26. 12. 2013

Nintendo - maják, ktorý varuje pred nebezpečnými vodami


Padla tu požiadavka napísať niečo v podobnom štýle ako v tomto článku. Vykopať bojové sekery, nôž do zubov, s rachotom bubnov odmašírovať do vojny. Na trhu predsa máme konečne všetky tri konzoly 8. generácie. V skutočnosti je šumafuk čo sa stalo v roku 2013 alebo stane v roku 2014. Ide o roky 2019 a 2022. Vážne. Svojho času chcela SEGA od MS aby bol prvý xcrap spätne kompatibilný s dreamcast softvérom. Verte, neverte. MS to zamietlo. MS zas prosilo SONY aby niečo z ich softvérového porfólia natlačilo do PS2 /Dreamcast WinCE+Dx !!/. SONY to zamietlo. Balmer však cítil, že tento segment /konzoly/ by mohol časom ohroziť vtedy zdanlivo neohroziteľné Wintel PC, takže konal a dal zelenú vývoju vlastnej MS mašiny.

Dnes je opäť všetko inak. Konzoly /handheldy/ sú ešte stále v pozícii toho PC pred 15 rokmi ale už sa tu tlačí "tretí druh" - iOS/Android smartmobily, tablety, fablety a podobný odpad. Je úplne jedno z perspektívy, ktorej next gen konzoly /vybral som nintendo/ sa budem pozerať na tie najbližšie roky. Pôjde síce o zlatý vek konzol, možno aj posledná generácia klasických konzol vôbec. Stále tu však platia tie isté vzorce, návrh stratégie, pozor na štruktúru firmy, diverzifikáciu príjmov atď. Nič nové tu nehľadajte - bežná termodynamika, mikroekonomika a zdravý sedliacky rozum v praxi /rýchlo reagujte na skutočný dopyt a ponúknite ho ak možno, tak prvý a za rozumnú cenu, inovujte, expandujte/. A Nintendo v tomto zlyhalo.

Nintendo mushroom kingdom

Dobre známy fakt. Nintendo ako herná firma bolo vždy vo väčšom alebo menšom zisku. Desaťročia hojnosti a blahobytu. Veci sa začali silne komplikovať až v poslednom roku a výhľadovo sa ich situácia javí ešte tragickejšie. Prečo ? Jednou vetou - absolútne nemenný a rigidný postoj nintenda ku svetu /jeho zmenám/, ktoré sa okolo nich dejú. Pozrite sa na prvé dva obrázky vyššie. Odhliadnúc od malej anomálie spojenej s Wee a 3Ds bola pozícia nintenda veľmi stabilná a predvídateľná. Kolaps prišiel s nasledovníkmi Wee Uu a 3Ds. Dnes sa pozrieme sa na tento problém z trochu iného uhla /obrázok číslo 2/.

Prekvapujúco nintendo generuje oveľa väčší obrat/zisk z predaja hardvéru /konzoly, handheldy, doplnky-periférie/ ako softvéru /placky, digitál, poplatky- royalties/. Technicky je možné povedať, že je tento koláč rozdelený v pomere 60:40 v prospech HW. A nintendo HW sa posledný rok predáva bohužiaľ veľmi slabo - 3Ds je už za zenitom /brutálny takmer 100% medziročný pokles/, Wee Uu je na úplnom dne a ani okamžitý 100% nárast by nintendo veľmi nepomohol. Predaj hier je logicky viazaný na počet HW jednotiek na trhu /a nintendo zatiaľ nesúhlasí s multiplatom vývojom/, takže tu tiež od radosti vyskakovať nemôžme /viď desivé predaje posledného Maria pre Wee Uu/. Tiež pamätajme na to, že nintendo sa snaží per konzolu predať more periférií /balance podložky a podobne/. Synergický kolaps celého nintendo biznisu v priamom prenose, ak to mám nejako nazvať. Technická poznámka - v dobrých časoch Wee+NDs predalo nintendo dokopy takmer 3/4 miliardy jednotiek softu, napriek tomu bola HW sekcia výnosnejšia !!

Ak teda radíme nintendu aby sa zbavilo HW divízie a prešlo do polohy čistého softvérového multiplat výrobcu, tak im radíme "zle", alebo presnejšie - škororadostne. Ak by totiž prave týmto spôsobom chcelo nintendo dorovnať svoj najlepšie časy s Wee+NDs, tak by na Apple store muselo predať v jednom roku asi 750M kusov hier po 5 dolárov /alebo 75M po 50 USD/. Pravdepodobne silne nereálna predstava a nintendo si to zjavne dobre prepočítalo, Iwata to povedal aspoň päť krát za posledné tri mesiace.


Rovnako naivne teda vyznieva aj tlak konzumentov na razantné zníženie ceny Wee Uu pod 200 dolárov. Podobný krok pri 3Ds posunul nintendo okamžite do straty. Hlavným tajomstvom nintenda je totiž skutočne hlavne to, že predáva svoj HW /vysoko/ nad výrobnú cenu. Nedotujú ho ako to napríklad robí celé veky SONY /PS2, neštastná PS3/. Aj keď predala SONY 155M kusov PS2 konzol, nevedeli sa iba predajom HW dostať vysoko do čiernych čísel. Nintendo - áno. A robili to s drzosťou predražených Apple šuniek. Aj týmto dňom je však pri nintende koniec /viď obrázok vyššie/. S Wee Uu sa s maržou dostali do menej priaznivých čisel, pri eventuálnom znížení ceny na 200 alebo menej dolárov by išli jasne do ďalšieho, veľkého "mínusu". Technická - SONY kúpilo fabriku, ktorá dodáva kľúčovú komponentu Wee Uu /jeho 32 megová eDRAM/ a rozhodne to pridá len ďalšie vrásky na zamračenej tvári nintenda.

Ďalšou klasickou slabinou nintenda a toho času mohutne akcentovanou je zastavený kohútik toku peňazí /royalties/ od third parties. Sledujte. Nintendo Software Revenues to 3rd Party Earnings Ratio: FY3 2001 - 18.0%, FY3 2002 - 27.7%, FY3 2003 - 50.0%, FY3 2004 - 56.3%, FY3 2005 - 82.4%, FY3 2006 - 92.1%, FY3 2007 - 70.6%, FY3 2008 - 50.4%, FY3 2009 - 44.3%, FY3 2010 - 28.1%, FY3 2011 - 28.4%, FY3 2012 - 18.6%, FY3 2013 - 14.0%.  V preklade - predaj multiplat hier na nintendo konzolách /hlavne Wewe Uu/ stojí za starú Vuitton kabelu. Nintendo z vlastných hier generuje 10-100 násobne viac kapitálu, pritom aj ich predaj je toho času - anemický.


Online. Preťažené digitálne obchody SONY, MS, Nintenda akurát praskajú vo švíkoch a celé siete idú do kolien. Ako vždy - aj v tejto oblasti je nintendo o celú generáciu pozadu a podiel predajov digitálnych verzií hier z celkového obratu u nich činil v rokoch 2007 až 2013 niečo medzi 0.6 a 6.0%. V bežiacom fiskálnom roku 2014 by sa mali dostať nad 10%. SONY a MS /a rátam do toho aj platby za PSN+ alebo LIVE GOLD/ sú "v trochu inej lige". Nintendo sa snaží neohrabane do tejto oblasti natlačiť, viď aj posledné tančeky okolo Unity "indie" enginu. Malých vývojárov, ktorý tento engine používajú však definuje na prvom mieste najmä ich čiste digitálna prítomnosť. Ak aj ignorujeme zastaralosť nintendo online sekcie ako takej /už len manažment neunifikovaného konta je neakceptovateľný/, tak stále narazíme na smiešne malú základňu Wee Uu, o ktorej prežitie by sme sa mali zaujímať najviac.

Revitalizácia. Nintendo finišuje s dostavbou nové vývojového datacentra pre 1500 IT robošov za 200M+ dolárov. Odtiaľ by mali vypadnúť nejaké tie inovácie s cieľom posunúť nintendo zo stredoveku do prítomnosti. Po vzore SONY /World Wide Studios  na cele s Yospom/ aj nintendo po desiatich rokoch bez akejkoľvej zmeny pristupuje ku vzniku Integrated Research@Development Division, ktorého úlohou bude presne to čo pri WWS SONY. Zjednotiť, zlacniť, zjednodušiť, zrýchliť vývoju softu /hry, game OS, apps/. Strata schopnosti zarábať na HW v tak obrovskom merítku ako bolo doteraz nintendo zvyknuté /a na tieto časy by mali veľmi rýchlo zabudnúť/ znamená čo najrýchlejšie znížiť výrobnú cenu Wee Uu, ktorá v súčasnom brutálnom konkurenčnom prostredí nezodpovedá ponúkanej hodnote /a nintendo konzola nemá imidžový charakter drahých apple šmejdov/. 

Osobne nevidím osud nintenda ružovo - 3Ds výrazne zaostáva za úspechom NDs, tlak zo strany tabletov a smartfounov proste nezvláda a bude horšie. Wee Uu sa podľa mňa nedá zachrániť. Nintendo nemá na to aby prerazilo blue ocean smerom /klasický "nudný" mainstream, dnes na smrť prepchatý hrami a všemožným hardvérom/ a ich pokusy na poli red ocean /"revolučné" gimmick srandy ako Wee tablet alebo 3D display 3Ds jasne zlyhali/. Ak nintendo prežije, vidím ho ako oveľa chudobnejšie príbuzného, ktorý sa v štýle SEGA a ATARI sa snaží zabrániť svojmu vyhynutiu.

Uvedomte si, že SONY má s PS4 svoju hru rozbehnutú fantastickým spôsobom, najlepším z veľkej hernej trojky a predsa ju trh nevidí ako jasného víťaza a skôr špekulujú, kto SONY časom kúpi. Ani megaúspešná PS4 nestačí na záchranu celej SONY. Narozdiel od Wee Uu/3Ds pritom SONY s PS4 všetko vychádza priam zázračne /PSV je na nule a v limbu ale nintendo zas nepredalo 45M sony mobilov s 30% medziročným nárastom/. PS4 ma neprekonateľný pomer cena/výkon, online ekosystém je ďaleko pred nintendom, podpora third parties je na úrovni 110% a SONY dá na trh viac nových IP za rok ako nintendo za desať. Málokedy bolo väčšieho rozdielu medzi dvoma si konkurujúcimi konzolami. Ak je pritom SONY stále spochybňovaná, ako môžeme bagatelizovať zjavné problémy nintenda /bez ohľadu na to, aký veľký záchranný vankúš si za tie roky nasyslili/. V roku 2014 budú visieť na jedinom svojom produkte - k zemi padajúcom 3Ds /predá maximálne polovicu toho čo NDs/ a mrtvom Wee Uu /maximálne tretina toho čo Wee/. Nepýtajte sa teda kto vyhrá túto, čerstvo odštartovanú, console wars, ale kto tu vlastne ostane po nej a pôjde do tej ďalšej /Google, Apple, Amazon, Samsung nemusia ostať večne iba v polohe tichých pozorovateľov/.