2. 1. 2014

Rok 2014 v znamení šťastnej sedmičky


SONY - v roku 2014 predajú každý kus PS4, ktorý dokážu vyrobiť a s vysokou pravdepodobnosťou sa tu črtá aj jej celkové, drvivé víťazstvo. Presné dôvody som tu už vymenol mnohokrát a sú iste dobre známe. Značne si zlepšia pozíciu v US/UK teritoriách, ktoré im MS ukradlo skorým štartom na kosť orezaného a teda lacnejšieho xcrap 360. PS4 pravdepodobne okopíruje krivku rastu PS2 a behom 18 mesiacov bude technicky "po všetkom". Koniec console wars. Beh dejín uteká v cykloch a priaznivá konštelácia hviezd teraz jednoznačne ukazuje na PS4. Neprekvapia ma o 50-100% lepšie celosvetové predaje na mesačnej báze oproti najbližšej konkurencii - Xbone. Pri troche šťastia PS4 predajmi prekoná aj famóznu PS2 /155M  kusov/.

PS4ke paradoxne pomôže aj veľmi zlá ekonomická situácia vo svete /prudko rastie akciová bublina, pád trhu s dlhopisami je za dverami, zlato už letí k zemi/. Hráči poctivého mainstreamu /dudebros, niggas, mexikáni, španielski cigoši/ totiž chuť hrať nestratili, ale chcú ušetriť každú korunu, ako nikdy predtým. Rátam, že budú brať PS4 aj ako smiešne lacnú náhradu sa výkonné PC, na ktoré zas dosť peňazí dnes nemajú. O päť mesiacov PS4 predbehne Weak Uu /PS3 zas prerazí o 12 mesiacov - 90M hranicu/. Handheld PSV medziročne pomaličky rastie a synergický efekt PS4 /remote play/ údajne trochu podporil jej predaje /+68%, na ako dlho?/. Na konci tohto roku bude cirka na 12M méte. Z pohľadu vývoja veľkých hier však ide o mŕtvu platformu. Najväčšia premárnená šanca hernej histórie. Dokonalý handheld, škoda. Všetci však chcú "hrať" hry na mobiloch a tabletoch. PSV TV - úplne to isté v ružovom a osud PSP Go cez kopirák. Je fuk aký to má potenciál, trh chce iOS/Android mobility. Mikrokonzoly nemajú šancu, nikdy ju nemali.

Trh však bude napäto čakať na koniec fiskálneho roka 2013 /31.3.2014/ a téma bankrotu SONY bude opäť na programe dňa. Ani fantastické predaje PS4 /a PSV/ totiž SONY nezáchrania. Nová strategická línia SONY hovorí o troch pilieroch rastu. Herná divízia /dajme tomu/, mobility /45M smartmobilov za rok, cca 30% nárast, však nechalo trh ľahostajným/, čočkové šmejdy /TV a spol. sa už nedá zachrániť/. Takže kupujte každý aspoň zo 2-3 sony foťaky, kamery a vodolné xperie. V strednodobom horizonte je pozícia SONY vratká, v dlhodobom skôr zúfalá. SONY to tuší, takže posiľňuje svoju schopnosť vyrábať kvalitný softvér /ehm, dobré hry/, až bude treba trochu príjmy diverzifikovať aj s pomocou iných platforiem alebo presun na matrix ako čistý vývojár hier /bez herného HW/. Tvárim sa dosť kyslo, neverím v schopnosť ND, SM, MM, GG, PD vyrobiť zem otriasajúce killer-apps. Aj  PS4 budú dopredu ťahať /iba/ multiplat hry, sorry.

audio podmaz

MS - ak SONY /predaj herného HW a naňho naviazaného softu/ čaká aspoň 25% nárast oproti minulej generácii, tak MS čaká pokles do 10-15%, ak ten cirkus nezrušia zo dňa na deň. MS phone a tablet je stále v stave "de nada". MS je bez najvyššieho vedenia, mierny chaos a bezprávie. Akcionári považujú obe pokusy xšmejdov za nepodarené divadlo /čierna diera, kde sa utopilo moho miliárd/ a najradšej by sa xcrap divízie zbavili alebo oddelili od zdravého jadra /lol/. Stagnujúci Xbone, druhá liga oproti PS4ke, ich rozzúri do biela. Xbone bude v japonsku opäť nepredajný, v európe neprekvapi ani 200% rozdiel, negatívny odstup oproti PS4ke. Hovorí sa /zbožné pranie/ o verzií Xbone bez kinedrylu /o 3-4 roky aj bez BD mechaniky/, jediná možnosť ako dostať cenu Xbone na úroveň PS4, zjavne na nej totiž dosť záleží. Mám však pochybnosti, či k tomu dôjde, išlo by o definitívne rozloženie konceptu vykopnutého Steve "so much cocaine" Ballmera. Technicky by už MS otrocky kopírovalo SONY, čo by ukazovalo na hovadsky zle vedenú stratégiu uvedenia tak veľkého produktu na trh.

Nintendo - nestojí ani za pol slova, všetko už bolo povedaná. 3Ds v tomto roku dosiahlo svoj vrchol, pritom je iba tieňom úspechu NDs. Weak Uu je hrozné fiasko, neopraviteľný omyl. Nintendo čakajú veľmi chudobné roky. Zachytil som na začiatku roku 2012, že už rozpracuvávajú myšlienku "jednotnej platformy". Nech to znamená čokoľvek, už sme podobné ťahy zažili s archaickom konzolou PC engine /ten herný "katridže" pre konzolu aj handheld/.  Nepatrne žartujem. Nintendo však nemá ambície postaviť špičkový HW, schopnosť vytvoriť komplexný online ekosystém, dobrý OS hrubo nestačí na SONY a MS. Dokonca ani tie hry už nevedia predať. Knack na hlavu porazil Posledného Maria, Zelda už dávno nepredáva ich hardvér. A doprdele ale Weak Uu nemože byť jednoúčelovým arcade kabinetom pre jednu hru - Mario Kart 8. Je koniec

MS, SONY, Nintendo

Lója džirga - EA, Ubisoft, Activision a R* je priliš nenažraná a vychcaná na to aby akceptovala akékoľvek zníženie svojich tučných ziskov. Tie prachy tu v konzolách stále ešte sú, marže sú OK, hráči akceptujú brutálne zdieranie /nezmyselné DLC, rimejky za plnú cenu, mikroplatby, každý rok tá istá hra s iným poradovým čislom/, dizajn AAA hier s gigantickým budgetom prežije a ekonomika tvorby sa bude veľmi podobať tej filmovej holyvúdskej . Veľkej štvôrke je srdečne fuk ako si SONY a MS podelia trh /nintendo im navyše ochotne uvoľnili svoju časť/, chcú aby pokiaľ možno bol spoločný súčet konzol PS4+Xbone vyšší ako pri PS3+xcrap 360. Mnohí z vás budú šokovaní ako sa práve počas najbližších 18 mesiacov "neviditeľná" ruka postará o to, aby PS4 rástla raketovou rýchlosťou - SONY to vie, MS to vie. Jeden OS, jeden Office, jedna konzola, jeden facebook, jedna vagína. Tak je to. Váľa sa tu všade more voľného kapitálu a ide o sekundy. V roku 2014 sa položia základy toho v akom stave prežije MS, SONY, Nintendo ďalších päť rokov. Apple, Google, Amazon, Samsung nebudú čakať večne ako zamrznuté panny. Padla SEGA, Atari, Commodore, Sinclair - je čas aby sme sa opäť s niekým rozlúčili. Sedmička je inak protónové číslo dusíka.