9. 12. 2013

Outcast - stratený ráj


Outcast. /PC, leto 1999/. Kto by nepoznal túto klasickú scifi adventúrku s trochou akcie v impozantnej grafike, samozrejme to malo hrôzostrašné HW nároky a moskovský orchester, ktorý fidlikal v pozadi. O hre sa síce hovorí, že používa voxel engine /voxel - volume pixel aka 3D pixel, proste namiesto polygónu a textúry je základným kameňom mala farebná cihla/, ale ide o niečo trošku iné - technicky je to heightmap engine /viď Picogen/, ktorého finálny výsledok sa tvári, že terén je zložený z voxelov. To je fuk. Podstatné pre PC neštastníkov bolo to, že hra sa neakcelerovala na grafickej "3D" karte. Absolútny hi-end vtedy bola inak Nvidia RIVA TNT2 Ultra. Nie. Outcast potreboval to najrýchlejšie možné CPU na svete a toľko ram, koľko ste dostali za jednu obličku a ľavé pľúco na činskom čiernom trhu. Konkrétne sa dôrazne doporučovalo kombo PIII 600Mhz a 128  mega ram /to zodpovedá dnešnej ninja i7ke a 16 gigabajtom/. Hra ako taká totiž bežala iba čiste v softvérom režime /všetko na CPU/ a v maximálnom rozlíšení 512x384. Stále to však je bašta pre oči a sluch.

Hru pre Infogrames vyrobila firma Appeal /trojicu mien - Yves Grolet, Franck Sauer, Yann Robert si dobre zapamätajte/.Ako to už pri PC hrách býva, išlo o komerčný flop. Vymodlených 1000 000 kópií sa nepredalo /odhad hovorí niečo okolo 400K/. Pokračovanie sa teda Infogrames /indiánske meno - "ten čo to platí"/ rozhodol smerovať na nastupujúce konzoly. A chcel viac akcie a menej adventúrneho lelkovania. Nech sa to lepšie predáva. Yves Grolet ako hlavný šéf dizajnér škrípal zubami. Primárnou platformou sa stala SONY konzola PS2, chceli Xcrap, neb doteraz na ničom inom ako PC nerobili - ale raketový nástup a rýchlo rastúca členská základňa tejto playstation mašiny rozhodla vo svoj prospech.

 Outcast 2: The Lost Paradise

Na PS2ke sa pochopiteľne Appeal trápili ako tie kone - buď pozdravená kutaragiho alien technológia. Infogrames im však vyčlenilo slušný budget na úrovni 7M "euro", tak sa ho snažili rýchlo minúť. Čo čert nechcel francúzom z Infogrames sa prestávalo dariť, tlak stupal, nálada gradovala, balík sa znížil na 5 miliónov, a z vývoja odskočil nespokojný Yves Grolet /založil si vlastnú firmu Elsewhere Entertainment na jeseň roku 2001 a makal na hrách pre xcrap/. Náhrada, ktorú si zaňho Appeal našiel bola korunovaný idiot, vývoj projektu zaviedol do slepej uličky. Na nápravu už nebolo dosť času, lebo na konci roku 2001 sa naplno prejavil efektu kolapsu IT trhu /výbuch internetovej bubliny/, Infogrames padol na hubu, prachy došli, Appeal zbankrotoval. A rozprávke bol koniec, čo ma teda dosť nasralo.

Outcast 2: The Lost Paradise

Herne by ta hra asi za veľa nestála aj keby sa ju podarilo dokončiť, avšak tá technológia /veľmi pôsobivá grafika, heh/ !! Slintám ešte aj dnes. Ostatne obrázky máte všade dookola. Franck Sauer hovorí - "s ohľadom na brutálny výkon PS2ky, ktorý sa nám po 10 mesačnom boji podarilo zvládnuť a pretože voxely sa ako nový štandard nepresadili je náš Himalaya engine optimalizovaný pre beh v štandardnom polygónovom prostredí s textúrami, na PS2ke aj v rýchlosti 60 fps." Až doteraz ste zo zrušeného Outcast 2 nevideli nič iné ako tých pár statických obrázkov a že som nejaké to in-game video roky usilovne hľadal. Dnes vám však môžem s veľkou radosťou ukázať premierové video PS2 verzie, ktoré práve Franck Sauer /lebo práve z jeho blogu čerpám niektoré informácie spomenuté vyššie/ akurát láskovo uvoľnil do obehu. A je tam more ďalšieho materálu - avšak nie úplne všetko, čo je aj pointa tohto článku. Veľká trojka Yann Robert, Franck Sauer a Yves Grolet totiž získala v lete roku 2013 práva na značku Outcast /od Atari/ a už hovoria o dokončení toho, čo tak neslávne skončilo v roku 2001.