16. 6. 2010

Cesta

Fumito Ueda je chráneným druhom a piplaným kvetom v SONY záhradke. Dobre známe herné portfólio: Ico /2001/, Shadow of the Colossus /2005/, The Last Guardian /pravdepodobne v roku 2010/. Ak som mal nejaké výhrady k jeho poslednej hre SoTC, išlo len o nevyužitý potenciál krajiny, ako takej. Proste nedostatočne "rozprávala" svoj príbeh. Často tu spomínam legendárnu speccy hru - Tir na Nog, ktorej atmosféru a reálie, ako keby Ueda doslova zkopíroval.

Samotný pojem Tír inna n-Óc je nielen veľmi starým keltským mýtom, ale je dobre známym aj v írsku, ako bájna krajina večnej mladosti, kde smrť a choroby ztratili svoju silu. Tu sa v jednom bode pretlo nekonečné štastie, radosť zo života, a blaženosť. Obdoba gréckeho Elýzium, a severskej Valhaly. Iba málo smrteľníkov sa na tieto miesto dostalo .. a ešte menej vrátilo

Konečne sa dostávam po povinnom malom úvode ku najnovšej hre od thatgamecompany /Cloud pre PC, flOw, Flower/ s názvom Journey, ktorá by mala ten malý "príbehový" nedostatok SoTC vyriešiť. Ide žiaľ, alebo bohudík o neželaný únik informácii, takže žiadne video, iba niekoľko náladových obrázkov v duchu hore uvedenej krátkej historickej vsuvky /tajomná krajina, mysticizmus/. Malá technická poznámka. Zatiaľ obe ich hry bežia na natívnom SONY Phyre engine. Hádam, že aj pri tej poslednej spoľahlivú značku nevymenili. Firmu má inak vo vedení dvoch, ešte nedávno študentov, a to Jenova Chena a Kellee Santiago /doktorantka klasického umenia/, dokopy cca 10-13 zamestnancov. ThatGameCompany vznikla v roku 2006 s božou pomocou Sony a podpísali kontrakt na tri exkluzívne PSN hry. Journey je tá tretia. Teraz už tie obrázky. A môžem to už kľudne povedať - Jenova chen sa celkom zjavne vypracuváva na reálnu konkurenciu pre Ueda-sana !!!





Po relatívne jednoduchých hrách pre jedného hráča si tentokrát nastavili laťku podstatne vyššie. Ak je vám fyzicky zle z definitívne mŕtvej Zeldy a 33 pokusu Linka trafiť pavúka s nefunkčným Weemote+, alebo plačete nad stupídnou FF "utvorte koridor, prosím" 13. Potom musíte oceniť pokus o epické dobrodružstvo v otvorenom svete, kde z nuly bez zrnka vedomosti toho, kde ste a prečo - odkrývate jej tajomstvá a oživujete obrazy stovky rokov v piesku pochovaných civilizácii. Tajomné mohyly, ruiny, hora z ktorej tryská lúč svetla na horizonte. To všetko s online podporou, takže vás na vašom putovení môžu sprevádzať aj iní pútnici. Posledné známe odrobinky informácii spominajú prehľadné ovládanie, verne simulovaný pohyb piesku. A vašu chôdzu, kĺzanie, dokonca aj lietanie nad obrovskou krajinou. Nielen mňa napadne aj estetika a duch inej hry Another World v treťom rozmere /spomínať knižný epos DUNA je asi zbytočné/. SONY by si malo, po vypršaní kontraktu, ich ďalšiu exkluzivitu pevne zabezpečiť. Hry nie sú len o primitívnych dušu urážajúcich zvratkoch, ako Gears, HALO, CoD séria.

Update 19.6.2010 : Vyškrabal som ešte zopár doplňujúcich viet. Jenova pracuje na kvalitnej AAA hru /Abstract, Artistic, Accessible/. Bude vo vás chcieť vzbudiť výrazný pocit osamelosti a malosti v porovnaní s okolitým prostredím. Silná hudba, ktorá vás bude viesť /violenčelo/, a ktorej budete vládnuť. Komunikácie medzi hráčmi bude prebiehať istou formou spevu. Sixaxis funkcia je využitá, postava vie skákať /a plachtiť s efektnou animáciou jeho plášťa, tzv. cloth fyzika je bohato použitá aj ďalej/. Na obzore je hora, ktorej vrchol žiari oslepujúcim svetlom. Cieľ. Možno. Pohyb po piesku /kopa sofistikovanej fyziky, je možné po ňom aj kresliť - vytvoriť brázdy/ je plynulý, a na istých miestach je možné aj surfovať na vrcholkoch piesočných vĺn. Zvyšok sú spoilers a do toho vás nič. Čaká nás unikátny zážitok.