10. 2. 2012

Príbeh a postavy

Minulý týždeň som videl video, zjavne z nejakej pošahanej japonskej show, kde futbalista na dobrých 20 metrov trafi po ceste idúci autobus presne do jediného otvoreného okna. Plný rozchichotaných školáčok v sexi uniformách, ako inak. Šikovný chlapec /profesionálny futbalista Nakamura/, ďalej som už po detailoch nepátral. Otvorím však včera noviny SME, či predvčerom a tam v japonskom stĺpčeku Masahiko spomína práve túto udalosť aj s celým pozadím. Išlo vlastne o stávku, či dokáže napodobniť jednu scénu z veľmi známeho manga/anime futbalového seriálu Kapitán Tsubasa. V jednej časti náš kapitán kopne loptu s podpismi všetkých hráčov tímu kamošovi, ktorý asi nadobro odchádza, alebo tak nejak a sedí práve v tom odchádzajúcom buse. Seriál je to plný heroických, kung fu, matrix nerealistických herných prvkov. A vlastne som pár častí videl aj u nás, kým to nestiahli, a bolo to super. Masahiko píše aj o tom, ako práve tento seriál ovplyvnil kopu slávnych futbalistov - aj mimo japonska.

Ide teda o futbalové anime s príbehom a postavami. Každý slušný novinár sa pri písaní reportáže snaží ísť za príbehom, osudy ľudí, dráma, odvaha, zrada. To je to pravé korenie života. Je jedno či ide o horolezectvo, ale hĺbkový ponor na dno mariánskej priekopy. Práve preto dnes zaspávam pri pozeraní F1 od nudy, pologramotné, zasrané deti v puberte za volantom. Z FF7 si aj po rokoch budete pamätať na hlavné príbehové zvraty v hre /Aerith, Zack, Sephiroth/. Je pre mňa vždy jasné, s kým má tu česť, keď sa dotyčný hlasno stavia proti prítomnosti dobrej story a postáv v hre a ironicky túto časť hry posiela to porno filmov B kategórie /citoval som Carmacka/. Je to prejav asociálnej, emočne plytkej neurotickej a neúplnej osobnosti.



druhá puberta

Mierne ma teda prekvapilo, že sa do tohto stáda pripojil nedávno aj David Jaffe /God of War, Twisted Metal/. Viem, že teraz nemá práve najlepšie obdobie, nedarí sa mu urobiť veľkú hru a zarobiť balík. Vždy však celkovú kvalitu dobrej hre s dobrou hrateľnosťou dostaneme o stupeň-dva vyššie, ak tam dokážeme prilepiť aj kvalitný príbeh, drámu, postavy. Toto tvrdenie nemá výnimku z pravidla. Opakujem. Ak na trhu máme desať herne/graficky identických FPS hier - rozhodujú detaily. Sila hlavnej postavy, jej motivácia, zvraty, pointa, katarzia, veľké finále. Nechcem samozrejme hru utopenú v hodinách animačiek /MGS/ to je skutočne iba strata času a popieranie interaktívnej podstaty zábavy, ktorou hry sú. V blízkej budúcnosti však budeme svedkami posunu hier smerom ku holyvoodskej výstavbe dynamiky deja, zamestnávať budeme viac a viac profesionálov od filmu /hudba, kamera, herci, dabing, scenáre/ - potom Jaffe a Carmack uvidia, že nestači iba flinta do ruky, alebo plameňomet na kolesách. Tento komix som našiel až po dopísaní a zverejnení článku, sorry.