9. 1. 2014

Katarzia


Termín - AAA videohra je najstručnejšie možné definovať ako projekt šialeného vývojára s giga-enormným rozpočtom /HW vybavenie, nájomné, energie, platy, marketing, úplatky/. V časoch 8 bitového ZX Spectra nebolo nič zvláštne ak skutočne dobré a výnosné hry vznikali v 2-5-10 členných tímoch, za 2-6-9 mesiacov a so sociálnym rozpočtom. Dnes na Divízií od Ubisoftu robí 500 muklov a celkový rozpočet nepochybne presiahne vysoko 150M euro /čo je 4.5 miliardy v starej slovenskej mene/. S nárastom výkonu hardvéru /CPU, GPU, ram, uložisko, sieť/ sa rapídne zlepšuje aj technická stránka hier a teda pribúda počet potrebných človekohodín na finalizáciu diela, a tých ľudí musíte nejako zaplatiť.

Pred rokom Richard Hilleman z EA odhadol, že v 8. generácií konzol bude schopných podobnú hru finančne utiahnúť asi tak 25 firiem v porovnaní so 125 na začiatku 7. generácie /PS3, xcrap 360/. Technicky ide vlastne o vývojárov zastrešených veľkou štyrkou - EA, Ubisoft, Activision a Take-Two. A mám taký dojem, že aj tento počet sa bude čoskoro znižovať /EA sa snaží už dlhšiu dobu zožrať T2, kto by nechcel GTA/ a pod Activision sa tiež dosť kolíše stolička. Japončíci - Square, Crapcom, Konami doháňaju kvantitu kvalitu /to som len tak tresol blbý žart/. Ak ste teda práve v tejto chvíli začali šetriť na stvorenie vlastnej AAA gamesy, rátajte s týmto /minimálny zoznam rozkošných povinností viazaný priamo na hru/:

- SP: neopakovateľná, strhujúca kampaň s dostatočnou dĺžkou, replayabilitou a šialenou grafikou. Animácia, audio, textúry, modely, shaders, fyzika, AI musia byť tip top. Lepšiu sa už proste nedá. Možnosť kooperatívnej hry a splitscreen. Kvalitné a lacné DLC o dĺžke aspoň tretiny hry najneskôr mesiac po dokončení hlavnej hry. Bacha na extrémne prísne TRC /Technical Requirements Checklist/ zo strany výrobcu HW platformy  /SONY, MS, Nintendo/. Zoťali už nejednu hlavu a nie je to lacné.
- MP: ľahko prístupné, pritom komplexné a hlboké ako mariánska priekopa. Kvantum máp, modov, klanov, voice chatov, kustomizácia. Vyladené od 60 fps po ovládanie a input lag, HUD, rýchle menu, bez bugov, dokonalý balanc v každom náboji a hojná podpora aspoň po ďalších 24 mesiacov, plus bežiace servery minimálne 5 rokov. Perfektná anti cheat/glitch/hack/exploit ochrana.
- socializácia: každá tá gay/teen/pedo sranda musí byť plne integrovaná, od FB cez youtube po tweeter.
- multiplat: hra musí výjsť na každú mysliteľnú platformu, simultánne, maximálne v rozmedzí jednej hodiny. Preklad do 20 svetových jazykov, frajeri aj prespievajú songy do svahilštiny.
- preorder: viac obsahu ako v samotnej hre, pre-download musí fungovať ako hodiny a hra beží v 11 sekunde po údere polnoci. Exkluzívny obsah per platformu nepohnevá.
- second screen: automatické zrkadlenie hry /časti hry, minihry, mobile app, vituálne ovládanie/ na každý LCD display v okolí 6800 kilákov. Do tohto chlievika rátame pochopiteľne aj streaming hry ala remote play PS4-PSV, Playstation Now a podobne.
- komunita: módy, módy, módy a teda editory a všetky tie kravinky. Šírenie ich výtvorov po internete, keď sa dá, tak aj ich monetizácia v prospech tvorcu.

Je toho oveľa viac ale v zimnej depresii ste aj bez toho. Pochopiteľne si veľká investícia /riskantná/ žiada aj rýchlu a bezpečnú návratnosť, ktorej šancu zvyšuje správne zvolený žáner /tupo generické TPS-FPS sračky pre dudebros/ a hlavne veľká členská základňa. A tu dnes nintendo nemá a asi ju ani mať s Weak Uu nebude. Hra za 100M euro chce aspoň 10M predaje. Touto cestou teda nintendo apriori nepôjde a ani to veľmi nevadí. Trh s AAA blockbuster hrami totiž úplne zbastardel, stráca sa variabilnosť, kvalita nie adekvátna tým prachom a navyše klesá aj počet týchto hier. Aj do kozmu sa vedia dostať s balistickou raketou iba 3 či 4 krajiny.

každá hra musí mať multiplayer

Nintendo a ďalší však vidia, že je možné predať 30M kopií drahej GTA 5 a zároveň aj 30M kopií Minecraftu /práca jedného človeka za pár fukov/. Po nasytení sa hernou grafikou a tam spejeme -  nás smerom ku inovatívnej hernej mechanike bude tlačiť aj tento ekonomicko pragmatický fakt. Minecraft je unikátna hra a zatiaľ sa tento konpcet nikdy z veľkých hráčov nesnaží okopírovať vo vyššej kvalite, čo je dosť pozoruhodné. Bieda a hnus na jednej strane nás paradoxne tlačí ku kvalite na strane druhej. Pekne odspodu /indies, stredná trieda vývojárov/. Opäť sa to však, netýka nintenda. Pri PS3 sa "herní žurnalisti" a plebs chechtal - kdeže sa vytratilo tých 155M majiteľov PS2 a prečo sa masovo nepresunuli  na PS3. Nuž, americké a anglické prasatá skočili na lacnejší billšmejd a ďalšia kopa sa presunula na revolučné Wee/mote/.

Rovnako sa dnes môžem opýtať, kde do prdele je tých 100M sráčov z Wee, keď Weak Uu sa trápi po viac ako roku na neuveriteľne malom čísle medzi 4-5 miliónmi. To je doslova genocída členskej základne. Kľudne poviem, že bezprecedentná. Asi naskočili na PS4 vlak /Kando !!/ a hneď sa vrhli na "a solid family gaming launch title"  - Knack /pseudo Mario hra/. A svete čuduj sa, tá prašivina bez problémov porazila aj skutočného Maria so skvelými hodnoteniami.

LEVEL (Czech Republic), Dec 28, 2013, [Issue#237]:  Super Mario 3D World - Wii U : "As usual, expect pure gameplay with a lot of amazing ideas, both old and new, thrown in the mix. Currently the best game available for the system"- score 10/10.

Finále. Náš zaprdený gamebiz sa riadi tými istými zákonmi chaosu, termodynamiky a ľudskou idiociou ako zvyšok sveta. Ako empatik tu cítim nesmierne pnutie /klasický gamebiz na konzolách, mikrokonzoly, handheldy/, deformácie /microsoft, kolaps AAA, finačné toky/, ambície /mobilné hranie, streaming hier, boj o prežitie sony/ a nestabilitu /nintendo, nové modely monetizácie hier a služieb, second hand hry, práva vlastnenia hier/. Očakávam skutočnú vlnu tsunami, ktorá tomuto bordeľu podrazí jeho hlinené kolená. Lopatka a ideme stavať lepší svet, aspoň na malú chvíľu. Či ide o kvantitu/kvalitu na strane vývojárov alebo hier samotných /zmena priorít smerom ku lepšiemu dizajnu a hrateľnosti môže byť paradoxne lacnejšie a komerčne efektívnejšie ako technická stránka hier/. Atari-Sega-Nintendo, SONY-MS-Nintendo. XXX-ZZZ-YYY. Dosiahnutie stavu očisty a novej rovnáhy, dnes je gamebiz skôr opitá hysterka čo má zlé kramy bez ibalginu.