24. 6. 2010

Parasite Eve 1

V roku 1997 vypustil Square Soft bez akýkoľvek pochybností najlepší diel Final Fantasy série s poradovým číslom sedem. Na rovnakom engine nám o pár mesiacov naservíroval ďalšie audiovizuálne a herné žrádlo na dvoch CD s názvom Parasite Eve /PE/. Priznám sa, že už samotný názov ma naplnil značnou nedôverou a pochybnosťami. Zbytočne. Ide o prvú časť zatiaľ dvojdielnej survival-scifi-horror série. Veľmi očakávaná trojka smeruje v nadupanej PS2 kvalite na PSP. PE1 spája to najlepšie z Resident Evil hrateľnosti a zabehaných JRPG atribútov.

Dve podstatné zložky, a to chytľavý bojový systém a strhujúci príbeh spĺňa so závideniahodnou ľahkosťou. Dusivo-plamenná atmosféra, doslova. Pozorné oko si všimne, že základná fabulácia a typy postáv sa "nevedomky" opierajú o už vtedy slávnu FF7ku. V PE1 "nájdete" Clouda v podobe policajnej dôstojničky AYA BREA /hlavná postava, sympatická osôbka a sexica s amnéziou/, Barreta, Cida, alebo pokriveného Dr. Hoyoa. Všetko v nádhernom, auntentickom prostredí New Yorku. Manhatan. Maniakálne vymodelovaný a prejdete sa skutočne všetkými jeho podstatnými časťami. Od čínskej štvrte, cez podzemku, operu v Carnegie Hall, stoky, slávne a fantastické Múzem prírodnej histórie, Central park až po Sochu slobody. V múzeu aj s vypchatým chocobom. Hra disponuje veľmi efektnou 3D world mapu /na lokácie skáčete priamo kliknutím/ s možnosťou prepnutia na krúžiaciu helikoptéru. Poletujúc si nocou, s odrazmi na hladine a miriádami svetiel všade okolo, je to ešte aj dnes veľmi pekný pohľad.



chocobo - v ruke drží ten dedo MOVE ovládač - bláznivý vedec

"Letmo" sa opriem o základnú premisu príbehu. Je poctivo japonsky šialená. Vychádza pritom z pravdivej vedeckej teórie. Zo školy si možno pamätáte, že naše bunky obsahuje prekvapujúco dve sady DNA, ak sa vám vybaví iba tá v jadre, vedzte, že ta druhá je obsiahnutá v atomóvom reaktore našich buniek - v mitochondriách. Enormne výkonná semi-autonómna organela, ktorá nás aeróbnou oxidáciou /Krebsov cyklus/ zásobuje energiou. Stoja však aj v pozadí veľmi dôležitej bunkovej diferenciácie, kontrolujú bunkový cyklus, rast a smrť-apoptózu. Veľké mutácie jej DNA sú de fakto nezlúčitelné so životom a stoja za niekoľkými svinsky hnusnými diagnózami. Mitochondria bola kedysi veľmi dávno /2 miliardy rokov/ samostatným telesom, a za dodnes záhadných okolnosti došlo ku jej inkorporácii do "našich" buniek. Parazit. A aby to bolo ešte veselšie. Všetka naša ľudská mtDNA /mitochondriálna DNA/ moderného Homo Sapiens sapiens pochádza z jednej ženy-predchodkyne, čo žila cca pred 200 000 rokmi. Terminus technicus - Mitochondriálna Eva. Historická prednáška bola nutná, aby ste pochopili a vychutnali hlbší zmysel samého názvu hry, a aj to čo bude nasledovať. Príbeh sa totiž pohral s rebéliou mtDNA a možnosťou prebudenie jej "ja-ID" natoľko, aby prevzala kontrolu nad jadrom a vytvorila úplne nový druh s božskými schopnosťami. To bude v hre váš súper. Pripomínam, že mtDNA sa týmto stáva dvojitým a všadeprítomným agentom našich tiel, pred ktorým určite neutečiete.

Skok ku hlavnému ťaháku samotnej hrateľnosti. Boj. Je skvelý. Skvelý ATB /active time battle/, skvele manažované, sice náhodné /zistíte, že tomu až tak nie je, čo je dobré/a neobťažujúce súboje. Skvelý pohyb, ale po poriadku. Bojová obrazovka nemá vlastnú 3D plochu. Prechod je teda okamžitý, iba s malým čierno-bielym humpf prebliknutím. Prechod do boja je teda oveľa rýchlejší ako pri FF7. Počas neho sa môžte a musíte pohybovať. NPC robia do isté. Obranné úniky, útočný perimeter. Tri typu útoku: palné zbrane /ste policajtka !!/, melee - boj zblízka, mágia aka vaše vlastné produkty mitochondriálnych mutácii. O manu sa nestaráte, dobíja sa automaticky /mitochondrie !!/, ale stále pomalšie a poomaaalšie .. čím viac ju počas boja používate. Balanc hry je obdivuhodný, to zistíte už po prvej hodine /prvé prejdenie bežnému hráčovi zaberie okolo 10-12 hodín/.



NY v noci - prvý obrázok, ktorý som z hry videl, v časáku - NY cez deň

RPG manažment tohto všetkého je úžasné zábavný a nakope do zadku aj FF7, ak treba. Príklad. Po boji získavate "skúsenostné" body vo forme bounty points /BP/. Pointa. Ak to dokážete, môžte si ich škrečkovať až do konca hry a použiť v okamihu, ktorý znáte za vhodný. Zväčšenie voľných položiek v inventári, masívne vylepšenia vašich obľúbených zbraní/brnenia /beretta, uzina, M16, M5, bazooka .. kopa typov/, dostrel, palná sila, rýchlosť prebíjania. Akúkoľvek vašu zbraň je možne upgrejdovať /tool, super tool, slot/ o veľmi zaujímavé perky /viacnasobné výstrely, dum-dum, zápalné strelivo, rýchlo tasenie-právo prvého výstrelu ../ z iných zbraní. Akúkoľvek vami už nepoužívanú zbraň je možné "rozložiť" na ničotu a jej "exp" preniesť do novšieho výkonnejšieho kvéru. Attack +1.

Zamotajte do toho ešte vaše magické schopnosti, vrátane transformácie na mitochodondriálne monštrum, a aj bez hrania už viete, že Resident Evil si bezmocne roztiera žlté soplíky po červenej tváričke. Samozrejmosť je prehodenie zbrane počas boja. To keď sa vám vidí, že policajný pendrek /Club mk3/ ich bude viac bolieť. Bude. Oporúčam na snake mutantov v Zoo. Mimochodom, výskyt zlých NPC vždy koreluje s prostredím v ktorom sa nachádzate. Ak si teda teraz tipnete, že v tom múzeu ten 20 metrový T.Rex asi nebude len tak na páradu. Máte úplnu pravdu, a aj s tým pterodaktylom, stegosaurom a iným prehistorickými bazmekami. Len tak medzi rečou, ak hra zistí, že váš level už bez problémov stačí na rýchle masakrovanie jej NPC. Znásobi ich počet, už v ďalšom súboji. Viac bounty points pre vás. Hint - ak nepoužijete počas každého z dní hry funkciu SAVE .. BP sa vynásobia patrične VELKÝM indexom.



sexi F15 a AV - 8B Harrier pri mesiačku - sexi Liberate mtDNA forma kope T.Rexa do gulí - sexi world mapa

Ad tie dni, čo som pred chvíľou spomenul. Celý dej sa odohráva počas vianoc. Vypukne to presne 24.12.1997 /Adam a Eva/a skončí 29.12.1997. Čo deň, to nová kapitola s novým názvom. Resonance-Fusion-Selection-Conception-Liberatiion-Evolution. Čas vás nijako nelimituje, v danej kapitola môžte stráviť aj sto hodín, ak chce. Letecky spomeniem perfektný soundtrack. Mix výborných klavírných hudieb, ambientnej elektroniky a ženských operných vokálov. Metre CG animačiek. Finále je patrične epické, pln0 deštrukcie materiálnych statkov v hodnote niekoľkých miliárd USD. Horí New York, horí lietadlová loď triedy Nimitz, horia Space Harriery, FF15ky, Sea kobry, horí more. Socha slobody na cucky, hlava sa kotúľa po zemi. Nepovažujte to za spoiler, snáď ste nečakali nič iné. Hovoríte, že atomovku a skoky bez padáku. Heeeheheh .. veľavýznamný smiech. A povestná mrazivá bodka v poslednej sekunde. Nič nechýba. Ani špeciálny ultra ťažký mód po dohratí, nová lokácia a alternatívny koniec. Začínam teraz opäť hrať druhý diel /dlhší, hrubší, na omak lepší, proste úžasný/. A moje mitochondrie sa už trasú na ten tretí.