5. 2. 2012

Last of us - cesta na západ

Mladším, anglicky nehovoriacim, medzi nami urobím službu, a trochu im pomôžem s preložením hory anglického textu z posledného čísla herného časáku Game Informer. Štastlivci, ktorí si mohli aj Last of us /Lou/ zahrať, aj keď išlo o menej reprezentatívnu vzorku hry, ukazujúcej viac bojovú zložku a ukážku funkčnosti Ellie ako kooperatívnej AI. LoU je štvrtá hra od Naughty Dog pre PS3 a pravdepodobne aj posledná. "B tím" Naughty Dog dokončil Uncharted 3 a teoreticky už môže pracovať na Uncharted 4 pre PS4. "A tím" dokončuje LoU a po jej vypustení /koniec roku 2012, alebo začiatok 2013/ určite tiež skončí o generáciu vyššie, tiež na PS4ke.


- hra bude mať online komponentu, pracujú na niekoľkých nápadoch, zatiaľ však ešte nič nie je vtesané do kameňa. Už teraz však vedia, že to bude úžasné. Osobne od začiatku odporúčam Horde mód, alebo teritoriálny Conquest. Napriek tomu, že tá prdelka Ellie sa s tým chlapom bude vláčiť celú hru - kooperatívna story kampaň dvoch živých hráčov neprichádza do úvahy.
- po dokončení Uncharted 2 došlo v tíme ku veľkým zmenám, Naughty Dog dostal množstvo žiadostí na možnosť licencovať ich engine. Engine však neexistuje v "standalone" forme schopnej existovať mimo ich vývojárských chlievikov, došlo teda k vytvoreniu druhého tímu, aby jeho potenciál využili aspoň týmto spôsobom.
- išlo aj o to, aby sa im ambiózni a talentovaní grafici, dizajnéri a spol. nerozutekali pri nedostatku príležitosti na vlastnú seberealizáciu, vo vlastnej hre.
- v tomto novom IP sa inšpirovali aj filmami ako Road to Perdition a True Grit, boj so strelnými zbraňami si berie príklad z prestrelky medzi Chigurhom a Llewelyn Mossom.
- posledný menovaný mal pomenej hudby, žiadne dialógy a to na dlhý čas, kopa ambientu ako ťažké dýchanie prenasledovanej obete, alebo iba zvuk zbrane, podobné vybudovanie napätia chcú dosiahnúť aj vo svojej hre.
- jedna guľka môže v hre zabiťj, tato vlastnosť rýchlej pominuteľnosti bude ovplyvňovať aj správanie NPC AI, nábojov bude málo, nemáme teda čakať rambo prestrelky, ak Joel vytiahne kvér a niekoho odbachne, AI sa bude snažiť najprv si skryť vlastnú prdel, alebo ho obklúčiť. Ak uvidí, že má v rukách iba "hole v ruce", pôjde tvrdo na férovku.
- AI system “Balance of Power - dynamicky sa meniaci algoritmus - režisér správania sa enemákov, od ich výskytu, pohybu, hnevu, paniky. NPC AI dostanú aj trochu emócii a vlastnej osobnosti, čo sa prejaví, keď strelíte do palice nejakého ich kamaráta.
- ovládate Joela, Ellie je riadená s AI kódom. "Zdravie" automaticky nepribúda, ak sa ukryjete za múr, HP merak sa sám nedoplní, zberať sa budú lekrničky, a "dobitie" vás bude stáť aj trochu času, ďalší taktický element.
- Naughty Dog sa teda cielene rozhodli proti možnosti kooperatívnej kampane, vedia aj to, že tzv. escort misie sú hráčmi preklínané /pozn. môžem potvrdiť aj za seba, viď Resident Evil 4/, budú sa teda snažiť, aby Ellie "nenasierala" ale pomáhala a nezavadzala. Game Informer - hrali demo LoU - potvrdili, že sa im to v tejto fáze vývoja podarilo dobre. Ellie nezacláňa, pomáha, varuje, lieči.
- v deme boli platforming /preliezačkové/ a puzzle /hlavolamy/ pasáže na minimálnom minime.
- hra však bude vyžadovať aby ste využívali špeciálne schopnosti našej dvojice, ktoré dopĺňajú "nedostatky" toho druhého, nielen pri prekonávaní terénu.
- v deme GI nevidelo žiadneho infikovaného kapustňáka, iba iných preživších, dev tím potvrdzuje, že kontakt s nenakazenými bude oveľa častejší. Rôzne frakcie, a gangy, niektoré vám za protislužbu môžu aj pomôcť, zvyšok vás chce zabiť a okradnúť.
- hra vlastne začína asi 20 rokov po konci sveta, Ellie je vojnová sirota a iný svet ako tento v troskách nikdy nepoznala. Je fascinovaná artefaktami z doby dávno minulej ako knihy a hudba. Joel je desperádo, a v miestnom armádou kontrolovanom ghette - ohradenej karanténe šéfoval čiernemu trhu s drogami a zbraňami. Ste na mieste popravený, ak vojenský skener povie, že vaša krv je zamorená spórami. Tie sa prenášaju aj vzduchom, ale nákaza hrozí skôr v uzatvorených priestoroch a pri dostatočnej koncentrácii.
- Ellie najme do svojich služieb Joela, aby spolu z karantény utiekli. Presné dôvody sú zatiaľ nejasné. Pri úteku sa všetko poserie a teraz majú za pätami aj armádu. Joel sľubil zomierajúcemu kamošovi, že sa o Ellie postará, kým nedorazia do bezpečia na koniec svojej cesty. Putujú smerom na západ, celá jej motivácia je však zatiaľ jedna veľká neznáma.

Následuje step by step opis krátkeho dema. V ktorom Ellie kuše nenakazených hajzlov ako besný pes, Joel im rozbíja kebule tehlami /tie môže Ellie aj hádzať/. Dusenie, škrtenie, zabíjanie, rabovanie mŕtvých tiel a podobné survival radosti. Hra sa údajne nebude končiť cliffhangerom a pôjde o samostatne stojaci príbeh. Samozrejme toto krvopotne stvorené, nové IP nezanikne po jednej hre, pokračovania sa však už budú odohrávať na PS4, prakticky vo filmovej grafike, ak to mám tak odhadnúť podľa posledných skenov Last of US. Je úplne jasné, že pôjde o niche gamesu, zbytočný experiment, Ellie nás po prvej menštruácii vedie - kde vlastne ? Zatiaľ čo hry pre deti ako Mass defekt 3, Gears of Joke 3, Resident Evil 6 idú tvrdo na istotu - proste mrdnú do tunela debilnú AI, niekoľko hráčov v kooperácii, script padajúce prezidentské lietadla, mrakodrapy, vykoľajené vlaky, utopené ponorky všetko s rambo akciou a s 3 metre vysokými mutantami. Mám zásadné pochybnosti, či nám Naughty Dog doručí viscerálnú, hrateľnú survival hru s funkčnou logikou a dobrou atmosférou a neutopí to v melodráme a hlúpej pointe.