14. 2. 2012

PS3 HD+

Máte poslednú šancu zatlačiť na SONY a odštartovať internetovú petíciu, už o pár týždňov sa totiž nebude dať HW špecifikáciami PS4 pohnúť. A to mi teraz nejde o PS4 hry, sú mi viac menej ukradnuté. Je otázne či sa to /téma článku - viď titulka/ stane, je tu príliš veľa "ak", ale pri PS4 sa možno podarí naplniť sen všetkých nadržaných PC chudákov o lepšej grafike - PS3 hier. Presnejšie - zoberme si nejakú PS3 gamesu z konca roku 2012, alebo začiatku 2013 /Last of Us/ a na PS4 nám hypoteticky ten istý BD disk hry ponúkne v menu možnosť - enhanced graphics : vyššie rozlíšenie, stupeň AF/AA alebo framerate. Pri Psone to nebolo dosť dobre možné, išlo vlastne o prvú veľkú SONY 3D konzolu a predtým nebolo "nič", iba 2D temnota. PS2 je ďalšia custom architektúra nemajúca s Psone de fakto nič spoločné, aj keď nám Bleemcast dokázal, že sa PSone hry daju emulovať aj lepšie /bilineárny filtering, rozlíšenie/. PS3 bez zabudovaného hárdvéru PS2ky jej emuláciu výkonnostne nezvláda /to vlastne ani dnešné ninja PC/ a ide opäť o novú archiktektúru. Pri PS4, za predpokladu, že dôjde na naplnenie tých "ak" - konkrétne ak dostane opäť GPU od Nvidie bude možné do kódu PS3 hry vložiť návestia pre automatické zlepšenie základných grafických fines: rozlíšenie z 720p na 1080p, framerate z 30 na 60 fps, anizotrópny filtering z 4 na 16 krát, nahradiť softvérové AA napríklad MSAA alebo hybridom MSAA + softvérovým AA /čo odporúča aj autor FXAA algoritmu/.

Podmienkou však naďalej ostáva, že IBM do PS4 dá niečo spätne kompatibilné so CELL procesorom. SONY by tým získalo úžasnú možnosť spustiť aspoň vybrané špičkové PS3 hry vo výrazne vylepšenej technickej stránke, bez dodatočných úprav, hneď v deň štartu PS4 - v roztrasených rukách by držala doslova trumfové eso. Je úplne jedno na čom dnes Santa Monika pracuje, ale vidieť to v 1080p/60fps + 8xAA na PS4, pritom z originálnej PS3 placky musí byť proste terno. Niečo by mohla naznačiť schopnosť behu PSP hier na PSV /aj s pár grafickými úpravami/ - to jest, že to nie je SONY tak úplne ukradnuté.

Nielen grafikou je však človek živý. PS4 určite dostane aj trochu rýchlejší SATA III hardisk a určite BD rom. Tá je tou hlavnou brzdou pri presune dát na HDD /inštalácia, kešovanie/. V Ps3ke sa nachádza mechanika s rýchlosťou 72 Mbit/sec, teda asi 9 mega za sekundu. Povedzme, že v PS4 bude bežať na štvornásobnej rýchlosti - teda 36 mega za sekundu. Bude musieť, lebo inštalácia napríklad 20 gigovej masy dát gigovej PS4 hry bude aj tak trvať celú večnosť. Srať však na to, nová rýchlejšia mechanika nám výrazne zníži časy čakania hlavne v našich PS3+ hrách. Hrubým odhadom asi na 40% pôvodnej dĺžky - napríklad z 20 sekúnd na osem.



oslepujúca nádhera 1080/60fps/AA - PS3 HD+ hier

To čo sa dnes bežne deje napríklad pri portoch xcrap hier na PC /Alan Late/, bude snáď realitou na vianoce roku 2013 aj pri PS4. Prekvapilo by ma, ak by po tom early adopters neskočili ako hladné šakaly a nevykúpili úplne všetko. Full HD TV už bude štandardom a motivácia hrať PS3 hry na PS4 bude iste o trochu vyššia ako pri PS2 hrách na PS3 /zabehané a plne funkčné trofeje, PSN, MP hranie/. Na tom mieste my aj dovoľte povedať, že ma neustále zvyšovanie základného rozlíšenia v každej generácii už pekne unavuje PSone 240p, PS2 - 480p, PS3 -720p, PS4 - 720p+, kopa výkonu ide do hazlu iba kvôli takej kravine. Pritom aj Samaritan tech demo v 1080p/60 nevyzerá lepšie ako náhodne navolený TV kanál na mojej interlaced PAL CRT TV v PS2 rozlíšení.