17. 1. 2014

Nintendo - o päť minút dvanásť


Moja vlastná projekcia budúcnosti nintenda je už aspoň dva roky jasne vytesaná do skaly. Masívna detrakcia pod tlakom mobilít, hrozný pokles ziskov, pretrvávanie ich až zaražajúco tupej neschopnosti pružne reagovať na vývoj okolo seba. Pocit arogantnej nadradenosti, mesiášstvo. Viete, ak predáte 150M kusov handheldov NDs, 100M Wee a adekvátne množstvo hier k tomu, trh sa vás spýta, či ste schopný ten obrat /HW, periférie, soft, služby/ udržať aj v ďalšej generácií. A chcú ďalší rast. Neoficiálna odpoveď je že sa im nepodarí, odhadujem, že 3Ds predá maximálne polovicu toho čo NDs a Weak Uu pravdepodobne ani nie tretinu. Výkonnosť nintenda kulminovala podľa mňa v polovici minulého roku a od tej chvíľe je to šípka k zemi. Čerstvá oficiálna správa končiacieho sa fiskálneho roka bola teda očakávanou udalosťou a hovorí, že z nintendo sa stáva na duchu zlomený, chudobný hráč, somrák na ulici.
 
 nintendo avengers = lúzeri s depresiou

Nintendo prehodnotilo všetky svoje predpoklady a namiesto plánovaného čistého zisku na úrovni 55 miliárd yenov utrpí stratu 25 miliárd /čo je cirka 240M USD, teda pirueta smrti o sile 750M USD !!!/. Zároveň znížil odhad predajov Weak uu z 9 na 2.8M kusov, na menej ako tretinu. V minulom kvartály po znížení ceny Weak Uu, aj tak to nepomohlo, odpísali ďalších 8 miliárd yenov do kanálu. Kazuály migrujú na mobily a tablety oveľa ochotnejšie, než si nintendo pripúšťa, ostatne sa niet čomu čudovať. Fenomenálna Final Fantasy 6 sa už veselo hraje na "fullHD" apple mobiloch len tak  sviští na kluzišti - kto by čakal na 400x200 display 3Ds. Tlak na presun nintenda do polohy multiplat vývojára /Mario, Zelda, Pokemon/ bude enormný. Dobrú chuť.

Brutálny pokles ceny akcií nintenda

Weak Uu zlyhalo a celé nintendo teda visí na šnúrke od gatí handheldu 3Ds. To pochopiteľne nemôže samo uživiť tak veľkú firmu a navyše aj tato platforma má už svoje najlepšie časy za sebou. Tretie narodeniny oslávi 26.2.2011, teda asi o mesiac a predpoveď nintenda hovorí, že namiesto 18M kusov už predá iba 13.5M s zodpovedajúcim poklesom predaja softu z 80 na 66M kopií /pri Weak Uu z 38 na 19M/. 

"I won't resign" - Iwata

Trasú sa stoličky. Iwata, Miyamoto. Prvý menovaný ešte pred rokom ohuroval /ohlupol/ akcionárov sumou na úrovni 100 miliárd yenov hrubého obratu. Dnes je všetkému inak. Nintendo stratilo 80% trhu, a stráca ho ďalej, kapitalizácia firmy spadla pod 20 miliárd USD, teda pod úroveň Samsungu a stávajú sa chutným sústom pre bielych žralokov okolo nich. Zatiaľ na inom mieste a čase zaznamenáva globálny herný trh rast na úroveň 100+ miliárd USD /odhad rok 2015/, z čoho si mobility uchmatnú minimálne 20%.

"One game has the power to change everything" - Iwata

Čo má byť tou hrou - Mario Kart, Smash Bros ? Nie, je proste koniec. Presakajú správy, že nintendo už zazmluvnilo výrobcu pre nový SOC čipset pre nejakú ďalšiu svoju hernú platformu. Predpokladám, že nepôjde o nástupcu mŕtveho Weak Uu, veď na trh prišiel ešte len pred rokom a dvoma mesiacmi !! Takže sa nám tu črtá rýchly nástupca pre 3Ds, ktoré za chviľku sfúkne tretiu sviečku. Holt to bude trochu krátka generácia. Osobne ma neprekvapí, ak nintendo s konzolami skončí a nechá si iba ten handheld, pričom aby kompenzovalo strašné straty, tak to skončí s Mario inštalatérom na PS4ke. Ostatne SONIC od segy tiež behá bez problémov a dokonca exkluzívne na Weak Uu. Iwata padne. Ako sa nintendo vyrovná s touto situáciou bude jednou z najzaujimavejších udalostí rokov 2014 až 2016. Viac času nemajú. Zdôrazňujem - ich herné IP prežijú, ich herný hardvér je však obsolentný.

Updejt:  Píše sa rok 1990 /video/ - "John D. Carmack, a game programmer at Softdisk, discovered a trick that would allow smooth-scrolling graphics in PC games, but only with the 16-color Enhanced Graphics Adapter card. Carmack and his Softdisk colleague Tom Hall kept the technology from Softdisk and used their own time to put together a clone of the first level of Super Mario Bros. 3, except for the hero, which they replaced with Dangerous Dave, a character from John Romero's games for Softdisk. They called their creation Dangerous Dave in Copyright Infringement. After Romero saw their demo in action, he and Jay Wilbur, project chief at Softdisk, suggested that they finish the Mario clone. The team then created a PC port of Super Mario Bros. 3 in a week and approached Nintendo with their creation, who declined to enter the PC market at that time, but did congratulate the team for their efforts."