pribalené/ som dosiahol zhruba kvalitu PSone, ale nie jej dynamiku a farbu zvuku. Square neskôr priznal, že túto konverziu nezvládli. 3D grafika na PC bežala v 640x480 s bilineárnym filtrovaním a perspektívnou korekciou textúr - tieto sekvencie /boj, worldmapa/ teda boli OK. Zvyšok - hrôza.

Hudba - je fenomenálna a legendárna. Nobuo Uematsu sa definitívne zapísal do herných dejín. Presne si to už nepamätám ale MIDI súbory a MIDI vzorky zaberali zhruba objem celej FF6 /tj. niečo okolo 3-4 mega/. FF7 však zvládla aj nejaké chorály - song One-Winged Angel, časť textu prebratá napríklad z 20. spevu opery Carmina Burana /Carl Orff okolo roku 1930/. V scéne, kde v orliom hniezde Shinra HQ jej prezident za zvukov ľahkej klasickej hudby pozoruje riadený kolaps sektoru 8 a smrť tisícok nevinných - mu vlastne v pozadí ticho hraje Die Schöpfung /"The Creation"/ od Josepha F. Haydna. Silný text o vďake bohu za stvorenie tohto sveta. Extrémne známa "bojová hudba" je zas inšpirovaná jazzovou skladbou Blue Rondo A La Turk - Dave Brubeck. V cover verzii to počuť lepšie s hammond orgánom /ten zneje aj v hre !!/. Cinco de Chocobo = Take Five. Ďalej vás mordovať nebudem, lebo viem, že podobnú hudbu určite nepočúvate. V bežnom CD audio formáte sa mimochodom celý soundtrack FF7 rozťahuje na štyroch CD /85 skladieb/, spolu s herným a filmových CD by teda hra dosiahla kolosálnych 6 placiek. Jednoznačne sa už poškuľovalo po DVD, smiešny 32 megový kátridž N64 proste nemohol stačiť.

My Bloody Valentine - V úplnom úvode hre, vrátane samotného CG intra sa mihne obrovský plagát "OVELESS - Y LOODY ALENTINE" s obrázkom čiernovlasého dievčaťa, a aj herné postavy občas spomemú niečo o divadelnej hre Loveless. Ide o cameo britskej skupiny My Bloody Valentine a ich známeho albumu Loveless /1991/. A to dievča je vlastne ich frontman a gitaristka Bilinda Butcher.

Čislovanie a severské, Xenogears a FFX referencie - Midgar = Midgård = Middle-Earth. Nibelheim = Nifelheim. FF7 dala konečne do poriadku celý systém číslovania FF série. FF 2-3-5 neboli oficiálne do angličtiny v tých časoch preložené. Takže FF4 bola v amerike predávaná ako FF2, a FF6 ako FF3. Šialený zmätok. Keď som totiž po dohraní FF7 zháňal staršie diely - zrazu som mal na ruke dve FF3ky !! FF3 pre 8 bitový NES, a FF3 pre 16 bit SNES /aka FF6ka/. Počnúc FF7 sa číslovanie konečne zjednotilo, inak by FF7 bola na americkom trhu označená ako FF4. Chaos. Ad ten xenogears. Ak budete dostatočne dlho otravovať Clouda v Mideele /je tam vo vegetatívnom stave/, tak z neho vypadne toto "A billion mirror fragments.... ..small......light......taken... ...angel's......singing voices......xeno......gias......". Alebo "xeno .. gears" v PC verzii. Tetsuya Nomura spolu s Yoshinori Kitase tiež potvrdili, že starobylá civilizácia Spira z FFX je tou, ktorá kolonizovala aj svet FF7. Heidegger /nemecký filozof Martin Heidegger/ ako herná postava s rovnakým menom v FF7.



Midgardsorm=Midgard-Worm=Midgar Zolom

Sephiroth, Masamune, Cloud, Tifa, Aerith, Yuffie, Barett, Red 13 - žiadna z FF hier, alebo japonských RPG, dokonca WRPG nemala nikdy toľko pamätných postáv. Vincent z FF7 tomu /tej sláve/ unikol len tesne a ako cenu útechy dostal samostatnú a veľmi dobrú hru spin-off FF7 : Dirge of Cerberus. Ešte aj Turks - špeciálne "zlé" komando Shinry sa teší väčšej popularite než akoľvek z "dobrých" postáv dnešnej FF13. Masamune je samurajský meč nazvaný po rovnomennom slávnom japonskom výrobcovi mečov. Masamune nájdete aj v staršej hre Chronotrigger, tiež od Squaresoftu. Sephiroth - z grečtiny a hebrejčiny pochádzajúci koreň slova "sfirot" (ספירות), množné číslo-forma "sfira" (ספירה). V preklade - počítanie/výpočty. Sfirot je v židovskej kabale niečo ako sila, ktorou Boh tvorí tento svet. Seder hishtalshelus. Naštudujte si to. A herný Sephiroth s mocou Jenovy mal naozaj schopnosť stvoriť "niečo z ničoho".

FF7 remake - ani po 15 rokoch sme sa nedočkali. Square pritom zvažoval už jeho PS2 verziu na začiatku roku 2001. Nestalo sa tak. FF7 však predsa len v plnom 3D zobrazili a to na jar roku 2006 po mnohých odkladoch v hre Dirge of Cerberus /skočte rovno na 07:00 minútu/. Ak vám tá CG sekvencia pripadá nejaká povedomá, ide vlastne o tú istú technológiu, ktorú použili v CG filme Final Fantasy VII Advent Children /2005/. Takže Square síce má kapacity na to aby investoval tisíce hodín do tohto stvárnenia FF7 univerza /rátam tu aj mobilný FF7: Before Crisis, alebo handheldový FF7: Crisis Core/, ale remake pre PS2 alebo PS3 neurobí, napriek tomu, že ich o to na kolenách prosíme.

Vývoj - začal hneď po ukončení FF6 v 1994. Najprv ako 2D hra pre SNES, časovo v súčasnosti roku 1999 a v New Yorku /!!/. Paralelne makali na Chronotriggerovi /SNES/. Nakoniec prešiel celý "New York 1999" ad hoc do Parasite Eve 1. Časové skoky do Chrona. A čarodejnica Edea do FF8. Pôvodná story už bez New Yorku /Sakaguchi/ rátala skôr s NOIR detektívkou, horko krvný detektív Joe tam naháňal hajzlíkov čo vyhodili do ľuftu mesto Midgar. Na FF7 pracoval 120 členný tím /budget 30M dolárov/. Dnes by remake FF7 vyžadoval tento počet vynásobiť minimálne čislom päť. SquareEnix však podobné riziko nechce podstúpiť. Kapitolu o tom ako Nintendo prišlo o FF7 - preskočíme. Kitase proste nechcel, aby Square prišlo o možnosť naskočiť na vlak 3D grafiky. Ich prepočty a známe "Final Fantasy SGI" tech demo na SGI Onyxoch im dokázalo, že obrovské množstvo dát nie sú schopný na nintendo kátridž natlačiť. Nintendo si toho bolo dobre vedomé, avízo dostali a aj tak sa rozhodli arogantne CD okašlať. Psone prevalcovalo N64. Jednoduché.


Engrish a výroky - týmto posledným odsekom sa rozlúčime. FF7 je zamorené "japonskou" verziou spisovnej angličtiny. Klasickú ukážku máte vyššie. Ostatne engrish hláška - "All your base are belong to us" z úplne inej hry je môj často oblúbený favorit, používam ho v BF 2142 keď dobijeme všetky raketové silá. A tie sľúbené hlášky typické pre jednotlivé postavy. Cloud Strife - "It's not my problem", "Not interested."Aerith Gainsborough - "Mine is special. It's good for absolutely nothing!", " I'll be going now. I'll come back when it's all over." Barret Wallace -"Don't forget that your skinny ass's workin' for AVALANCHE now!", "Shit! The hell you so calm about? You bustin' up my rhythm." Tifa Lockheart - "Quit slapping me! You old wench!!!", "Will you stop acting like a retard and climb?! It's only a few more floors anyway! /pozn. poschodí bolo 65, heheh/." Red XIII - "It's pretty hard standing on two feet.", "Would you kindly hurry? The heat is drying my nose." Cid Highwind - "Shut up! Sit your ass down in that chair and DRINK YOUR GODDAMN TEA!", "I know how tough it is bein' a leader, because I've been one. I always forget who has what materia." Ta posledná veta je hotová perla, totiž vy ako veľký hráč budete riešiť ten istý problém. Zvyšok citátov máte v tomto odkaze.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****